4 روش کاربردی برای افزایش VRAM در ویندوز

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، یکی از دلایل کندیِ سیستم عامل ویندوز، مقدار VRAM محدودی است که برای سیستم عامل تعریف شده است. برای افزایش VRAM در محیط ویندوز می توان از چند ترفند خاص بهره برد. در این مقاله چهار راهکار را در این زمینه معرفی می کنیم که با انجام دادن این روش ها، می توان حافظه ویدیویی را از لحاظ اسمی بیشتر کرد.

4 روش کاربردی برای افزایش VRAM در ویندوز

آیا سیستم کامپیوتری شما در انجام وظایف مربوط به گرافیک با دشواری و تقلای زیادی روبرو است؟ آیا این مشکل در حین تجربه بازی های ویدیویی هم پابرجاست؟ به احتمال زیاد این مشکل زمانی رخ می دهد که کامپیوتر شما از تمامی ظرفیت VRAM استفاده می کند و در عین حال، همچنان به میزان بیشتری از VRAM احتیاج است. در ادامه، ضمن معرفی کامل مفهوم VRAM، به چند راهکار برای افزایش آن می پردازیم.

VRAM چیست؟

VRAM مخفف دو واژه انگلیسی تحت عنوان Video RAM به معنای رم ویدیویی است. همان طور که از نام ها مشخص است، VRAM در واقع به نوعی از حافظه مجازی گفته می شود که وظایف گرافیکی نظیر رندر بازی های ویدیویی، ویرایش ویدیوها و همچنین انجام هر گونه ویرایش های تصویری را برعهده می گیرد. به طور کلی هر فعالیتی که برای پردازش روی دوش پردازنده گرافیکی سنگینی می کند، VRAM باید آن را مدیریت و کنترل کند.

VRAM تمامی اطلاعاتی که پردازنده گرافیکی احتیاج دارد را در اختیار دارد. به همین دلیل، کارت گرافیک می تواند خیلی سریع به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از آنها خروجی مطلوب را بگیرد. بنابراین، وقتی شما VRAM اختصاصی کارت گرافیک خود را در محیط ویندوز افزایش دهید، نتیجه نهایی بهتر و قدرتمندتر خواهد بود.

قبل از این که راهکارهای افزایش VRAM را در این مقاله بررسی کنیم، بهتر است ابتدا به این مقوله بپردازیم که سیستم عامل ویندوزِ کامپیوتر شما از چه میزان VRAM استفاده می کند. این مسئله به شما کمک می کند با یک محاسبه سر انگشتی متوجه شوید سیستم شما به چه میزان ظرفیت حافظه ویدیویی مجازی احتیاج دارد.

چگونه میزان VRAM را در ویندوز 10 و 11 چک کنیم؟

شما می توانید با انجام مراحل زیر به راحتی متوجه شوید در حال حاضر ویندوز 10 که روی سیستم تان نصب شده چه میزان VRAM دارد:

1. با فشردن دکمه های Win + I منوی Settings را باز کنید.

2. بخش System را انتخاب و سپس روی Display که در منوی سمت چپ وجود دارد کلیک کنید.

3. به سمت پایین اسکرول کرده و سپس روی متن Advanced Display Settings در سرانجام کلیک کنید.

4. در منوی به وجود آمده، مانیتوری که می خواهید تنظیمات را مشاهده کنید (در صورت لزوم) انتخاب کرده و سپس روی متن Display Adapter properties کلیک کنید.

5. در پنجره تازه، شما می توانید VRAM لیست شده در بخش کناری Dedicated Video Memory را مشاهده کنید.

برای دسترسی به این منو در ویندوز 11 تنها کافی است به مسیر Settings > System > Display > Adanced display رفته و سپس یک صفحه نمایش را انتخاب و در نهایت روی Display adapter properties کلیک کنید.

در بخش زیر Adapter Type، شما می توانید نام کارت گرافیک انویدیا یا AMD را بر اساس سخت افزاری که دارید ببینید. اگر با عبارت هایی تحت عنوان AMD Accelerated Processing Unit یا Intel HD Graphics روبه رو شده اید، به احتمال زیاد از گرافیک های مجتمع در حال استفاده هستید.

چگونه VRAM را در ویندوز بیشتر کنیم؟

حالا که دقیقا می دانیم VRAM چیست و چه کاربردی دارد، می توانیم چهار راهکار برای افزایش VRAM را توضیح دهیم:

1. افزایش میزان VRAM با استفاده از BIOS

BIOS یا UEFI در واقع فریم ور اصلی تلقی می شود که در مادربورد کامپیوتر تعبیه شده است. در کامپیوترهای مدرن، BIOS با یک مدل UEFI پیشرفته تر و بهتر جایگزین شده است. اگر چه، بخش Windows Recovery همچنان تحت عنوان BIOS شناخته می شود. بایوس در واقع مجموعه ای از دستور العمل هاست که بر اساس آن، اجزای مختلف سخت افزاری شروع به کار کرده و تحت مدیریت بایوس مورد کنترل قرار می گیرند.

با این تفاسیر، اگر شما بتوانید تغییراتی را در دستورات بایوس ایجاد کنید، قادر خواهید بود تا VRAM سیستم را افزایش دهید. برای بیشتر کردن VRAM در ویندوز 10 و 11، شما ابتدا احتیاج دارید وارد بخش BIOS/UEFI شوید. سپس، مراحل زیر را دنبال کنید.

نکته: مراحلی که در این بخش اشاره شده مربوط به ویندوز 10 و 11 روی سیستم های کامپیوتری است که رابط کاربری BIOS قدیمی دارند. شاید در سیستم های تازه و مدرن، اسامی گزینه ها تا حدودی متفاوت باشد. مراحل موجود در این مقاله را در یک لپتاپ لنوو تست کردیم که سیستم عامل آن با یک بایوس قدیمی اجرا شده است.

قدم اول) پس از ورود به منوی اصلی BIOS، روی سربرگ Configuration بروید. از آنجایی که در بایوس های قدیمی ماوس کار نمی کند، شما می توانید با استفاده از دکمه های جهت موجود در کیبورد در منوی تنظیمات بایوس حرکت کنید.

قدم دوم) به بخش UMA Frame buffer size در بخش سرانجام رفته و روی دکمه اینتر کیبورد ضربه بزنید.

قدم سوم) حالا میزان مد نظرتان را انتخاب و سپس روی اینتر کلیک کنید.

قدم چهارم) پس از این که تغییرات لازم را انجام داده اید، دکمه F10 کیبورد را فشار دهید.

قدم پنجم) گزینه Yes را انتخاب کرده تا تغییرات اعمال شود. در نهایت با خروج از بخش بایوس، سیستم عامل ویندوز را اجرا کنید.

اگر شما همان گزینه هایی که گفته شده را در Windows System مشاهده نکرده اید، شاید بایوس از طریق شرکت سازنده مادربورد از یک رابط کاربری تازه بهره می برد. در این شرایط، بهتر است اسامی جایگزین را از طریق چک کردن سایت سازنده مادربورد پیدا کنید.

2. میزان VRAM را از طریق Registry Editor مشخص کنید

شما می توانید با استفاده از یک راه حل آسان تر، VRAM سیستم را بیشتر کنید. البته، استفاده از بخش رجیستری صرفا کمک می کند تا میزان ظرفیتِ حال حاضر VRAM از لحاظ نامی بیشتر شود. به همین دلیل، این روش به این معنا نیست که حداکثر ظرفیت VRAM افزایش پیدا می کند. ویرایش بخش رجیستری ویندوز کار سختی نیست، اما قبل از انجام مراحل مربوط به این بخش توصیه می کنیم از فایل های مهم خود بکاپ تهیه کنید؛ چراکه یک اشتباه و خطا می تواند منجر به از بین رفتن سیستم عامل شود.

نکته مهم: از آنجایی که میزان VRAM واقعا تغییر خاصی نکرده و این روش صرفا قرار است سیستم ویندوز را متقاعد کرده تا از ظرفیتِ بیشتری از کارت گرافیک استفاده کند، امکان دارد فشار به نسبت زیادی به سخت افزارهای کامپیوتر وارد شود. بنابراین، قبل از انجام مراحل زیر، به این موضوع دقت ویژه داشته باشید که آیا بهره برداری از این روش، ارزش به خطر انداختن قطعات سخت افزاری را دارد یا خیر.

قدم اول) با استفاده از دکمه های Win + R ویندوز، بخش Run ویندوز را باز کنید.

قدم دوم) عبارت regedit را تایپ و سپس اینتر کنید.

قدم سوم) مسیر زیر را کپی و در بخش مورد نظر اینتر کنید.

  • HKEY-LOCAL-MACHINESoftwareIntel

نکته: اگر کامپیوتر AMD داشته باشید، شما همچنان می توانید این مسیر را پیست کنید.

قدم چهارم) روی پوشه Intel راست کلیک کرده و سپس به بخش New > Key بروید. نکته مهم بعدی اینجاست که اگر شما آیدی های مختلفی روی سیستم ویندوز داشته باشید، شما باید مراحل گفته شده را از حساب کاربری ادمین جلو ببرید.

قدم پنجم) کلید تازه را به نام GMM ذخیره کنید.

قدم ششم) پوشه GMM را انتخاب و در بخش سمت راست، کلیک راست کنید.

قدم هفتم) روی New انتخاب و سپس DWORD (32-bit) Value کلیک کنید.

قدم هشتم) بخش مورد نظر را تحت عنوان DedicatedSegmentSize نام گذاری کنید.

قدم نهم) راست کلیک کرده و سپس Modify را انتخاب کنید.

قدم دهم) در بخش ظاهر شده، میزان دلخواه را از 0 تا 512 تایپ، گزینه Decimal را انتخاب و در نهایت روی دکمه Ok کلیک کنید.

قدم یازدهم) سیستم خود را ری استارت کرده و ببینید آیا تفاوت خاصی ایجاد شده است یا خیر. اگر تفاوت محسوسی را مشاهده نکرده اید، شما می توانید میزان مورد نظر را از طریق مسیری که گفته شده بیشتر کنید.

3. کارت گرافیک خود را ارتقا دهید

بهترین کار برای افزایش VRAM خرید یک کارت گرافیک بهتر و قوی تر است. البته باید در هنگام خرید کارت گرافیک تازهتر به این نکته دقت کرد آیا ظرفیت حافظه اختصاصی کارت گرافیک تازه بیشتر است یا خیر. البته، خرید کارت گرافیک با VRAM بیشتر می تواند هزینه بسیار زیادی برای کاربر در پی داشته باشد.

این راهکار صرفا برای کامپیوترهای خانگی کاربرد دارد. به همین دلیل، برای ارتقای کارت گرافیک موجود در لپ تاپ در حال حاضر نمی توان اقدام خاصی انجام داد. بنابراین، اگر قصد ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ را دارید، باید یک مدل لپ تاپ با گرافیک بهتر را خریداری کنید.

4. رم سیستم خود را ارتقا دهید

اگر شما کارت گرافیک اختصاصی نداشته یا بودجه کافی برای ارتقای کارت گرافیک خود ندارید، شما می توانید برای ارتقای رم سیستم خود اقدام کنید. حداقل با استفاده از این استراتژی می توان کاری کرد تا فشار فعالیت های متعدد سیستم کامپیوتر کمتر شود. از طرفی دیگر، برای ارتقای رم به هزینه بسیار زیاد احتیاج نیست.

از عملکرد بهتر سیستم خود لذت ببرید

در این مقاله تلاش کرده ایم تا راهکارهای مختلف برای افزایش VRAM را توضیح دهیم. امیدواریم این راه حل ها به شما کمک کند تا VRAM اختصاصی در ویندوز را بیشتر کنید. اگر چه، مجدد باید به این نکته اشاره کرد که راهکارهای نرم افزاری، صرفا برای افزایش نامیِ میزان VRAM است. بنابراین، قرار نیست حداکثر ظرفیت VRAM افزایش پیدا کنید. اگر در پی این مورد هستید، اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که به هیچ وجه از طریق مداخله های نرم افزاری نمی توان به چنین هدفی رسید.

روی هم رفته، برای تجربه بهتر، قوی تر و صد البته سریع تر در فعالیت های گرافیکی و بازی های ویدیویی پیشنهاد می شود که هر چه سریع تر نسبت به ارتقای کارت گرافیک اقدام کنید؛ چرا که خرید کارت گرافیک مقرون به صرفه قیمت و مقرون به صرفه دردسرهای تغییرات VRAM به صورت نرم افزاری را به هیچ وجه ندارد.

منبع: guidingtech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 خرداد 1402 بروزرسانی: 8 خرداد 1402 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2167

به "4 روش کاربردی برای افزایش VRAM در ویندوز" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 روش کاربردی برای افزایش VRAM در ویندوز" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش کاربردی برای افزایش VRAM در ویندوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید