کوددهی درختان به روش تزریق در خاک

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران/لرستان یک دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک گفت: برای کوددهی درختان روش های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها روش تزریق در خاک است.

کوددهی درختان به روش تزریق در خاک

صمد عبدی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این که برای کوددهی درختان روش های متعددی وجود دارد اما روش تزریق در خاک نسبت به دیگر روش ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در این روش کود به صورت سوسپانسیون و یا مایع در خاک اطراف درخت تزریق می شود.

وی ادامه داد: یکی از مزایای روش تزریق این است که به دلیل قرار دریافت محلول کودی در زیر سطح خاک، قبل از این که عناصر توسط گیاهان سایه انداز مصرف شوند و یا در افق های سطحی رسوب کنند، به طور مستقیم در اختیار ریشه درخت قرار می گیرند و به راحتی جذب می شوند.

عبدی با اشاره به این که روش تزریق نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی دارد که در واقع یک سیستم پمپ کننده تحت فشار هستند، افزود: در این روش باید فاصله تزریق، مقدار عنصر در کود، مقدار کودی که باید در حجم مشخصی حل شود، محاسبه مقدار عنصر در هر متر مربع، سرعت جریان مایع نازل را در نظر داشته باشیم.

این دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک مطرح نمود: دبی جریان محلول در نازل دستگاه را می توان با قرار دادن یک سطل در زیر دستگاه و ثبت مقدار تخلیه در یک مدت زمان خاص بدست آورد.

وی ادامه داد: این سرعت بر حسب لیتر بر ثانیه محاسبه می شود، به این ترتیب می توان مدت زمان لازم برای تزریق کود در هر حفره را هم به دست آورد.

عبدی با اشاره به این که مرحله بعد مشخص محل های تزریق در اطراف درخت است، شرح داد: برای این کار ابتدا مکان لوله های آبیاری را در صورت وجود در نظر داشته باشید تا به آن ها صدمه نزنید، سپس محل های تزریق را در سایه انداز درخت به صورت شبکه منظم ایجاد کنید.

این دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک افزود: برای این کار می توان یک مربع را در اطراف درخت در نظر بگیریم و حفرات را با فاصله مورد نطر در آن در نظر بگیریم.

وی مطرح نمود: تزریق را می توانیم مطابق زمان محاسبه شده انجام دهیم، برای این کار نازل دستگاه را در محل های مناسب در خاک فرو می کنیم و تزریق را به مدت زمان مناسب انجام می دهیم.

عبدی شرح داد: باید توجه داشت که تعداد زیادی از ریشه های در حال رشد در نزدیک تنه درخت وجود دارند بنابراین با تنه درخت حدود 30 سانتی متر فاصله داشته باشید تا نازل دستگاه با ریشه های ضخیم برخورد نکند.

دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک ادامه داد: حتماً لازم نیست نقاط تزریق به صورت شبکه منظم مربعی باشد، می توانیم نقاط تزریق را به صورت دایره ای در اطراف درخت به صورت سه حلقه متحدالمرکز هم پیاده کنیم.

وی بیان نمود: یکی از حلقه ها در وسط سایه انداز، یکی در خط سایه انداز و سومی را در 30 سانتی متری بیرون سایه انداز پیاده می کنیم.

عبدی ادامه داد: بعد از دو تا چهار هفته اگر تزریق را به طور یکنواخت انجام داده باشید، معمولاً علف های روی نقاط تزریق سبزتر و شاداب تر به نظر می رسند و اگر نقطه ای کوددهی نشده باشد علف های آن نقطه تفاوتی با بقیه سایه انداز ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1423

به "کوددهی درختان به روش تزریق در خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوددهی درختان به روش تزریق در خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید