مروری بر اتفاقات تلخ ورزشی سال 2016

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، درگذشت محمد علی، یوهان کرایوف و سقوط هواپیما حامل تیم چاپه کوئنسه از اتفاقات تلخ سال 2016 بودند.

مروری بر اتفاقات تلخ ورزشی سال 2016

به گزارش خبرنگاران، سال 2016 پر از اتفاقات تلخ در دنیای ورزش بود. بزرگان زیادی از دنیا رفتند و ورزشکارانی در حوادث دلخراش جان خود را از دست دادند. دنیا فوتبال در 2016 یکی از غم انگیز ترین سال ها را به خود دید و حتی آخرین روزهای سال را با تلخی به خاتمه رساند که درادامه به آن ها اشاره می شود.

سقوط هواپیما چاپه کوئنسه

در نخستین ساعات 29 نوامبر(9 آذر) خبر سقوط هواپیما حامل تیم فوتبال چاپه کوئنسه منتشر شد. این تیم که برای برگزاری دیدار نهایی جام آمریکایی جنوبی برابر اتلتیکو ناسیونال به کلمبیا سفر می کرد هرگز به مقصد نرسید. 71 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند که 19 نفر بازیکنان تیم برزیلی چاپه کوئنسه بودند. سرمربی و کادر فنی این تیم نیز جزو کشته شدگان بودند. البته سه بازیکن چاپه کوئنسه به طور معجزه آسایی از این حادثه جان سالم به در بردند که یکی از آن ها به نام آلان راچل می تواند دوباره به میادین فوتبال باز شود.

خداحافظی با محمد علی

در ژوئن سال جاری یکی از بزرگترین ورزشکاران دنیا برای همواره از دنیا خداحافظی کرد. محمد علی اسطوره بوکس دنیا پس از سال ها مبارزه با بیماری پاریکنسون در سن 74 سالگی درگذشت. زندگی بوکسور آمریکایی پر فراز و نشیب بود. او کاسیوس کلی نام داشت اما پس از اسلام آوردن نامش را به محمد علی تغییر داد. سپس از حضور در ارتش آمریکا برای جنگ ویتنام سرباز زد. محمد علی در سال 1960 زمانی که یک ورزشکار آماتور به حساب می آمد توانست قهرمان المپیک رم شود. او به عنوان یک ورزشکار حرفه ای توانست مدال های طلای المپیک های 1964، 74 و 78 را در سنگین وزن بر گردن آویزد.

خاموشی ستاره بارسلونا و هلند

پیش از محمد علی، دنیا ورزش یکی دیگر از بزرگان خود را از دست داد. یوهان کرایوف در ماه آوریل به علت بیماری سرطان ریه در 68 سالگی درگذشت. او یکی از پرافتخارترین بازیکنان دنیا بود. در آژاکس و فاینورد هشت بار در لیگ و پنج بار در جام حذفی قهرمان شد و زمانی که به اسپانیا رفت به همراه بارسلونا قهرمانی در لالیگا و کوپا دل ری را تجربه کرد. کرایوف همچنین به همراه این سه تیم در لیگ قهرمانان و سوپرجام و جام بین قاره ای نیز جام قهرمانی را بالای سر برد. او توانست در دوران مربیگری نیز به موفقیت هایش ادامه دهد و در بارسلونا تبدیل به یک اسطوره شود. بارسا در زمان کرایوف فوتبال چشم نوازی را به نمایش می گذاشت و توانست چهار لالیگا، سه سوپرجام اسپانیا و اروپا، یک کوپا دل ری و یک لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند.

دوچرخه سواران ناکام

مسابقات دوچرخه سواری سال 2016 پر حادثه بود و ورزشکارانی جان خود را در جریان این بازی ها از دست دادند. مهمترین و تلخ ترین آن ها در پارالمپیک ریو سال جاری رخ داد. بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار ایرانی در جریان مسابقات جاده حادثه دید و درگذشت. پیش از این در تاریخ بازی های پارالمیپک ورزشکاری جان خود را از دست نداده بود. همچنین آنتوان دمویتی 25 ساله در مارس در جریان مسابقات لیل حادثه دید و پس از برخورد به موتور سیکلت کشته شد. همچنین دان مینگر بلژیکی در حال مسابقه دچار حمله قلبی شد و در 22 سالگی در گذشت. در جریان رقابت های دوچرخه سواری چین ورزشکاران زیادی کنترل خود را از دست دادند که در نهایت این حادثه منجر به مرگ دژان ماریچ 25 ساله شد.

درگذشت پدر استقلال

بیماری سرطان باز هم جان یکی دیگر از بزرگان ورزش دنیا را گرفت. منصور پورحیدری پس از ماه ها مبارزه با سرطان ریه در چهاردهم آبان درگذشت. پورحیدری پرافتخارترین سرمربی استقلال تهران بود و توانست به همراه این تیم دو قهرمانی در قاره آسیا را به دست آورد. احیای باشگاه استقلال بعد از انقلاب 57، از خدمات او برای منحل نشدن باشگاه بود و به همین علت لقب پدر ستقلال را به خود اختصاص داد.

فوتبال باز هم جان یک ورزشکار را گرفت

در می سال 2016 دوباره اتفاق تلخی در زمین فوتبال رخ داد. پاتریک اکنگ کامرونی در جریان دیدار دینامو بخارس و ویترول کونستانتینا بر زمین افتاد و بیهوش شد اما با وجود انتقال به بیمارستان ساعاتی بعد به علت مسائل قلبی درگذشت.

مرگ نخستین رییس فیفا در جریان بازی های المپیک

در جریان بازی های المپیک و فاش شدن رسوایی های مدیران و روسای فیفا، ژو هاولانژ در 100 سالگی گذشت. هاولانژ برزیلی که 24 سال ریاست فیفا را بر عهده داشت از بیماری ذات ریه رنج می برد. برزیل یکی از بزرگان خود را در بزرگترین جشن ورزشی کشورش از دست داد. هاولانژ مدتی به عنوان رییس فدراسیون فوتبال کشورش نیز شناخته شد.

درگذشت کارلوس آلبرتو

کارلوس آلبرتو یکی از بهترین مدافع راست های دنیا در دومین ماه پاییز به علت سکته قلبی درگذشت. گل به یادماندنی اش در فینال جام دنیای 1970 برابر ایتالیا جزو بهترین گل های تاریخ این رقابت هاست. برزیل در آن بازی چهار بر یک پیروز و قهرمان دنیا شد. آلبرتو در سال 1982 از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و یک سال بعد به مربیگری پرداخت. آخرین تیمی که تحت راهنمایی سرمربی برزیلی بود پایساندو برزیل نام داشت.

خداحافظی پائولو با پدرش

چزاره مالدینی، بزرگ خانواده مالدینی در 84 ساگی در گذشت. مالدینی بزرگ در سال 1954 به میلان پیوست و توانست با این تیم چهار بار قهرمان سری A شود و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کند. پدر پائولو مالدینی در خاتمه بازیگری اش دوباره به میلان بازگشت، راهنمایی این تیم را برعهده گرفت و جام حذفی را با روسونری ها بالای سر برد.

درگذشت اسطوره گلف

دنیا گلف یکی از ستاره های خود را در این سال از دست داد. آرنولد پالمر در سپتامبر 2016 در 87 سالگی در گذشت. گلف باز آمریکایی 95 پیروزی را در دوران حرفه ای خود به دست آورد که چهار پیروزی را در رقابت های مسترز به ثبت رساند. او در سال 2006 با دنیا گلف خداحافظی کرد و 10 سال بعد چشم از دنیا فروبست.

غرق شدن قایق تیم فوتبال آفریقایی

در حالی که روزهای خاتمهی سال 2016 در حال سپری شدن بود، اتفاق تلخ دیگری در دنیا فوتبال رخ داد. قایقی که حامل تیم فوتبال محلی در اوگاندا بود غرق شد و 9 نفر کشته و 21 نفر ناپدید شدند. در این قایق هوادران این تیم نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 495

به "مروری بر اتفاقات تلخ ورزشی سال 2016" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر اتفاقات تلخ ورزشی سال 2016"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید