عبدالمهدی : شرایط منطقه سخت و پیچیده است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نخست وزیر عراق امروز (پنج شنبه) در پایان سفرش به عربستان ضمن تاکید بر اینکه شرایط منطقه سخت و پیچیده است، نسبت به بهبود اوضاع منطقه ابراز امیدواری کرد.

عبدالمهدی : شرایط منطقه سخت و پیچیده است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از عربستان در بیانیه ای گفت: برای تبریک روز ملی عربستان در این کشور حضور یافتیم و با پادشاه و ولیعهد این کشور برای آنالیز روابط رو به گسترش دو طرف و نیز شرایط منطقه ای و کوشش بری آرام کردن اوضاع و دور کردن خطر شروع هرگونه درگیری یا جنگی و جبران خسارات تمامی این موارد دیدار و گفت وگو کردیم.

عبدالمهدی اظهار کرد: دیدارها فشرده، گسترده، صریح و مستقیم بودند، پیشنهاداتی را برای ایجاد راه چاره هایی جهت یاری به پیشرفت و توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه نفت و معاملات تجاری و نیز آرام کردن شرایط منطقه و ممانعت از شروع جنگ ارائه کردیم.

نخست وزیر عراق گفت: در دیدارهای فشرده مان با پادشاه و ولیعهد عربستان بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کردیم و ما به پیشروی به سوی بهبود اوضاع و ممانعت از بروز هرگونه درگیری و یا احتمال شروع هرگونه درگیری یا جنگ در منطقه امیدوار هستیم، همه مخالف جنگ هستند و تنها آرامش را می خواهند.

او با اشاره به اینکه شرایط منطقه سخت و پیچیده است، بر شکیبایی و کوشش برای دستیابی به کلیدها، درب ها و راه چاره هایی قابل قبول برای همه طرف ها تاکید نمود.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، دیدار عبدالمهدی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو متمرکز بود.

در این نشست درباره تحولات شرایط منطقه و در راس آنها حملات به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص گفت وگو شد و عبدالمهدی تاکید نمود، کشور عراق بر حفظ امنیت و ثبات عربستان تاکید دارد.

حملات 14 سپتامبر به آرامکو فراوری نفت خام در عربستان را به نصف رساند و این امر موجب سردرگمی بازار جهانی نفت و افزایش تنش های منطقه ای شد.

در شرایطی که آمریکا مدعی است ایران در این حملات دست دارد و نیز عراق به دست داشتن در این حملات متهم است، بغداد به عنوان هم پیمان تهران و واشنگتن هرگونه ارتباط خود با این حملات را رد کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در حمایت از عراق تاکید نمود: هیچ مدرکی دال بر اینکه عامل این حملات عراق بوده، وجود ندارد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عرق نیز گفت وگوهای جداگانه ای با عبدالعزیز بن سلمان، همتای عربستانی خود داشت.

حمایت عبدالمهدی از عربستان در حالی انجام شد که دو کشور ده ها سال با یکدیگر تنش داشتند، در واقع عربستان پس از حمله عراق به کویت در اوت 1990 روابط خود با همسایه شمالی اش، عراق را قطع و مرزهای خود با این کشور را مسدود کرد.

سفرهای متقابل مسؤولان ریاض و بغداد در ماه های اخیر گسترش یافته اند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 353

به "عبدالمهدی : شرایط منطقه سخت و پیچیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبدالمهدی : شرایط منطقه سخت و پیچیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید