سهم رمزارز در برق کشور کمتر از یک درصد است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، به گزارش خبرنگاران، مجیدرضا حریری در خصوص نقدها مطرح شده پیرامون استخراج رمزارز توسط چینی ها در کشور و نقش آن بر کمبود برق گفت: طبق آمارهای رسمی منتشر شده از طرف وزارتخانه های متبوعه یعنی وزارت نیرو و وزارت صمت، کل سرمایه گذارانی که به صورت مجاز در حوزه استخراج رمزارز فعالیت می نمایند، حدود 300 مگاوات برق مصرف می نمایند که این میزان کمتر از نیم درصد مصرف برق کشور است. همه این استخراج نمایندگان مجاز نیز چینی نیستند بلکه استخراج نمایندگان داخلی و از دیگر کشورها نیز هستند. سهم چین از این نیم درصد هم در استخراج رمزارز کمتر از نصف است. علاوه بر این، این روزها به دلیل کمبود برق همه دستگاه های استخراج نمایندگان مجاز خاموش است.

سهم رمزارز در برق کشور کمتر از یک درصد است

وی افزود: موضوع مصرف برق در کشور اشکالات بی شماری دارد، نمی توان آن را به گردن استخراج رمزارز انداخت. حتی اگر تعداد کسانی که به صورت غیرقانونی فعالیت می نمایند دوبرابر مجازها باشند باز هم کمتر از یک درصد مصارف برقی ما خواهد بود. صحبت از 20 درصد از کسری در مصرف برقی در میان است. به نظر می رسد که این بهترین بهانه برای مصرف برق در کشور است. قسمتی از استخراج رمزارز که قانونی است قابل کنترل و بخش دیگر هم که غیرقانونی است به نظر می آید که قابل ردیابی است. مگر اینکه این موضوع سرپوشی برای باقی کاستی های سیاست گذاری خود در حوزه برق باشد.

حریری با اشاره به دلایل کمبود برق توضیح داد: در ده سال اخیر، سرمایه گذاری در حوزه برق نسبت به سال ها قبل از آن به کمتر از نصف رسیده است. ما نتوانستیم نیروگاه های خود را تجهیز و بهینه کنیم یا نیروگاه های جدید بسازیم؛ این موارد احتیاج به سرمایه گذاری دارد. صنعت برق کشور مبالغ بسیار کلانی از دولت طلبکار است یعنی دولت نمی تواند پول کسانی که پیش از این سرمایه گذاری نموده اند را بدهد، تعیین است که سرمایه گذاری جدید در این شرایط انجام نمی گردد.

وی با تاکید بر برق مصرفی صنعت گفت: بخش زیادی از برق فراوریی کشور برای مصارف صنعتی به خصوص صنایع پرمصرف مانند سیمان، فولاد و پتروشیمی فراوری می نمایند، با وجود اینکه این صنایع محصولات خود را با قیمت های بین المللی عرضه می نمایند اما انرژی را به نسبت قیمت های بین المللی انرژی بسیار ارزان و تقریبا رایگان استفاده می نمایند. بنابراین هیچ انگیزه ای برای اینکه تکنولوژی فراوری خود را بالا ببرند و مصرف برق خود را کاهش دهند ندارند، چراکه هزینه انرژی در قیمت تمام شده کالای این واحدهای صنعتی بسیار کم است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: به طور کلی ما در حوزه برق و انرژی احتیاج به این داریم که تجدیدنظرهای کلی داشته باشیم، اینکه همه تقصیرها به گردن رمزارز یا مصارف خانگی انداخته گردد، به نظر می رسد که به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت های ناشی از کم کاری ها است.

وی خواهان اعلام شفاف میزان مصرف بخش های مختلف شد و در این باره گفت: به نظر می رسد این حق همه است که بدانند در هر حوزه ای چه مقدار برق مصرف می گردد، این موضوع باید به صورت شفاف به مردم اعلام گردد تا تعیین گردد که سهم حوزه های مختلف مانند صنعت، کشاورزی، تجارت، مصرف خانگی و … به چه میزان است تا تعیین گردد که در چه حوزه هایی باید کار بیشتری روی بهینه سازی مصرف انرژی انجام داد.

حریری همچنین افزود: درست است که مصارف خانگی احتیاج به بهینه سازی داریم اما باید توجه داشت که مردم ایران توان پرداخت هزینه های روزمره خود را ندارند، این موضوع نباید بهانه ای گردد تا همه فشار به مردم وارد گردد و بگویند این کمبودها به خاطر مصرف خانگی است بلکه بخش زیادی از مصرف برق در حوزه صنعت است. در استانداردهای بین المللی، فاکتوری به نام شدت جریان وجود دارد که این فاکتور در بخش صنعت کشور اصلا منطقی نیست.

وی با اشاره به سرنوشت سرمایه گذاری های خارجی در حوزه رمزارز در کشور اعلام کرد: شنیده ها حاکی از این است که اختلالاتی که در زمستان به علت کمبود گاز و الان به خاطر کمبود برق به وجود آمده باعث شده که استخراج نمایندگان نتوانند استخراج را انجام دهند، به نظر می رسد که این شرایط باعث شده کسانی که در این حوزه در کشور سرمایه گذاری نموده اند هم در حال خروج از کشور هستند، بنابراین به نظر نمی رسد سرمایه گذاری جدیدی از طرف خارجی ها در ایران در این حوزه صورت بگیرد.

وی با انتقاد از رفتار دوگانه دولت گفت: ما به میزان زیادی برق به کشور عراق صادر می کنیم، دولت هر زمانی که احساس می نماید در داخل کشور در خصوص یک کالا که بخش خصوصی آن را صادر می نماید، کمبود وجود دارد؛ به راحتی صادرات آن کالا را ممنوع می نماید. از آنجا که صاردات برق در انحصار دولت است و شخص دیگری آن را صادر نمی نماید، همان سیاست همیشگی خود را اعمال نمی نماید. اگر این سیاست درست است چرا در خصوص خودش اعمال نمی نماید؟ اگر هم غلط است پس چرا در خصوص سایر کالاها به راحتی صادرات را ممنوع می نماید؟

وی در سرانجام افزود: ما یک سازمان به نام سازمان مدیریت بحران در کشور داریم که عده زیادی در آن مشغول هستند ولی متاسفانه نه بحران ها را پیش بینی می نمایند و نه برای آن راهکار ارائه می دهند. خشکسالی، کمبود برق و گرم شدن هوا موضوعاتی نبودند که قابل پیش بینی نبوده باشند. کارشناسان از پاییز گذشته پیش بینی می کردند که سال گرمی را پیش رو خواهیم داشت. در خصوص وقوع سیل یا دیگر موارد می گویند که غافلگیر شدیم اما پیش بینی عوامل جوی در جهان کار سخت نیست. قابل برآورد بود که در بهار شرایط آب و هوایی به شکلی خواهد بود که گرمای بیشتری را تجربه می کنیم و با کمبود آب در نیروگاه های برق و … روبرو می شویم. باید در این مورد خیلی زودتر برنامه ریزی منظم انجام می شد تا شرایط به این شکل آشفته نگردد. نکته جالب این است که حتی در خصوص خشکسالی کمبود برق هم که قابل محاسبه هستند دولت و وزارت نیرو ادعای غافلگیری دارند.

منبع: اعتماد آنلاین

آخرین خبرهای مالی را در کانال تلگرامی خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1598

به "سهم رمزارز در برق کشور کمتر از یک درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم رمزارز در برق کشور کمتر از یک درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید