سفیر چین به انگلیس هشدار داد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، چین به گزارش ها درباره اینکه انگلیس استقرار یکی از ناوهای هواپیمابر جدیدش، ناو اچ.ام.اس کوئین الیزابت در شرق دور را در پاسخ به مواضع پکن در این منطقه در نظر دارد، واکنشی خشمگینانه نشان داد.

سفیر چین به انگلیس هشدار داد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

روابط میان انگلیس و چین در ماه های گذشته از بابت مسائلی شامل هنگ کنگ، شرکت هوآوی و همچنین عملکرد چین در قبال شیوع کروناویروس تیره شده است. لیو شیائومینگ، سفیر چین در لندن در مصاحبه با نشریه تایمز هشدار داد، اینکه انگلیس اقدام به استقرار یک ناو خود در شرق دور کند یک اقدام بسیار خطرناک است.

وی اعلام نمود: پکن چنین اقدامی را به عنوان تصمیم انگلیس برای باند تشکیل دادن با آمریکا علیه چین تفسیر می نماید.

لیو شیائومینگ توضیح داد: من فکر می کنم انگلیس بعد از بریگزیت همچنان می خواهد نقش مهمی در دنیا ایفا نماید اما این راه ایفای یک نقش مهم نیست.

پکن در عین حال با چند همسایه خود بر سر کنترل دریای چین جنوبی، یکی از پر رفت و آمدترین جهتهای کشتیرانی دنیا، دچار اختلاف و مناقشه است. چین برای پیشبرد ادعای ارضی خود بر این منطقه اقدام به احداث پایگاه های نظامی از جمله فرودگاه ها در جزایر این منطقه که هم شامل جزایر طبیعی و هم جزایر مصنوعی می شوند، نموده است.

آمریکا و دیگر قدرت های غربی از به رسمیت شناختن حاکمیت چین بر آنجا سر باز زده و به بهانه آزادی دریانوردی، کشتی های جنگی خود را برای گشتزنی به این منطقه مورد مناقشه فرستاده اند.

در سال 2018 ناو انگلیسی اچ.ام.اس آلبیون، بعد از رفتن به نزدیکی جزایری در این منطقه موسوم به جزایر پاراسل که مورد ادعای ارضی پکن است با نیروهای چینی رویارویی پیدا کرد. چند روز پیش نیز ناو آمریکایی یو.اس.اس رالف جانسون که یک ناوشکن است، دست به گشتزنی به بهانه آزادی دریانوردی در این منطقه مورد مناقشه زد. در همین حال ناو آمریکایی یو.اس.اس رونالد ریگان با گروه رزمی خود در آستانه برگزاری یک رزمایش دریایی برنامه ریزی شده، وارد دریای چین جنوبی شده است. روابط میان چین و انگلیس بعد از آن که پکن اقدام به اعمال یک سری قوانین امنیت ملی جدید بر هنگ کنگ کرد به شدت تیره شد؛ قوانینی که گفته شده محدودیت هایی را برای آزادی های سیاسی در این دولت شهر اعمال می نماید.

دولت لندن به تلافی این اقدام پکن، طرحی را برای آنکه شهروندان هنگ کنگی واجد شرایط پاسپورت های مناطق فرامرزی انگلیس، برای کار و زندگی به انگلیس آمده و در جهت دریافت شهروندی کامل این کشور قرار بگیرند گفت. تعدادی از چهره های دموکراسی خواه سرشناس هنگ کنگی شامل نیتان لاو و سایمون چنگ تا به امروز وارد خاک انگلیس شده اند. چنگ اخیراً پیشنهاد داد که آنها ممکن است برای تشکیل یک مجلس در تبعید هنگ کنگ در خاک انگلیس کوشش نمایند.

سفیر چین در مصاحبه خود با تایمز تاکید نمود: این برای بریتانیا بسیار خطرناک خواهد بود.

وی اضافه کرد، این یک مشکل جدی بوده و نسبت به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه ای که تعیین نکرد هشدار داد.

اوایل ماه جاری میلادی دولت انگلیس گفت، تمامی تجهیزات ساخت شرکت مخابراتی چینی هوآوی باید از طرح شبکه نسل پنجم تلفن همراه انگلیس تا سال 2027 کنار گذاشته شوند. لیو تقصیر این اقدام را به گردن چین ستیزها و عوامل متخاصم با چین در داخل حزب محافظه کار انگلیس انداخت و هشدار داد: این کار باعث کاهش سرمایه گذاری در بریتانیا می گردد.

او در ادامه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس را نیز هدف حمله قرار داده و گفت: رهبران یک کشور باید نسبت به آنچه که بیشترین نفع را برای کشورشان دارد بینش داشته باشند. آنها نباید تسلیم فشارهای سیاسی شوند.

وی اعلام نمود: روابط چین با انگلیس به قدری اهمیت دارد که نباید گذاشت از سوی این نیروهای ضدچین ربوده گردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1033

به "سفیر چین به انگلیس هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر چین به انگلیس هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید