سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، برنامه هایی برای سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی در نظر گرفته می شوند.

سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی

مصطفی فاطمی که پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بود، با حکم علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) به عنوان مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی منصوب شد.

او پیرامون سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی گفت: برنامه هایی به عنوان برنامه بلندمدت به عنوان پروژه های پیشران گردشگری برای 5 سال آینده در نظر گرفته ایم که بزودی اعلام خواهد شد. در عین حال قصد داریم تا برنامه ای کاملا معین به صورت میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت را ارائه دهیم.

فاطمی ادامه داد: بعلاوه کارهایی مانند سفرهای مقرون به صرفه قیمت، نمایشگاه گردشگری تهران و امور جاری در بخش برنامه های کوتاه مدت این اداره کل قرار گرفته و باید به سرعت به نتیجه برسد. از آنجا که طی تغییرات در اداره کل های معاونت گردشگری در بعضی از امور عقب افتاده ایم باید به سرعت به این موارد بپردازیم و نتایج نهایی را استخراج کنیم.

او معتقد است: تا به امروز از ظرفیت بخش خصوصی و استارت آپ ها و علاقمندان به حوزه گردشگری کمتر استفاده شد. بروکراسی اداری بگونه ای بود که افراد علاقمند به گردشگری نمی توانستند به راحتی به این حوزه ورود نمایند و همیشه سدی در جلوی آنها وجود داشته که آنها را ملزم میکرد که یا راهنمای گردشگری باشند یا مجوز آژانس و سایر بخش های گردشگری را داشته باشند و… در نظر داریم که بتوانیم از ظرفیت های موجود در کنار بخش خصوصی استفاده کنیم. بزودی کارگروه ها، میزهای تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و تنوع بخشی در حوزه گردشگری را اجرا خواهیم کرد. با این روش تمام افراد علاقمند به حوزه گردشگری می توانند ایده های خود را به میزها و کارگروه های تخصصی ارائه دهند و ذیل فعالان گردشگری ایده خود را به مرحله اجرا برسانند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: شاید فردی ایده ای در حوزه گردشگری داشته باشد اما نتواند به علت بروکراسی اداری آن را به مرحله اجرا برساند. او می تواند این ایده را به کارگروه یا میز تخصصی گردشگری مربوطه ارائه و به مشورت بگذارد تا درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیماتی گرفته گردد. در این کارگروه ها افراد متخصص، بخش خصوصی و حتی بخش های دولتی مرتبط حضور دارند و می توانند با ارائه نظرات و ایده های مختلف راهکارهای مختلفی را پیش روی فعالان گردشگری بگذارند. بطور مثال در بحث گردشگری کودک، سایر دستگاه های مرتبط از آموزش و پرورش و بهزیستی گرفته تا شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در میزهای تخصصی حضور خواهند داشت. این امر در سایر میزهای تخصصی تعمیم داده می گردد.

او در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی برای به ثمر رسیدن فعالیت این دست کارگروه ها و میزهای تخصصی در حوزه گردشگری وجود دارد درحالیکه تجربه به ما ثابت نموده که این کارگروه ها تشکیل و در نهایت کاری از پیش نمی برند، گفت: ما ظرفیت مهمی در بخش گردشگری کشور به نام فعالان و بخش خصوصی گردشگری داریم. از این ظرفیت کمتر استفاده شد. آنها باید در حوزه های تخصصی گردشگری فعال شوند. لزومی ندارد کارها صرفا دولتی حل و فصل گردد. دولت می تواند حامی و پشتیبان باشد و امور به وسیله بخش خصوصی و فعالان گردشگری پیش رود.

فاطمی درخصوص اختلاف نظرهایی که در بین اصناف فعال در حوزه گردشگری بخصوص آژانس داران وجود دارد و موازی کاری انجمن ها و اتحادیه های مختلف گردشگری که مانع اجماع نظر در میان آنها شده است، گفت: در این باره باید گفت، انجمن های حرفه ای که زیر نظر وزارتخانه میراث و گردشگری تشکیل شده اند فعالیت های صنفی خواهند داشت اما در میزهای گردشگری شناسایی ظرفیت های تخصصی گردشگری کشور و شناسایی محورهای گردشگری موضوعی در استان ها مدنظر است. آنها ارائه برنامه می دهند و هریک از تشکل ها می توانند نمایندگانی در این کمیته ها و میزهای تخصصی داشته باشند.

او ادامه داد: مسائلی در بخش های خصوصی وجود دارد که باید یاری کنیم برطرف گردد. همه ما خانواده بزرگی به نام گردشگری ایران هستیم که باید در کنار هم قرار بگیریم و مسائل را برطرف کنیم. دولت، دانشگاه، رسانه، بخش خصوصی باید در کنار هم قرار گیرند و در مجموعه واحد فعال شوند. بزودی جلسه ای با فعالان بخش خصوصی اعم از آژانس داران برگزار خواهیم کرد تا با نظرات خودشان مسائل را حل کنیم.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، بحث های تخصصی و تبیلغات و معرفی فعالانی که به صورت تخصصی در حوزه گردشگری فعال هستند، فراوری محتوا و آموزش با هدف تخصصی کردن امور مد نظر است. موضوعات مختلفی ازجمله گردشگری خانواده محور مد نظر است و قرار است امتیازات و تسهیلات خاصی در حوزه گردشگری داخلی به خانواده ها اختصاص یابد. این طرح در قالب سفرهای مقرون به صرفه قیمت و ارائه تسهیلات خاص دیگر در نظر گرفته شده است.

او درخصوص شرایط تقویم گردشگری و مسائلی که با آن روبروست، گفت: در سه سطح محلی، ملی و بین المللی اصلاح خواهد شد و امیدواریم برای 1401 بتوانیم تقویم گردشگری را ارائه دهیم. ضمن آنکه اجرای محورهای تخصصی گردشگری در بخش های مختلف کشور را مد نظر داریم که با استفاده از تجارب کشورهای مختلف در روبرو با بحران خواهد بود، چرا که ما تا به امروز از این تجارب در حوزه گردشگری استفاده ننموده ایم.

فاطمی معتقد است: نگرانی های که گردشگران خارجی در داخل ایران دارند باید مد نظر قرار گیرد و برطرف گردد. باید بتوانیم زیرساخت های مناسبی برای گردشگری فراهم کنیم. در شرایط حساسی قرار داریم و بسیاری از تورهای گردشگری که طی بهار عربی تورهای خود را از مصر و کشورهای عربی به سمت ایران آورده بودند در حال بازگشتن هستند که شرایط بحرانی را برای ایران بوجود می آورد. باید هرچه سریع تر زیرساخت های داخلی را فراهم و با رویکردی نو ورود کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1880

به "سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای مقرون به صرفه قیمت و خانواده محور برای گردشگری داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید