سرقت 90 درصد تجهیزات پروژه فاضلاب تهران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، مسعودرضا ثامنی - معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران امروز در نشست خبری با اشاره به افزایش سرقت تجهیزات طرح پروژه فاضلاب تهران اظهار کرد: حجم قابل توجهی از تجهیزات پیمانکاران مورد سرقت قرار می گیرد و همین مساله موجب شده که در تمام منطقه ها نگهبانان به صورت شبانه روزی حاضر باشند، اما باز هم شاهدیم که با وجود نگهبان سرقت ها صورت می گیرد.

سرقت 90 درصد تجهیزات پروژه فاضلاب تهران

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آن طور که پیمانکاران اعلام می نمایند تمامی تجهیزات سرقتی قابل ردیابی است و معمولا در بازار خلازیر یافت می گردد علی رغم این که این مساله را بار ها به نیروی انتظامی اطلاع دادیم، اما برخوردی که باید با این سارقان صورت نگرفته و در سال های اخیر سرقت تجهیزات فاضلاب افزایش یافته است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان این که بعضا ورق های آهنی چندین بار مورد سرقت قرار گرفته اند، توضیح داد: این مساله در شأن مرکز نیست و باید تمهیدات جدی برای مقابله با آن صورت بگیرد. بعضا دیده می گردد که تجهیزاتی که برای ایجاد ایمنی همانند چراغ ها و تابلو های هشدار نصب شده مورد سرقت قرار گرفته که این مساله می تواند تبعات زیادی را داشته باشد.

وی با بیان این که به علت وجود سرقت مجبور هستیم روش هایی را به کار گیریم که از استاندارد های معین شده پایین تر هستند، گفت: با توجه به این که دریچه های فاضلاب دچار خردگی می شوند جنس آن ها باید چدن باشند، اما به همین علت مجبوریم از دریچه های بتنی و یا جنس های دیگر استفاده کنیم تا مقدار سرقت ها کاهش یابد.

ثامنی با اشاره به مقدار سرقت دریچه های فاضلاب در یک منطقه اظهار کرد: ممکن است در یک منطقه در طول یک سال چند هزار دریچه سرقت گردد که این مساله در غرب تهران اکنون اوضاع وحشتناکی پیدا نموده است.

به گفته وی قیمت هر دریچه حدود دو میلیون تومان است و در شهر تهران حدودا 140 تا 150 هزار دریچه فاضلاب وجود دارد که سرقت این دریچه ها هزینه زیادی را به مجموعه شرکت تحمیل نموده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران یکی دیگر از مهم ترین مسائل شرکت فاضلاب تهران را تامین منابع اقتصادی عنوان و اظهار کرد: در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 حدود 150 میلیون دلار از بانک جهانی وام دریافت کردیم و در چند سال اخیر یعنی از سال 1395 با موافقت نامه ای که صورت گرفت از بانک توسعه اسلامی 154 میلیون یورو به منظور پیشبرد پروژه فاضلاب وام اخذ نموده ایم.

وی با بیان این که پروژه فاضلاب تهران جزو پیروز ترین پروژه های بین المللی به لحاظ جذب اعتبار و تکمیل پروژه کشور است، توضیح داد: براساس پیش بینی های انجام شده برای تکمیل پروژه فاضلاب به 25 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم.

ثامنی با بیان این که برای تصفیه فاضلاب هر مترمکعب 6000 تومان هزینه ضروری است، اظهار کرد: متاسفانه سیستم بانکی کشور مانند عموم با ما رفتار می نماید و این در صورتی است که اگر سیستم بانکی همکاری بیشتری با ما داشته باشد می توانیم اجرای پروژه را چند برابر کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان این که طرح فاضلاب تهران به صورت رسمی از سال 1375 عملیات اجرایی خود را شروع کرد، گفت: با اجرای 9000 کیلومتر شبکه در سطح شهر تهران و احداث 22 واحد تصفیه جهت جمع آوری فاضلاب برای شهر تهران برنامه ریزی شد که امروز بخش عمده ای از این پروژه تکمیل شده است.

به گفته ثامنی بیش از 7000 کیلومتر شبکه فاضلاب در تهران احداث شده است که براساس طرح جامع فاضلاب در چند نوبت مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که بیش از 41 درصد از جمعیت شهر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، افزود: 88 درصد عملیات لوله گذاری به صورت پیروز پیش رفته و در بخش اجرای تونل و خطوط اصلی نیز 190 کیلومتر تونل اجرا شده که در این بخش نیز پیشرفت 90 درصدی داشته ایم. بعلاوه در احداث تصفیه خانه ها نیز 56 درصد پیشرفت انجام شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان این که میانه وزنی طرح فاضلاب تهران به لحاظ پیشرفت 73 درصد است، ادامه داد: نگهداری شبکه ها به شش منطقه آبفا واگذار شده و می توان گفت که با وجود تحریم ها و مسائلی که وجود داشت پیروزیت های خوبی را در این حوزه به دست آورده ایم.

وی با اشاره به مسائلی که برای اجرای طرح فاضلاب تهران وجود دارد، اظهار کرد: منابعی که برای اجرای طرح ها وجود دارد، بخش عمده ای از آن به وسیله آبنما تامین می گردد، اما متاسفانه در سال های اخیر با توجه به این که هزینه تجهیزات افزایش یافت با کمبود منابع اقتصادی روبه رو شدیم. در سال های 1398 و 1399 به طور میانه حدود 80 تا 85 درصد افزایش قیمت داشتیم در حوزه مصالح و مواد به وجود آمد، اما عایدی ما تنها 10 درصد افزایش یافت.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان این که فاضلاب تهران به ویژه در منطقه ها دو، پنج، 9، 10 و بخش هایی از منطقه ها 18 به زودی به مجموعه طرح اضافه و تشکیل می گردد، گفت: فرآیند چرخه آب و فاضلاب ناشی از آب شرب تامین شده در شهر تهران در این منطقه ها تکمیل خواهد شد، اما در مجموع با توجه به این که طرح فاضلاب تهران آخرین طرح زیربنایی است طی سال های اخیر با مسائل زیادی روبرو بوده ایم، اما امیدواریم بتوانیم تامین منابع اقتصادی این پروژه را تامین کنیم و پروژه ای را که می بایست تا سال 1410 به اتمام برسد زودتر از موعد به نقطه سرانجام برسانیم.

ثامنی یکی دیگر از مسائل تکمیل طرح فاضلاب تهران را تامین منابع و مصالح به ویژه لوله دانست و افزود: در تمام کشور برای تامین مصالح آب و فاضلاب مشکل وجود دارد که امیدواریم با هم افزایی که با همکاران در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان ها ایجاد شده است این مشکل را رفع کنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2005

به "سرقت 90 درصد تجهیزات پروژه فاضلاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرقت 90 درصد تجهیزات پروژه فاضلاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید