روایت اوج دریافت در حماسه کولی، ستاره ای که اشتباه می کرد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران- گروه هنر-سید سعید هاشم زاده: تاریخ موسیقی راک، پر است از ستاره های تکرار ناشدنی، و یکی از آن ها بی شک فردی مرکوری است؛ وقتی درباره این ستاره ها فیلمی ساخته نمی گردد، یا کمتر به آن پرداخت می گردد و حتی کیفیت بسیاری از آن ها زننده است، حماسه کولی می تواند کنجکاوی برانگیز باشد.

روایت اوج دریافت در حماسه کولی، ستاره ای که اشتباه می کرد

ترکیبی از برایان سینگر کاربلد در فیلم های ابرقهرمانی و ماجراجویانه با کارنامه ای که در آن هم مستند دیده می گردد و هم فیلم موردعلاقه منتقدان یعنی مظنونین همیشگی. اما تصویری که برایان سینگر از مرکوری ارائه می دهد چگونه تصویری است؟!

فردی مرکوری و تصویر یک ستاره

بی شک فیلم حماسه کولی، فیلم مرکوری و گروه کوئین است. اینکه نقش کمپانی یا کارگردان در آن پر رنگ باشد یک اشتباه تلقی خواهد شد و در واقع یک توقع خطاست. این مسئله یعنی پر رنگ بودن نقش فردی مرکوری در موضوع داستان فیلم نیز مطرح است؛ اینکه مرکوری بزرگ تر است یا گروه راک کوئین؟

هر چه هست اما فیلم یک اثر بیوگرافیک محسوب می گردد که هدفش نشان دادن تصویری از مرکوری است. مرکوری مهاجر که با قابلیت های منحصر به فردش تبدیل به یک ستاره راک می گردد. از کافه های درجه دو تا بهترین کمپانی ها را طی می نماید و چهره ای موفقیت آمیز از یک بلوغ هنری است و البته نه اخلاقی.

تصویر اسطوره تصویری به غایت خاکستری است، او اشتباه اخلاقی دارد و اشتباه در تصمیم گیری و این است که زندگی اش را پر از فراز و نشیب و دراماتیک می نماید. اما دراماتیک بودن زندگی مرکوری با چه کیفیتی در اثر نشان داده می گردد؟!

چرا خوب؟ چرا بد؟

فیلم مقدمه طولانی ندارد، خیلی سریع ما را به حال و هوای گروه کوئین و شکل گیری آن نزدیک می نماید اما بیش از اینکه داستانی سرراست داشته باشد، شیفته آهنگ ها و به وجود آمدنشان می گردد و در واقع داستان در پس زمینه واقع شده است.

کاراکترهای فرعی نیز غیر از مرکوری پرداختی درست و پرسپکتیو صحیح ندارند. از قالب تیپ هایی که داستان را به فصل بعد خود پرتاب می نمایند بیرون نمی آیند و تاثیری دراماتیک در روایت نمی گذارند.

در واقع روایت فیلم بیش از پیش به نشان دادن سیر آهنگسازی مرکوری می پردازد تا سیر زندگی او و زندگی اش در کلیات باقی می ماند.

بهترین سکانس

شاید تمام مخاطبان اثر یکی از بهترین سکانس ها را مربوط به لایو اید بدانند؛ ده دقیقه اجرای دقیق از سه آهنگ گروه در ومبلی لندن. شاید به لحاظ اجرای دقیق رامی مالک در نقش مرکوری این سکانس حرف نداشته باشد و تمام اداها و اطفارهای او روی استیج را یادآور می گردد اما این سکانس با آهنگ (ما قهرمانیم) به اوج می رسد و تاثیر دیگری ندارد.

اما سکانس تاثیرگذار فیلم سر ساخت آهنگ یکی دیگر قربانی می گردد اتفاق می افتد. سکانسی که در آن غرور و تعصب فردی به جنجالی با اعضای گروه ختم می گردد اما بیسیست گروه با نواختن ردیف آهنگ مذکور، اتمسفر را بهم می ریزد و گروه از یک جدل به یک همکاری سوق پیدا می نماید.

استیو رز از گاردین روی این مسئله تاکید دارد که فیلم به آهنگ ها بیش از فردی مرکوری می پردازد و به شخصیت او نزدیک نمی گردد، ریچارد روبر از شیکاگو سان تایمز نیز فیلم را اثری بد و دور از زندگی مرکوری توصیف می نماید و می نویسد می توانست اثر بیوگرافیک بهتری ارائه گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 109

به "روایت اوج دریافت در حماسه کولی، ستاره ای که اشتباه می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت اوج دریافت در حماسه کولی، ستاره ای که اشتباه می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید