رشد 70 درصدی فراوری مواد اولیه لوازم خانگی در شرایط تحریم

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران- راضیه زمانی دهکردی : اگرچه کشور ما در تحریم به سر می برد اما این امر نه تنها منجر به بسته شدن کارخانه ها و واحدهای تولیدی نشد بلکه متخصصان و تولیدنمایندگان را برآن داشت تا عزم خود را جزم نمایند و 65 تا 70 درصد از مواد اولیه لوازم خانگی را با استفاده از پلتفرم های واحدهای تولیدی بومی سازی نمایند.

رشد 70 درصدی فراوری مواد اولیه لوازم خانگی در شرایط تحریم

به گزارش خبرنگاران، با وجود رشد در فراوری لوازم خانگی باز هم قیمت این لوازم افزایش یافته؛ بعضی از فراوری نمایندگان و رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران معتقد است ارائه مواد اولیه به کارخانه داران به وسیله بورس باعث ایجاد واسطه و در نتیجه افزایش قیمت ها شده است، بعضی از فروشندگان اصناف نیز کمبود لوازم خانگی در بازار و افزایش نرخ دلار را دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی عنوان می نمایند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور در مورد قیمت ها می گوید: با افزایش قیمت دلار نه تنها لوازم خانگی بلکه همه چیز گران شده است و نباید از صنف ما خورده گرفت، ما گران نمی فروشیم بلکه قیمت تمام شده لوازم حتی از سوی کارخانه ها افزایش بافته است چراکه بعضی از قطعات نظیر موتور آنها خارجی است و همین امر موجب افزایش قیمت شده است.

مصطفی موسوی با بیان اینکه با منع واردات لوازم خانگی خارجی انبار اصناف خالی است و تنها موجودی آنها همان لوازمی است که در ویترین مغازه ها قرار گرفته است، اضافه نمود: اگر مد نظر مشتری لوازم خانگی خارجی باشد ما کوشش می کنیم آن را از بازار تهیه و با نرخ روز به آنها می فروشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار از زمانی که کارخانه های ماشین سازی قیمت های خود را افزایش دادند به دنبال آن اصناف نیز دوباره قیمت اجناس خود را افزایش داد ه اند.

موسوی که نمایندگی یکی از برندهای لوازم خانگی ایرانی را دارد می گوید: در یکی-دوسال اخیر قیمت ماشین های لباسشویی باریک، ماشین ظرف شویی و چند مدل تلوزیون 43 اینچ بین دو تا سه میلیون تومان بود اما اکنون همان لوازم با قیمت 6 تا 9 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می رسد و سود ما بر روی هر کالا نیز به طور میانگین 200 تا 300 هزار تومان است.

موسوی اضافه نمود: قیمت یخچال های ساید بای ساید عظیم در یکی-دوسال اخیر از هشت میلیون به 75 میلیون تومان و یخچال دوقلو الکترواستیل ظرف کمتر از یکماه گذشته از 12 میلیون به 25میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

این فروشنده لوازم خانگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر قیمت ها می گردد یا خیر، گفت: بله قیمت ها از سوی کارشناسان مربوطه نظارت می گردد آنها هم می دانند ما بی تقصیر هستیم. ما به آنها می گوییم اگر لوازم با قیمت مناسب دارند در اختیار ما قرار دهند تا ما هم با سود کم آن را به مردم عرضه کنیم.

اکبر معتمدی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز در مورد رکود در بازار می گوید: یکی از مهمترین دلایل رکود در بازار لوازم خانگی نجومی شدن قیمت ها بعد از تحریم و افزایش قیمت مواد اولیه است. در گذشته یک دستگاه ماشین لباسشویی با کیفیت ایرانی با قیمت 260 تا 900 هزار تومان به فروش می رسید اما اکنون همان کالا با نرخ شش تا 13 میلیون تومان به فروش می رسد.

وی ادامه داد: قیمت یخچال های ساید بای ساید از یک میلیون و 500 هزار تومان به 22 تا 40 میلیون تومان و قیمت ماشین های لباسشویی از 850 هزار تا 3 میلیون تومان به 13 میلیون و 500 هزار تا 28 میلیون تومان رسیده است.

معتمدی در پاسخ به این پرسش که چرا لوازمی که از قبل با قیمت کمتری خریداری شده اکنون آنها را با قیمت به روز دلار به فروش می رسانید، می گوید: جنسی در انبار موجود نیست؛ اگر هم باشد با توجه به شرایط مالی ما ناگزیر هستیم آنها را با قیمت روز به فروش برسانیم تا بتوانیم لوازم جدید خریداری و امرار معاش کنیم.

همچنین مهدی امینی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در میدان شوش نیز در این خصوص گفت: ما عرضه نماینده لوازم خانگی کوچک نظیر جاروبرقی، چرخ گوشت و لوازم آشپزخانه هستیم. قیمت این لوازم نیز با افزایش نرخ دلار مانند دیگر اجناس افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: از ابتدای سال تا به امروز پنج بار و هر بار 10 تا 15 درصد قیمت لوازم خانگی افزایش یافته است.

امینی ادامه: ما نمی توانیم اجناسی را که از قبل با قیمت کمتری خریداری نموده ایم با همان قیمت به فروش برسانیم چراکه ارزش پول کاهش یافته و ما کاسب هستیم؛ باید توان خرید لوازم جدید برای جایگزین کردن آنها در مغازه را داشته باشیم.

به گفته این فروشنده لوازم خانگی قیمت جاروبرقی ایرانی پارس خزر در سال گذشته 960 هزار تومان بود، در ابتدای امسال به یک میلیون و 280 هزار تومان و اکنون به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

امینی اضافه نمود: دستگاه های چرخ گوشت نیز با توجه به مارک و کیفیت، قیمت های متفاوتی دارند مثلا یک چرخ گوشت قبل از تورم 450 هزار تومان بود و اکنون به 950 هزار تومان رسیده است.

بیش از 65 درصد از مواد اولیه لوازم خانگی در کشور فراوری می گردد

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز در این خصوص گفت: به طور میانگین 65 تا 70 درصد از مواد اولیه لوازم خانگی کشور بومی سازی شده که بخش قابل توجهی از آن در استان تهران فراوری می گردد.

وی اضافه نمود: اکنون حدود 30 تا 35 درصد از قطعات لوازم خانگی نظیر کیت موتور از خارج به کشور وارد می گردد و بیشترین فراوری داخلی به وسایل نفت سوز، گازسوز و الکترونیک نظیر چرخ گوشت، جاروبرقی، لباسشویی و پکیج آبگرمکن اختصاص دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخش اعظمی از مواد اولیه لوازم خانگی در کشور فراوری می گردد چرا قیمت ها تا این حد افزایش یافته است، اعلام کرد: دولت متولی مواد اولیه فراوریی نظیر مس، ورق، مواد پتروشیمی و رنگ است؛ پس از قرار دریافت مواد اولیه لوازم خانگی در بورس و عرضه آن از این طریق به دلیل وجود واسطه و دلالان، نرخ مواد اولیه افزایش یافته است؛ به طوریکه در یکسال گذشته قیمت فولاد از کیلویی 9 هزارو 500 به 27 هزار تومان، مواد پتروشیمی پلاستیکی از 9 هزار به 35 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: فراورینمایندگان باید براساس قیمت روز مواد اولیه را خریداری نمایند اما به دلیل محدود بودن سرمایه ممکن است مثلا یک فراوری نماینده در یکماه 10 تن ورق از بورس خریداری کند اما ماه بعد نتواند ورق مورد احتیاج خود را تامین کند و ضرر خاموش بودن دستگاه ها بیش از کاهش فراوری حتی به میزان 50 درصد است.

پازوکی تاکید نمود: علاوه بر تورم و کاهش قدرت خرید مردم، شروع ماه محرم و شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد و فروش لوازم خانگی بیش از پیش کاهش یافت.

وی اضافه نمود: شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیل شدن اصناف از 27 آبانماه سال گذشته تا 31 شهریورماه باعث شد در ماه های اسفند و فروردین که اوج فروش کسبه به حساب می آید آنها نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و علاوه بر متضرر شدن کسبه بازار بیش از پیش دچار رکود شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فراورینمایندگان چه اقدامی در راستای افزایش کیفیت و رقابت با رقبای خارجی خود انجام داده اند نیز گفت: فراوری نمایندگان قبل از تحریم و رکود مالی همیشه به دنبال افزایش سطح کیفی کالاهای فراوریی خود بودند تا در آسیا بتوانند حرف اول را بزنند و بعد آنها را برای دیگر کشورها به روز نمایند تا بتوانند با بازارهای جهانی رقابت نمایند.

پازوکی توضیح داد: در گذشته مصرف انرژی بعضی از کالاهای داخلی نظیر یخچال در رده دی (D) یعنی با بیشترین میزان مصرف برق قرار داشت اکنون بخش عمده ای از کالاهای لوازم خانگی با رده اِی(A) با کمترین میزان مصرف برق در کشور ساخته می گردد و از لحاظ کیفیت توانسته اند به یک پلاس (یک ستاره) تا سه پلاس دست یابند.

وی اعلام کرد: طرح شناسه کالا و سامانه سجا نیز به منظور یاری به فراورینمایندگان داخلی و توزیع کالاها با قیمت اصلی ایجاد شده است تا دست دلالانی که در این بازار آشفته به دنبال سوءاستفاده و دستیابی به سودهای کلان هستند کوتاه گردد.

پازوکی با بیان اینکه در این طرح واردات کالاهای خارجی قاچاق محسوب می گردد، اضافه نمود: این طرح نباید در یک مقطع زمانی کوتاه ابلاغ و اجرا گردد، براساس برنامه ریزی های اجرا شده این طرح در 27 آبانماه سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و 31 شهریور ماه امسال باید اجرایی می شد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: زمانی که فراوری کالاهای لوازم خانگی داخلی عرضه شده در بازار کفاف مصرف نمایندگان را نمی دهد و مغازه ها مملو از کالاهای داخلی نیست، باید طرح شناسه کالا به مرور زمان انجام گردد تا کسبه بتوانند خود را با شرایط وفق دهند و فراورینمایندگان هم بتوانند تعداد کالاها را افزایش دهند.

پازوکی ادامه داد: اتحادیه لوازم خانگی تهران در پیش برد این طرح با سازمان های مربوطه همکاری لازم را دارد و خواهد داشت و از مسئولان امر درخواست می نماید طرح شناسه کالا در بازه زمانی طولانی اتفاق بیافتد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر میزان عرضه لوازم خانگی جوابگوی احتیاج داخل نیست چرا این کالاها به خارج صادر می گردد، اعلام کرد: قرارداد صادرات کالا به کشورهای خارجی از قبل بسته شده و کالاهای درخواستی آنها با توجه به شرایط اقلیمی ساخته شده یا می گردد و نمی توان از زیر بار تعهد شانه خالی کرد.

پازوکی اضافه نمود: کالاهایی همچون یخچال فریزر، ساید بای ساید، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و تلوزیون از استان تهران به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان صادر می گردد.

وی گفت: 50 کارخانه فراوری لوازم خانگی در کشور وجود دارد که از این تعداد 15 کارخانه آن در استان تهران است که لوازم خانگی درشتی از برندهای مختلف نظیر یخچال، ساید بای ساید، ال ای دی فراوری می نمایند.

پازوکی توضیح داد: کارخانه های فراوری نماینده لوازم خانگی در تمام شهرهای کشور نمایندگی دارند و از این طریق کالاهای خود را عرضه و به فروش می رسانند.

افزایش 150 درصدی فراوری بعضی از لوازم

یکی از عللی که درباره افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح می گردد، کاهش فراوری به دلیل مشکل در تأمین مواد اولیه است؛ در حالیکه آمار فراوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان از افزایش فراوری در لوازم عظیم دارد. میزان فراوری در بعضی لوازم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 150 درصد افزایش فراوری را نیز تجربه نموده است.

کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صمت، اخیرا در گفت و گو با رسانه ها اعلام نموده در سه ماهه نخست امسال در بعضی حوزه های لوازم خانگی، فراوری، افزایش یافته است به گونه ای که در این مدت در فراوری ماشین لباسشویی با افزایش 115 درصدی و در تلویزیون با افزایش 50 درصدی روبرو بوده ایم.

آخرین آمار دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت مربوط به دو ماهه نخست امسال است که نشان دهنده رشد میزان فراوری در امسال است. طبق این آمار، فراوری تلویزیون با افزایش 53.7 درصدی از 72 هزار 900 دستگاه در دو ماهه نخست سال پیش به 112 هزار دستگاه در دو ماهه اول امسال رسیده است.

همچنین فراوری لباسشویی نیز با افزایش در سال جدید روبرو بوده به گونه ای که ماشین لباسشویی با افزایش 154.8 درصدی از 48 هزار و 300 دستگاه در دو ماهه نخست سال 1398 به 123 هزار و 200 دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.

در فراوری یخچال و فریزر نیز افزایش فراوری 10.3 درصد بود که از 173 هزار و 600 دستگاه در دو ماهه نخست پارسال به 191 هزار و 400 دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. با این حال فراوری الکتروموتور در دو ماهه اول امسال با کاهش 19.8 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده است.

جریمه 319 میلیارد تومانی اصناف متخلف

همچنین معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به 354 هزار مورد بازرسی از اصناف در 6 ماهه نخست امسال می گوید: این بازرس ها موجب تشکیل 33 هزار پرونده تخلف و جریمه 319 میلیارد و 465 میلیون شد.

سعیدمحمدی پور در اینباره شرح داد: بیشترین تخلف اصناف در زمینه لوازم خانگی، مواد غذایی، مکمل های ورزشی و مواد نیروزا، دخانیات و لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل کم فروشی، گرانفروشی، احتکار و عدم درج قیمت بوده است.

وی اضافه نمود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا نیز در شش ماهه اول سال 32 هزار و 755 مورد بازرسی در سطح استان اجرا شده که منجر به کشف 300 تخلف 14 میلیارد تومانی شده است.

محمدی پور یادآور شد: بیش از 24 هزار مورد شکایت مردمی در 6 ماهه اول امسال به وسیله مراجعه حضوری یا به وسیله سامانه اینترنتی 124 انجام شد که از شکایات مطروحه 8 هزار و 350 مورد موجب کشف تخلف شده است.

وی با بیان اینکه برخورد با متخلفان مالی در اولویت اصلی بازرسی سازمان صمت است، اضافه نمود: استمرار گشت های بازرسی و نظارت لازمه پایداری و ثبات در بازار است و سازمان صمت با انجام گشت های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار جو ناامنی را برای جلوگیری از قانون گریزی و تخلف عده ای سودجو فراهم خواهد نمود.

80 هزار واحد فراوریی، 17 هزار و 500 واحد صنعتی و 60 هزار واحد خدمات فنی در سطح استان تهران فعال است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1270

به "رشد 70 درصدی فراوری مواد اولیه لوازم خانگی در شرایط تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 70 درصدی فراوری مواد اولیه لوازم خانگی در شرایط تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید