دموکرات ها مجلس سنا را فتح می نمایند؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، از 35 کرسی سال جاری، 23 کرسی در اختیار جمهوری خواستار و 12 کرسی متعلق به دموکرات ها است. از این رو جمهوری خواستار در شرایط تدافعی قرار دارند.

دموکرات ها مجلس سنا را فتح می نمایند؟

خبرنگاران؛ حسین هوشمند- روز سه شنبه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات کنگره هم در تمام ایالت های آمریکا برگزار خواهد شد. در انتخابات سال جاری تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از 100 کرسی مجلس سنا به رای گذاشته خواهد شد. کنترل مجلس نمایندگان هم اکنون در اختیار دموکرات ها است و آنها در این انتخابات هم اکثریت آن را حفظ خواهند کرد. اما در رقابت های مجلس سنا، رقابت سنگینی در جریان است.

چشم انداز انتخابات سنا

اکثریت مجلس سنا هم اکنون با 53 کرسی در اختیار جمهوری خواستار است. کنترل این مجلس برای هر دو حزب از اهمیت بالایی برخوردار است. جمهوری خواستار در این دوران توانستند 3 قاضی دیوان عالی، چند صد قاضی فدرال انتخابی توسط ترامپ را در سنا تایید نمایند. این رهبر اکثریت سنا است که اجازه طرح لوایح در صحن مجلس را می دهد. سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا با استفاده از این قدرت خود تا به امروز مانع از مطرح شدن بسیاری از لوایح دموکرات ها شده است.

از 35 کرسی سال جاری، 23 کرسی در اختیار جمهوری خواستار و 12 کرسی متعلق به دموکرات ها است. از این رو جمهوری خواستار در شرایط تدافعی قرار دارند. طبق پیش بینی ها دموکرات ها از شانس بسیار خوبی برای پیروزی در این انتخابات برخوردار هستند. برنده برخی از ایالت ها با توجه به جهت گیری حزبی آن ایالت از هم اکنون تعیین است، اما در چند ایالت، رقابت نزدیکی جریان دارد که سرنوشت اکثریت مجلس در گروی نتایج آن ها است. شرایط این چند کرسی را آنالیز می کنیم.

آریزونا

هم اکنون در اختیار جمهوری خواستار است. این کرسی پیش از این متعلق به سناتور جان مک کین بود. بعد از مرگ وی فرماندار ایالت، سناتور سابق جان کیل را به عنوان جانشین وی انتخاب کرد و پس از استعفای کیل، مارتا مک سالی توسط فرماندار انتخاب شد. مک سالی در انتخابات 2018 برای کرسی دیگر آریزونا با اختلاف 2.4 درصد از کریستن سینما شکست خورده بود. از این رو مارک کلی، کاندیدای دموکرات ها از شانس خوبی برای پیروزی برخوردار است. در میانگین نظرسنجی ها کلی با 3.5 درصد اختلاف جلوتر است.

آیووا

این کرسی هم اکنون در اختیار جونی ارنست، جمهوری خواه است. با وجود این که ارنست در انتخابات 2014 توانسته بود با فاصله 8.3 درصد پیروز گردد، اما سال جاری رقیب دموکراتش، ترزا گرینفیلد توانسته است خودش را به ارنست نزدیک کند. یکی از نقدهای که گرینفیلد به ارنست دارد این است که وی از مسائل مردم آیووا خبر ندارد. به طور مثال آیووا یکی از اصلی ترین منابع تامین ذرت و سویا در آمریکا است، اما در مناظره انتخاباتی، ارنست قیمت سویا را نمی دانست و این مسئله مورد انتقاد مردم این ایالت نهاده شد. در میانگین نظرسنجی ها، گرینفیلد با 1.5 درصد اختلاف پیش است.

آلاباما

ایالتی به شدت محافظه کار و جمهوریخواه اما در سال 2017 به داگ جونز، دموکرات رای داد. پس از انتخاب جف سشنز، به عنوان وزیر دادگستری در دولت ترامپ، کرسی وی خالی شد و جونز در انتخابات ویژه توانست برنده گردد. حالا با خاتمه یافتن این دوره، وی کار بسیار دشواری برای پیروزی مجدد در انتخابات دارد. تامی تابروایل جمهوری خواه در آخرین نظرسنجی با 11 درصد اختلاف جلوتر است.

کلرادو

سناتور جمهوری خواه، کوری گاردنر در سال 2014 توانسته بود با 1.9 درصد اختلاف پیروز گردد. اما سال جاری با انتخابات مجدد سختی روبرو است. رقیب وی جان هیکنلوپر است که پیش از این دو دوره فرماندار کلرادو بوده است. این ایالت در انتخابات 2016 به هیلاری کلینتون رای داد و در سال 2018 هم با 10 درصد اختلاف به یک فرماندار دموکرات رای داد. در جدیدترین نظرسنجی هیکنلوپر با 8 درصد اختلاف پیش است.

کارولاینای شاقتصادی

سناتور تام تیلیس، جمهوری خواه در سال 2014 توانسته با فاصله 1.5 درصد سناتور دموکرات کی هیگن را شکست دهد. سال جاری تیلیس با انتخابات سختی روبرو است و این ایالت هم در انتخابات سنا و هم در انتخابات ریاست جمهوری نقش مهمی ایفا می نماید. رقیب تیلیس در این انتخابات، کال کانینگهام، سیاستمدار 46 ساله دموکرات است. در میانگین نظرسنجی ها کانینگهام با 3.2 درصد اختلاف پیشتاز است.

مین

سناتور سوزان کالینز، جمهوری خواه سال جاری با سخت ترین انتخابات اش در 20 سال اخیر روبرو است. کالینز در حالی در ایالت مین که اکثراً در انتخابات ریاست جمهوری به دموکرات ها رای می دهد، در دوره قبل با اختلاف 37 درصد برنده شد، که سال جاری از رقیبش یاری اقتصادی کمتری دریافت نموده است. سارا گیدئون، رقیب دموکرات وی رئیس مجلس نمایندگان ایالت مین است. پس از رای جنجالی کالینز به برت کاوانا، گزینه دیوان عالی دونالد ترامپ، وی مورد نقدها شدید زنان نهاده شد و به همین دلیل با انتخابات مجدد سختی روبرو است. در آخرین نظرسنجی گیدئون با 4 درصد اختلاف پیش است.

کارولاینای جنوبی

در این ایالت سناتور لیندزی گراهام، جمهوری خواه 3 دوره است که در سنا حضور دارد. در انتخابات سال جاری دموکرات ها با نامزدی جیمی هریسن که توانسته یاری های اقتصادی زیادی جمع کند، رقابت نزدیکی با گراهام دارند. گراهام که تا چند ماه پیش مطمئن از پیروزی در این ایالت محافظه کار و جمهوری خواه بود، در چندین مصاحبه اخیرش بارها از هوادارانش در خواست یاری اقتصادی نموده است. براساس آخرین نظرسنجی گراهام با 4 درصد اختلاف پیشتاز است.

جورجیا

ایالتی محافظه کار که از سال 2000 هیچ دموکراتی نتوانسته در انتخابات ریاست جمهوری و سنا در آن پیروز گردد. سناتور دیوید پردو، جمهوری خواه که تا چند وقت پیش احساس خطر نمی کرد، در چند هفته اخیر رقیب دموکراتش، جان اوسوف با عملکرد خوبی که داشته او را نگران نموده است. در مناظره هفته پیش اوسوف با نقدها سنگینی که به پردو داشت، موجب شد تا پردو از شرکت در مناظره بعدی انصراف دهد. با عملکرد خوب در مناظره، حالا اوسوف در میانگین نظرسنجی ها با 0.7 درصد اختلاف پیشتاز است.

پیش بینی

براساس مدل پیش بینی نیت سیلور دموکرات ها از شانسی 77 درصدی برای کنترل سنا برخوردار هستند.

طبق این مدل محتمل ترین نتیجه برای دموکرات ها به ترتیب کسب 52، 51 و 53 کرسی است. طبق 80 درصد احتمال وقوع، در بدبینانه ترین حالت کرسی های دموکرات ها 48 کرسی و در خوش بینانه ترین حالت 56 کرسی خواهد بود. در 77 سناریو از 100 سناریوی ممکن، دموکرات ها کنترل سنا را در اختیار خواهند گرفت. این میزان برای جمهوری خواستار 23 سناریو است.

طبق مدل پیش بینی RCP دموکرات ها در پنج کرسی آریزونا، کلرادو، آیووا، مین و کارولاینای شاقتصادی پیروز می شوند و در آلاباما شکست می خورند. در نتیجه 4 کرسی جدید به دست می آورند و اکثریت سنا را با 51 کرسی در اختیار خواهند گرفت.

روزشمار

3 روز تا انتخابات

64 روز تا شروع به کار کنگره جدید

کارشناس آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1193

به "دموکرات ها مجلس سنا را فتح می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دموکرات ها مجلس سنا را فتح می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید