دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در مورد انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر عدم تخصیص حق آبه هوراند از سد عمارت، گفت: دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی، از سوی وزارت نیرو به اداره های آب منطقه ای آذربایجان شرقی و اردبیل ابلاغ شده است.

دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است

قلی اله قلیزاده در گفت وگو با خبرنگاران، با اعلام این خبر، اظهار کرد: مقرر شده تامین آب روستاهای هوراند در اولویت قرار بگیرد، در حال حاضر جهاد کشاورزی استان و شرکت آب منطقه ای استان نیز درصدد عملیاتی کردن این مصوبه هستند تا به هر میزان که آب در باغ ها و زمین های اردبیل از این سد مصرف می گردد، برای توسعه زمین های کشاورزی در هوراند هم مصرف گردد.

وی اظهار کرد: سد عمارت در زمین های آذربایجان شرقی قرار نگرفته، بلکه در رودخانه مشترک دره رود بین استان اردبیل و آذربایجان شرقی واقع شده وعملیات اجرایی آن برعهده استان اربیل بوده است.

وی اضافه نمود: عملیات اجرایی این پروژه در دهه 70 شروع شده است و با ایجاد آن بخشی از اراضی کشاورزی روستاهای آذربایجان شرقی و اردبیل زیر آب رفت ولی تعداد اراضی باغات آذربایجان شرقی که زیر آب رفتند، بیشتر از استان اردبیل بوده است.

اله قلی زاده با بیان این که اراضی روستاییان در زمان ساخت سد، خریداری شد تا مسئله ای برای مردم ایجاد نگردد، گفت: مقرر شد در ازای اراضی مسکونی، کشاورزی و باغات کسانی که به طورکلی در این منطقه از بین رفته است، امکانات زیرساختی برای روستاییان فراهم گردد، و برای استمرار درآمد روستاییان، آبی را از سد به زمین های شیب دار پمپ نمایند تا مردم بتوانند باغ احداث نموده و اراضی جدید را جایگزین باغات از دست رفته خود نمایند.

وی با بیان این که متاسفانه سهم آب آذربایجان شرقی را از پایین دست سدعمارت حذف نموده بودند، گفت: با پیگیری ها زیاد و سوال از وزیر و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان آب منطقه ای، مقرر شد هر دو استان به طور مساوی از آب سد عمارت به منظورتامین آب شرب و اراضی بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش؛ پروژه مخزن سد عمارت از سال 84 در حد فاصل شهرستان های گرمی و هوراند استان های اردبیل و آذربایجان شرقی توسط آب منطقه ای اردبیل با حجم 180میلیون متر مکعب در حال انجام است که به علت زیر آب رفتن کامل اراضی دو روستای هلان صفرعلی و قشلاق ذکیر با مصوبه شورای برنامه ریزی استان از طرف منابع طبیعی استان 70 هزار و 798 متر مربع به بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی به عنوان محل اسکان جدید معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 327

به "دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است" امتیاز دهید

4 کاربر به "دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تخصیص حق آبه از سد عمارت به آذربایجان شرقی از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده است"

1 دیدگاه

خان اوغلان.خدایی 7 مهر 1400

ایجاد سد عمارت از دهه 70 و قبل از استان شدن اردبیل برنامه ریزی شد.پس از استان شدن اردبیل اختلافاتی میان دو استان در مورد تخصیص حقابه بوجود آمد.تا قبل از مهر 1398 در مورد نحوه بهره برداری از آب اختلاف اساسی بین دو استان ادامه داشت.این اختلاف با دستورالعمل وزیر نیرو برای بهره برداری مشترک دو استان رفع گردید و عملیاتی کردن مصوبات مهمترین الزامات برای بهبود امنیت غذایی و اشتغال در هر دو استان می باشد.

پاسخ به خان اوغلان.خدایی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید