بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام مناطق است؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، بهترین شهر ایران از نظر اقتصادی و آب و هوا برای زندگی کدام است؟ اگر دنبال آب و هوای خوب هستید باید شمال کشور رو انتخاب کنید چون حداقل از آلودگی خلاص میشید.

بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام مناطق است؟

بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا

ایران آب و هوایی متغیر دارد، از یک سو چهار فصل می باشد و از سویی دیگر دارای تنوع اقلیمی متفاوتی نیز است. در شمال کشور اقلیم سبز و هوا اغلب در طول سال مطبوع است، در مرکز کشور اقلیم بیابانی و هوا معمولاً بسیار گرم است، در شمال غربی و غرب کشور اقلیم کوهستانی با شرایط هوایی سرد و یخ بندان مشاهده می شود، در شرق نیز اغلب اقلیم خشک بوده و هوا غالباً در روز گرم و در شب سرد است.

پس به همین راحتی می توان فهمید که ایران تا چه اندازه دارای تنوع آب و هوایی گسترده است، ولی پرسش اساسی در این است که: بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام هستند؟ یقیناً افرادی که این پرسش را دارند، یا به دنبال جایی برای مسافرت هستند یا برای زندگی!

به طور کلی هوا اگر خوب باشد، شهر مورد نظر هم برای سفر و هم زندگی جایی مناسب خواهد بود. از این رو، جستجو برای یافتن چنین شهرهایی در داخل ایران در نگاه اول ممکن است ساده باشد، زیرا همه افراد انگشت اشاره خود را به سمت شمال کشور نشانه خواهند گرفت، ولی باید بگوییم اشتباه فکر می کنید!

همدان

شهر همدان در یک منطقه کوهستانی معتدل و در شرق زاگرس قرار گرفته است. دشت های وسیع شمال و شمال شرقی استان تحت تأثیر وزش باد شدید هستند که تقریباً در طول سال تکرار می شوند. این شهر با زمستان های نسبتاً طولانی و سرد (بین 120 تا 140 روز یخبندان) و تابستان های معتدل شناخته می شود.

با حرکت از ارتفاعات شمالی به سمت جنوب، هوا به تدریج ملایم تر می شود. دره های شمالی و دشت های وسیع نیز در زمستان در معرض بادهای شمالی و غربی قرار دارند که با سرعت متوسط 4 متر در ثانیه می وزد.

جریان های هوایی مختلف این منطقه عبارت اند از: وزش باد شمال و شمال غربی در فصول بهار و زمستان که معمولاً مرطوب بوده و بارندگی را به همراه دارند. جریان های هوای غرب به شرق که در پاییز می وزند و وزش باد محلی که به دلیل اختلاف فشار هوا بین مناطق مرتفع و دشت ها ایجاد می شود.

درجه حرارت بین 32- درجه سانتی گراد در زمستان تا 39 درجه سانتی گراد در تابستان متغیر است و میانگین دمای آن بین 4- (در ماه آذر و دی) و 25 (در ماه تیر و مرداد) است. قله های کوهستانی همدان از شش تا هشت ماه از سال پوشیده از برف است.

در واقع همدان یکی از سردترین شهرهای ایران است. دما در سردترین روزها ممکن است زیر 30 درجه سانتی گراد (22 درجه فارنهایت) کاهش یابد. بارش برف سنگین در زمستان معمول است و این امر می تواند برای دوره هایی تا دو ماه ادامه داشته باشد. در طول تابستان هوا معتدل، دلپذیر و عمدتاً آفتابی است.

میزان بارندگی در سال های اخیر بین 280 تا 420 میلی متر تغییر کرده است که میانگین آن 315 میلی متر است. این باعث شده است که همدان بتواند کشاورزی نسبتاً مناسبی داشته باشد. تقریباً بارندگی از آبان تا فروردین به دو دوره شش ماهه تقسیم می شود. از تیر ماه تا شهریور عملاً باران در همدان نمی بارد.

ویژگی مهم: هوای تمیز، خنک و دلپذیر در بیشتر ماه های سال

رشت

رشت، شهری است که در فاصله کمی از قسمت غربی ساحل واقع شده است. میزان بارش سالانه 800 الی 1200 میلی متر (32/47 اینچ) است که بیشترین میزان آن در پاییز و حداقل آن در تابستان است.

در رشت، خورشید به ندرت از ماه مهر تا پایان اسفند می درخشد، اما حتی در تابستان نیز آن قدرها هم دیده نمی شود؛ به طور متوسط فقط در تیر و مرداد به مدت فقط 7 ساعت در روز می توان درخشیدن خورشید در آسمان رشت را مشاهده کرد. در حقیقت، تابستان همیشه آفتابی نیست، برخی روزها ابری است و همان طور که گفته شد، ممکن است در برخی موارد همراه با بارش پراکنده و رعد و برق نیز باشد.

دریای خزر برای شنا از خرداد تا شهریور به اندازه کافی گرم است. در دامنه های رشته کوه های البرز، مناظر بسیار سرسبز و پوشیده از گیاهان و جنگل ها وجود دارند که چشم اندازهایی زیبا را به وجود آورده اند. در ناحیه شرق دریای خزر که توسط دشت ها و تپه ها (گلستان) اشغال شده است، آب و هوای خشک با تابستان های گرم را پیش رو داریم.

در این شهر، پاییز اگرچه هوایی معتدل دارد اما بارانی است. به طور کلی، اگر می خواهید از این منطقه بازدید کنید، باید بدانید رشت یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت به ویژه در بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت است.

ویژگی مهم: هوای تمیز، معتدل و مرطوب در بیشتر ماه های سال

قزوین

طبق طبقه بندی اقلیم ها، قزوین دارای آب و هوای نیمه گرمسیری و اغلب مدیترانه ای است. این منطقه در گرم ترین ماه های سال دارای دمای متوسط و بالای 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) است و میانگین آن در سردترین ماه سال بین 18 تا 3- درجه سانتی گراد (64 تا 27 درجه فارنهایت) می باشد.

تابستان ها با دمای کمتر از یک سوم از مرطوب ترین ماه زمستان و کمتر از 30 میلی متر (1.18 اینچ) بارش در یک ماه تابستان، دارای آب و هوایی بسیار مطبوع است. بسیاری از مناطق قزوین با آب و هوای مدیترانه ای دارای زمستان ای نسبتاً معتدل و تابستان های گرم هستند.

در این شهر متوسط دما در سال 11.7 درجه سانتی گراد می باشد. گرم ترین ماه مرداد است که متوسط دمای آن 25.6 درجه سانتی گرا است. کمترین میانگین دما در دی ماه است که متوسط آن 1.1- درجه سانتی گراد می باشد.

میانگین میزان بارش در سال در قزوین 231.1 میلی متر است. بیشترین میزان بارش در اواخر اسفند و اوایل فروردین به طور میانگین با 166 میلی متر رخ می دهد. در تیر و مرداد در قزوین اغلب بارش باران رخ نمی دهد.

ویژگی مهم: تمیزی، خنکی و مطبوع بودن هوا

مازندران

استان مازندران به طور طبیعی تحت تأثیر عرض جغرافیایی، ارتفاعات البرز، ارتفاع از سطح دریا، فاصله از دریا و مناطق جنوبی ترکمنستان، جریان های هوایی محلی و منطقه ای و پوشش گیاهی قرار گرفته است. به همین دلیل، مازندران به یکی ازبهترین استان های ایران از نظر یونسکو انتخاب شده است.

آب و هوای این استان شمالی کشور به سه نوع تقسیم شود، اولی آب و هوای معتدل خزر با تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل و مرطوب، دومی آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های طولانی، سرد و یخ زده و تابستان های معتدل و کوتاه و سومی هوای سرد کوهستانی با زمستان های یخ زده و طولانی و تابستان های سرد. در بیشتر مناطق فصلی استان اغلب بارش باران وجود دارد که تا اواسط تابستان ادامه دارد.

دشت های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی رشته کوه البرز، آب و هوای معتدل منطقه خزر را می توان تجربه کرد. در ارتفاعات 1500 تا 3000 متری، آب و هوای معتدل کوهستانی وجود دارد که دارای زمستان های طولانی و سرد و تابستان های کوتاه و معتدل است. در این منطقه، برف بخش هایی از استان را حتی تا اواسط فصول گرم سال نیز پوشش می دهد. در حقیقت، حتی در گرم ترین ماه های سال، برف در این منطقه مشاهده می شود.

ویژگی مهم: هوای تمیز، خنک، دلپذیر و بسیار مطبوع

تبریز

شهر تبریز در شمال غربی و در ارتفاع 1350 متری از سطح دریا قرار گرفته است که دارای زمستان های قطعاً سرد است؛ به طوری که میانگین دمای در دی ماه 3- درجه سانتی گراد می باشد. از ماه آبان تا اواخر اسفند، اغلب بارش باران و برف را مشاهده می کنیم و درجه حرارت در شب می تواند به 20- درجه سانتی گراد کاهش یابد. تابستان گرم و آفتابی است، گرچه به اندازه اطراف شهر گرمای زیادی ندارد، ولی میانگین دمای روزانه در ماه های تیر و مرداد 26.5 درجه سانتی گراد است.

میزان بارندگی سالانه در تبریز معمولاً برای آب و هوای نیمه خشک حدود 310 میلی متر است. در بهار و در تابستان با حداقل بارش باران روبرو هستیم. در تبریز، خورشید به طور مرتب در تابستان می درخشد، در حالی که در زمستان، بین روزهای ابری و آفتابی حالت تناوبی وجود دارد. در دریاچه ارومیه در غرب شهر، آب و هوا شبیه به تبریز است.

ویژگی مهم: هوای تمیز، خنک و دلپذیر

کلام آخر

به طور کلی، شاید تعیین بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا را کمی سخت دانست، زیرا هر فصل می تواند برای هر فردی جذابیت خاص خود را داشته باشد. برای مثال، درست است که هوای شهر اردبیل سرد است، ولی تمیز بودن آن ویژگی مهم می باشد، یا اگر استان گلستان دارای آب و هوایی خشک است، ولی دشت های سرسبزش به شدت خودنمایی می کنند.

داشتن آب و هوای تمیز، خنک و مطبوع برای انسان ها جزء جداناپذیری از شرایط آن ها برای زندگی است. به همین دلیل، ایرانیان می توانند برای یافتن جاهای خوش آب و هوا با خرید و رزرو بلیط پرواز داخلی به بیشتر شهرهای کشور سفر کنند تا شرایط آب و هوای هر کدام نیز به خوبی آشنا شوند.

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1118

به "بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام مناطق است؟" امتیاز دهید

105 کاربر به "بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام مناطق است؟" امتیاز داده اند | 3.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا کدام مناطق است؟"

11 دیدگاه

مصطفی 11 آبان 1400

بهترین شهر برای زندگی در ایران یکی همدان که آب و هوای عالی و تمیزی داره و یکی هم اردبیل بقیه دیگه بعد از این دوتا هستن چون من بیشتر شهرهای ایران رو رفتم شمال درسته سرسبزه ولی هواش بخاطر شلوغی جمعیت و ماشینها آلوده است جنوب هم که تابستان گرما پزون هستش اگر از لحاظ هوای پاک بخواهیم بهترین شهر را در نظر بگیریم فقط همدان و اردبیل در صدر شهرهای با آب و هوای بسیار عالی قرار دارند .

پاسخ به مصطفی

مهدی 6 مهر 1400

بدون شک لرستان حرف اول رو میزنه ولی متاسفانه از لحاظ اقتصادی اصلا جالب نیست . در ضمن گیلان اصلا آب و هوا جالبی نداره ولی قطعا زیباست بخاطر جنگل هاش

پاسخ به مهدی

حامد 3 مرداد 1400

چرا چرت و پرت نوشتید بخدا اردبیل بهترین اب و هوا رو داره بعد تبریزو نوشتین اردبیل ننوشتین اب و هوای تیریز بوی دود میده

پاسخ به حامد

علی 21 مهر 1400

اردبیل که دهاته تازه شهر و الکی مرکز استان شده
صنعت درست حسابی هم نداره که آلوده بشه مثل دهات ها
در ضمن شش ماه زمستان اردبیل واقعا وحشتناکه

پاسخ به علی

عسل 7 مرداد 1400

الان یعنی چی اینطور صحبت کردن همه کسایی که تبریز اومدن میدونن چه اب و هوای فوق العاده ای داره

پاسخ به عسل

محسن یاری 25 تیر 1400

لرستان در زاگرس میانی شهر آبشارها در جهان معروف است فقط به لحاظ سکونت و تخریب محیط زیست طبیعی جز پرشماره ترین و ناب ترین مناطق دنیا در یونسکو ثبت نشده است در اینترنت سرچ بفرمایید طبیعت لرستان

پاسخ به محسن یاری

سید 13 اردیبهشت 1400

به نظر من بهترین آب و هوای ایران متعلق به استان گیلان است ، استانی با آب و هوای مناسب و پرباران و با جاذبه های بی شمار گردشگری و توریستی.

پاسخ به سید

امین 29 فروردین 1400

به نظرم نویسنده قطعا مسیرش به لرستان نیفتاده من بجز تبریز در بقیه این شهرها زندگی کردم هرکدوم حد اقل دو سال آب و هوای خوبی دارند ولی به طور کلی و در تمام طول سال اب و هوای هیچ جا با استان لرستان قابل مقایسه نیست .

پاسخ به امین

من 26 اسفند 1399

استان البرز آب و هوای خیلی خوبی داره، چرا گفته نشده؟

پاسخ به من

مهرسانا 16 بهمن 1399

خوب بود ولی خب اب و هوای لرستانم عالیه باید اینم میگفت

پاسخ به مهرسانا

امین 29 فروردین 1400

دقیقا اب و هوای لرستان عالی هست .

پاسخ به امین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید