خودرو آریو؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خودرو آریو که در ردیف یکی از محصولات ارائه شده توسط شرکت سایپا به بازار واقع شده است، با وجود بهره بردن از نام ایرانی خود یک محصول تمام چینی به شمار می رود. با این حال خودرو آریو که با نام آریو S300 نیز شناخته می گردد از وجود ویژگی هایی بهره می برد که می تواند این محصول را تا حدی در رقابت با همتایان ایرانی اش پیش بیاندازد.

خودرو آریو؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت

خودرو آریو در عمل همان خودروی Z300 شرکت زوتای چین است که توسط شرکت سایپا مونتاژ شده و با نام و لوگوی اختصاصی این شرکت روانه بازار ایران گشته است. در واقع تمام نکات مثبت و منفی مهمی که در خودروی Z300 شرکت زوتای وجود دارد را تقریبا به همان کم و کیف می توان در خودرو آریو شرکت سایپا نیز مشاهده کرد.

مشخصات فنی خودرو آریو

در حال حاضر خودرو آریو به طور عمده در دو مدل متفاوت با برخورداری از گنجایش موتور 1.5 لیتری و 1.6 لیتری توسط شرکت سایپا مونتاژ می گردد. البته دو مدل مذکور خود شامل زیر مدل هایی با بهره مندی از جعبه دنده دستی و اتوماتیک هستند. به طور کل ساده ترین مدل موجود از خودرو آریو با جعبه دنده دستی پنج سرعته و گنجایش موتور 1.5 لیتری ارائه می گردد و پر آپشن ترین مدل موجود از این محصول نیز بر مبنای جعبه دنده اتوماتیک و موتور 1.6 لیتری مونتاژ شده است. با این حال موتور استفاده شده در تمام مدل های این خودرو یک موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ است که از نسبت تراکم 10.5 بهره می برد.

حداکثر نیرویی که موتور 1.5 لیتری خودرو آریو به نمایش می گذارد رقمی معادل 103 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور آن نیز معادل با 141 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه عنوان شده است. ضمن آن که ارقام مذکور برای موتور 1.6 لیتری این خودرو به ترتیب معادل 112 اسب بخار و 151 نیوتن متر برآورد شده است.

تلفیق مشخصات فوق با وزن خالص 1275 کیلوگرمی خودرو آریو (که همراه با مسافر و بار به حداکثر مقدار 1650 کیلوگرم افزایش می یابد) موجب می گردد تا شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل دستی آن به حدود 12 ثانیه و در مدل اتوماتیک آن نیز به حدود 14 ثانیه برسد. ارقامی که موجب می گردد خودرو آریو در برابر رقبای ایرانی تر خود در بازار چندان دست و پا بسته جلوه نکند و به خوبی بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

لازم به ذکر است که این خودرو از سیستم تعلیق جلوی مک فرسون و سیستم تعلیق عقب تریلینگ آرم استفاده می نماید و سیستم ترمز جلو و عقب آن نیز به شکل دیسکی طراحی شده است. در زمینه بهره مندی از سیستم های نوین ترمز نیز می توان گفت که آریو S300 کم و بیش به خودروهای وطنی شباهت دارد. به این معنی که وجود سیستم های مذکور در این خودرو تنها به برخورداری از ترمز ABS و EBD محدود می گردد.

ظرفیت باک در تمام مدل های خودرو آریو 55 لیتر است و همگی آنها از وجود فرمان هیدرولیک بهره می برند. ضمن آن که چرخه ترکیبی مصرف سوخت در مدل دستی پنج سرعته و 1.5 لیتری (موتور) این خودرو معادل 7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت ارزیابی شده و این رقم در دو مدل اتوماتیک 1.6 لیتری و همچنین دستی 1.6 لیتری آن به ترتیب معادل 7.18 لیتر سوخت به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت و 6.54 لیتر سوخت به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت عنوان شده است.

در مجموع می توان ادعا کرد که خودرو آریو به لحاظ برخورداری از ویژگی های فنی چیزی از خودروهای هم رده ساخت داخل کم ندارد و از بسیاری جهات می تواند حس فزونی جویی خود را به رخ رقیبان بکشد.

امکانات و قابلیت های خودرو آریو

خودرو آریو در مدل اتوماتیک و فول آپشن خود از وجود قابلیت هایی نظیر سان روف، نمایشگر لمسی 7 اینچی و سیستم ناوبری ماهواره ای (که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می نماید) بهره می برد. امکاناتی که در مدل های معمولی تر این خودرو مشاهده نمی گردد. با این حال تفاوت امکانات موجود در مدل فول آپشن این خودرو با سایر مدل های موجود، آن چنان که باید چشمگیر نیست.

به طور کل امکانات و قابلیت های به کار رفته در خودرو آریو را می توان در موارد زیر فهرست کرد:

  • برخورداری از سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
  • بهره مندی از کامپیوتر اطلاعات سفر
  • وجود شیشه بالابرهای برقی در بخش جلو و عقب خودرو
  • وجود چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
  • برخورداری از آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما
  • مجهز به زیر آرنجی جلو و وسط
  • مجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی
  • مجهز به پنج کمربند ایمنی مبتنی بر قابلیت سه نقطه ای
  • برخورداری از گرمکن شیشه عقب
  • بهره مندی از چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • امکان قفل شدن اتوماتیک درهای خودرو در سرعت های بالا
  • وجود سنسور پارک دنده عقب
  • برخورداری از چراغ عقب ال ای دی
  • بهره مندی از ریموت کنترل تا شو
  • قابلیت خاموش شدن تاخیری چراغ ها جهت راهنمایی در تاریکی
  • برخورداری از جایگاه چرمی
  • امکان تنظیم جایگاه راننده در چهار جهت مختلف
  • وجود جایگاه عقب تا شو و مجهز به نگهدارنده جایگاه کودک یا ISOFIX
  • برخورداری از قفل ایمنی کودک برای درها و شیشه های عقب خودرو
  • بهره مندی از سیستم صوتی مجهز به رادیو و CD player با قابلیت پخش MP3 و همچنین برخورداری از درگاه یو اس بی
  • وجود کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جایگاه جلو

همان گونه که مشاهده می گردد خودرو آریو به لحاظ برخورداری از امکانات و قابلیت های اضافه درست همانند مشخصات فنی خود کم و بیش به خودروهای ساخت داخل شباهت دارد. به این معنی که امکانات و قابلیت های طراحی شده برای این خودرو تنها موارد بدیهی را در بر می گیرد و به لحاظ تنوع و کیفیت چندان گسترده جلوه نمی نماید.

قیمت و مشخصات ظاهری خودرو آریو

آن چنان که در ابتدای متن به آن اشاره شد، خودروی آریو یا آریو S300 در واقع همان خودروی Z300 شرکت زوتای چین است. جالب این جا است که خودروی Z300 خود یک کپی برابر اصل از مدل 2007 خودروی آلیون از برند تویوتا محسوب می گردد. حتی این خودروی چینی از شاسی و بدنه مشترکی با خودروی آلیون بهره می برد. بر این اساس شاهد شکل و شمایل قابل قبولی در آریو S300 هستیم و این خودرو به لحاظ رنگ و لعاب ظاهری خود در قیاس با بسیاری از خودروهای ساخت داخل زیباتر و جذاب تر جلوه می نماید.

ابعاد 4565 میلی متری (در بخش طول)، 1766 میلی متری (در بخش عرض) و 1486 میلی متری (در بخش ارتفاع) این خودرو با نوعی حالت کشیده همراه است که ظاهر آریو S300 را تا حدی جذاب تر جلوه می دهد.

با این حال بخش داخلی خودرو آریو بسیار بیشتر از بخش بیرونی آن به خودروهای ساخت داخل شباهت دارد. به این معنی که فضای درون کابین این خودرو از طراحی نسبتا ساده و یکنواختی بهره می برد. از جمله نکات نه چندان چشم نواز موجود در فضای داخلی این خودرو می توان به محل قرارگیری نمایشگر کیلومتر شمار آن اشاره نمود که در صورت طراحی بهتر می توانست دید مناسب تری را برای راننده به ارمغان بیاورد. همچنین بسیاری از خریداران خودرو آریو به طنین تقریبا همیشگی صدای موتور این خودرو در فضای درون کابین آن اشاره نموده اند. موضوعی که البته برای خریداران خودروهای ساخت داخل چندان عجیب نیست و نکته چندان تازه ای محسوب نمی گردد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر قیمت نسخه صفر کیلومتر و دسته اول از مدل دستی و 1.5 لیتری خودرو آریو رقمی معادل 48 میلیون و 745 هزار تومان است و دو مدل دستی 1.6 لیتری و اتوماتیک 1.6 لیتری این خودرو نیز به ترتیب با قیمت هایی معادل 49 میلیون و 745 هزار تومان و 57 میلیون و 815 هزار تومان به فروش می رسد. البته ارقام یاد شده قیمت کارخانه ای این خودروها به شمار می رود و به طور عمده در بازار خودرو شاهد معامله شدن این محصولات با قیمتی حدود یک میلیون تومان بیشتر از موارد اشاره شده هستیم.

در مجموع می توان گفت که خودرو آریو چه به لحاظ برخورداری از مشخصات ظاهری و چه از دیدگاه عملکرد، تجربه نسبتا مناسب تر و مطلوب تری را نسبت به بسیاری از خودروهای ساخت داخل برای خودرو دوستان ایرانی رقم می زند. البته اگر از خریداران بالقوه این خودرو محسوب می شوید بهتر است سراغ مدل دستی آن بروید. چرا که علاوه بر ارزان تر بودن نسبت به مدل اتوماتیک، کارایی و عملکرد بهتری را هم نسبت به مدل مذکور از خود به نمایش می گذارد.

منبع: setare.com
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1383

به "خودرو آریو؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت" امتیاز دهید

4 کاربر به "خودرو آریو؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو آریو؛ مشخصات فنی و ظاهری، امکانات و قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید