حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، شورای نظامی حاکم بر میانمار با محکوم کردن تصمیم بی سابقه مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) برای حذف مین آنگ هلاینگ، رئیس این شورای نظامی از اجلاس منطقه ای آینده این سازمان توضیح داد، این اقدام به مقدار زیادی بر اتحاد در این بلوک 10 عضوی تاثیر می گذرد.

حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن

به گزارش خبرنگاران، به نقل از پایگاه اس.سی.ام.پی، تحلیلگران این اقدام آ.سه.آن در برخورد با میانمار از بابت کوتاهی در اجرای یک نقشه راه صلح مربوط به دوره بعد از کودتا را تحسین نموده اند اما دولت نظامی میانمار می گوید این تصمیم بدون اتفاق نظر و بر خلاف اهداف آ.سه.آن و منشور و اصول این بلوک گرفته شده است.

وزارت امور خارجه دولت نظامی میانمار در بیانیه ای در فیسبوک نوشت: در مقطع بروز رقابت راهبردی در منطقه، نادیده گرفتن سنت های خوب آ.سه.آن در تقویت اتحاد در عین تنوع و حل اختلافات به وسیله رایزنی ها و اتفاق نظر تاثیر زیادی بر اتحاد و مرکزیت آ.سه.آن می گذارد.

پیشتر زاو مین تون، سخنگوی شورای نظامی حاکم بر میانمار به شبکه خبری بی.بی.سی برمه گفته بود، آمریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا دیگر رهبران اتحادیه آ.سه.آن را برای کنار گذاشتن مین آنگ هلاینگ، رئیس شورای نظامی میانمار از اجلاس این اتحادیه که قرار است در تاریخ 26-28 اکتبر برگزار گردد تحت فشار گذاشته بودند.

او بیان داشت: پیشتر ما شنیدیم که فرستاده های بعضی کشورها با مقام های امور خارجه آمریکا دیدار کردند و اتحادیه اروپا آنها را تحت فشار قرار داد.

تصمیم اخیر آ.سه.آن روز آدینه و از سوی 9 تن از 10 وزیر خارجه این اتحادیه اتخاذ شد. برونئی که هم اکنون رئیس آ.سه.آن است، روز شنبه در بیانیه ای اظهار کرد در نشست اضطراری روز آدینه وزرای خارجه اعضای آ.سه.آن نتیجه گیری شد که یک نماینده غیرسیاسی میانمار به اجلاس 26-28 اکتبر این بلوک دعوت گردد.

این بیانیه مستقیما نام مین آنگ هلاینگ یا نماینده غیرسیاسی ای که قرار است به جای او دعوت گردد را ذکر ننموده و به ملاحظات از بابت تصمیم نماینده شورای نظامی حاکم بر میانمار اشاره نمود.

در این بیانیه عنوان شد که بعضی کشورهای آ.سه.آن پذیرای پیشنهادهای دولت در سایه و مخالف شورای نظامی میانمار موسوم به دولت وحدت ملی میانمار برای شرکت در این اجلاس را دریافت کردند.

مذاکرات مجازی برنامه ریزی شده برای سه روز قرار است از جمله با مذاکرات درون سازمانی آ.سه.آن و نشست بین رهبران کشورهای عضو این بلوک و سران دولت های قدرت های بزرگ در چارچوب اجلاس شرق آسیا انجام گردد.

در بیانیه مذکور آمده است، تصمیم روز آدینه برای دعوت از یک نماینده غیرسیاسی میانمار به علت وجود ادعاهای رقیب برای شرکت در این اجلاس و با هدف فضا دادن به میانمار برای بازیابی امور داخلی خود و بازگشتش به شرایط عادی اتخاذ شد.

در هفته های اخیر بعد از اعلام جنگ دفاعی دولت وحدت ملی میانمار علیه نیروهای مین آنگ هلاینگ، خشونت ها در این کشور بالا گرفته است. این جنگ دفاعی با استناد به کوتاهی جامعه بین المللی در کوشش برای تسلیم کردن رئیس شورای نظامی حاکم بر میانمار اعلام شد.

آ.سه.آن به عنوان یک سازمان ایجاد شده در سال 1967، مدت هاست از بابت داشتن سیاست عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عضو مورد انتقاد قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1766

به "حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید