تنظیم تسمه کولر آبی، با برترین روش ممکن

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، از جمله مهمترین قطعات در کولر آبی که عملکرد مطلوب دستگاه را تضمین می نماید، تسمه است. این قطعه مصرفی که اتفاقا نسبت به سایر اجزای کولر آبی دوام کمتری دارد، در زمان روشن بودن کولر آبی کار می نماید و بعد از آنکه مدتی از کارکرد آن گذشت (از چند ماه تا چند سال) حتما باید تنظیم و یا تعویض گردد. در غیر این صورت، هم به سایر بخش های کولر مثل دینام و یاتاقان ها آسیب وارد می گردد، و هم اینکه سر و صدای زیادی به وسیله دستگاه فراوری شده و عملکرد کلی آن با مشکل روبرو می گردد.

تنظیم تسمه کولر آبی، با برترین روش ممکن

خبر خوب اینکه تنظیم تسمه کولر آبی و حتی تعویض آن کار چندان دشواری نیست. در واقع برخلاف قطعات الکترونیکی و مکانیکی کولر که نسبتا تخصصی بوده و برای کار با آنها باید مهارت بالایی داشته باشید، تسمه ساختار ساده تری دارد و اگر با روش های تنظیم و تعویض آن آشنا باشید، به راحتی خودتان می توانید به این بخش رسیدگی نموده و کولرتان را سرویس کنید. مطلب زیر در راستای آشنایی شما با همین حوزه تهیه شده است، پس تا خاتمه همراهمان باشید.

تسمه کولر آبی چیست و چه وظایفی دارد؟

تسمه کولر آبی از جمله قطعات مکانیکی دستگاه است که باعث انتقال نیرو چرخشی از موتور به سمت کمپرسور کولر می گردد. تسمه که بر روی پولی موتور و پروانه قرار می گیرد، در اصل برای مقابله با لغزش های جزئی کولر طراحی شده است و باعث می گردد که کار یاتاقان های دستگاه ساده تر گردد و کولر آبی عملکرد بهتری داشته باشد.

تسمه جزو قطعاتی است که خیلی زود فرسوده می گردد؛ در واقع تفاوتی ندارد که از برترین مارک کولر آبی استفاده می کنید یا هزینه کمی برای کولر منزلتان نموده اید، زیرا تسمه در همه آنها کارکرد یکسانی داشته و طول عمر مشخصی دارد. به همین علت حتما باید هر از گاهی آن را آنالیز کنید و در صورت احتیاج تعویضش کنید.

چرا تعویض به موقع و تنظیم تسمه کولر آبی اهمیت زیادی دارد؟

اگر تسمه تنظیم نباشد، کارکرد کل قطعات کولر آبی مختل می گردد. حتی اگر سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی اجرا شده باشد، همه قطعات روغن کاری شده و به خوبی در جای خود سوار شده باشند، تنظیم نبودن تسمه باز هم همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به نحوی که مقدار زیادی از انرژی فراوری شده به وسیله دینام به هدر رفته و عملکرد کلی کولر با اختلال روبرو می گردد. در چنین شرایطی بازدهی دستگاه به شدت افت می نماید و سایر قطعات کولر نیز آسیب می بینند.

از همه مهمتر، شل یا سفت بودن تسمه کولر آبی باعث خرابی دینام و بعلاوه سوختن موتور می گردد. و چه چیزی مهمتر از سوختن موتور کولر؟ به خصوص با توجه به قیمت های بسیار بالای موتور کولر، خرابی آن عملا به معنای از کار افتادگی کل دستگاه برای مدت ها خواهد بود. البته به جز موتور، بعضی دیگر قطعات مثل پولی و پروانه نیز می توانند در اثر تنظیم نبودن تسمه آسیب ببیند.

در موقع تعویض تسمه هم حتما به سایز تسمه دقت کنید. زیرا در بازار تسمه های متنوعی در سایزها و مقدار های گوناگون وجود دارند. تسمه ای که تازه خریداری می کنید، حتما باید هم مقدار با تسمه اصلی دستگاه باشد.

چه زمانی باید تسمه کولر را تنظیم یا تعویض کرد؟

با مشاهده چند علامت مختلف حتما شرایط تسمه را آنالیز کنید. از جمله مهمترین این علائم می توان به انتقال باد گردم به درون فضای ساختمان و بعلاوه فراوری سر و صدای زیاد اشاره نمود. در این حالت اگر تسمه را آنالیز کردید و دیدید فرسوده شده، باید تعویضش کنید. اما در صورتی که تسمه دستگاه از لحاظ فیزیکی آسیبی ندیده و صرفا موقعیت قرارگیری آن مشکل داشت، می توانید تنظیمش کنید. به همین دلیل دقت کنید که تسمه شل و یا سفت نباشد.

تسمه کولر آبی چطور تنظیم می گردد؟

تسمه نه باید شل باشد و نه سفت؛ یعنی باید به شکلی در کولر قرار گرفته باشد، که نه خیلی کشیده شده باشد که به سختی کار نموده و در نهایت پاره گردد، و نه خیلی شل باشد که حالت افتادگی داشته و درست کار نکند. برای اینکه متوجه شوید تسمه درست در جای خود قرار گرفته یا نه، دو سمت تسمه را به هم نزدیک کنید و محل را نگاه کنید. اگر دو سر تسمه در نزدیک پولی کوچک به مقدار یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند، تسمه درست تنظیم شده است.

اگر هم تسمه تنظیم نبود، کافی است که پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل کنید و با تکان دادن پایه ها، تسمه را تنظیم کنید. همانطور که بالاتر نیز اشاره نمودیم، حتما تسمه را به نحوی تنظیم کنید که به هیچ وجه شل نباشد، (و روی پولی کوچک و بزرگ کمانه نکند) و سفت هم نباشد که زیاد کشیده نشده و محور را تحت فشار قرار ندهد. رگلاژ کردن دینام نیز روش دیگری برای تنظیم تسمه کولر آبی است.

نحوه تعویض تسمه کولر آبی به چه صورت است؟

اگر تسمه کولر شما آسیب دیده باشد، باید حتما آن را تعویض کنید. به این منظور اول مطمئن شوید که محل قرار گرفتن تسمه مناسب بوده و تیز و برنده نباشد. در غیر این صورت تسمه تازه نیز ظرف مدت کوتاهی آسیب می بیند. بعد از اطمینان از این مورد، باید تسمه ای که تازها خریداری نموده اید را به نحو زیر روی کولر آبی سوار کنید:

  • تسمه هم سایز با تسمه اصلی را تهیه نموده و از کیفیت بالای آن مطمئن شوید. کیفیت خوب تسمه باعث می گردد که کولر بهتر کار نموده و استهلاک آن نیز کاهش پیدا کند.
  • برای تعویض تسمه تازه با تسمه قدیمی، ابتدا ارتباط کولر با جریان برق را کاملا قطع کنید. همانطور که بارها گفته ایم، رعایت نکات ایمنی در حین کار با کولر آبی بسیار لازم است. از این جهت تا زمان اتمام فرایند، برق را وصل نکنید.
  • درپوش سمت تسمه را بردارید تا به پولی ها (فولی ها) دسترسی داشته باشید. سپس یک سمت تسمه را روی پولی دینام قرار دهید و سمت دیگر تسمه را بر روی پولی پروانه نگه داشته و پولی را بچرخانید. پس از چرخاندن پولی پروانه، تسمه در موقعیت مخصوص به خود جا می افتد. اگر بعد از انجام این کار تسمه محکم نشد، پایه های دینام را شل کنید و سپس تسمه را بر روی پولی ها قرار دهید و آن ها را سفت کنید.
  • در آخر برق را وصل کنید و کولر را روشن نمایید. حتما دقت کنید که پس از روشن شدن کولر، تسمه لق نزند و به خوبی در جای خود بچرخد. اگر دیدید که کولر خوب در جای خود پایدار مانده، هیچ صدایی از آن فراوری نمی گردد و همه چیز به خوبی کار می نماید، فرایند تعویض تسمه کولر به سرانجام رسیده است.

سخن سرانجامی

کوشش ما این بود که در این مطلب شما را با کاملا با تسمه کولر آبی آشنا کنیم و مراحل تنظیم تسمه کولر آبی و تعویض آن را شرح دهیم. با این حال اگر احساس می کنید که بهتر است برای انجام اصولی تر کار از یک تکنسین با تجربه یاری بگیرید، متخصصین مجموعه اسپارد آماده هستند تا با برترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خدمات مورد احتیاج شما برای تعمیر و سرویس کولرتان را انجام دهند.

منبع: اتاق
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2013

به "تنظیم تسمه کولر آبی، با برترین روش ممکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم تسمه کولر آبی، با برترین روش ممکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید