تغییرات خوشمزه غذاهای اصیل ایرانی در گذر زمان!

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، غذا برای هر کجای جهان که باشد و هر چه که باشد لذیذ است! غذاهای ایرانی و غیر ایرانی هم فرقی در محبوبیت ندارند. این یک اصل است که غذاهای هر جایی حداقل اگر برای ما خوشمزه و دلچسب نباشد اما برای مردم آن منطقه مجذوب کننده است. همیشه در بعضی از غذاها تغییراتی به وجود می آوریم که در هیچ کتاب و سند آشپزی ثبت نشده است. غذای ایرانی که گاهی جالب از آب در می آید اما گاهی حتی نزدیک به آن چیزی که می خواهیم هم از آب در نمی آید.

تغییرات خوشمزه غذاهای اصیل ایرانی در گذر زمان!

از این توصیفات که بگذریم، بیشتر غذاهای مورد علاقه ما در طول سال های متمادی تغییر پیدا نموده اند. تغییرات غذای ایرانی هر چه که بوده، نتیجه امروزی اش بسیار دلپذیر است. در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه تغییرات غذای ایرانی را به اتفاق یکدیگر آنالیز کنیم.

کباب کوبیده، غذایی محبوب در ایران و کشورهای همسایه

یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی که جایگاه ویژه ای در دل همه ما دارد، کباب است. غذایی لذیذ که معمولا آن را با نام چلو کباب می شناسیم. کم پیش می آید که فردی ایرانی یا گردشگری خارجی سفر نموده به ایران، چلوکباب آن هم در طعم های مختلف را نخورده باشد!

کباب و چلوکباب که تنها فرقش با کباب، برنج آب کش شده و یا حتی کته دمی است که با آن خورده می شود، از غذاهای ملی ایران حتی در زمان قاجاریان بوده است. البته به این معنی نیست که قبلا این غذا در ایران پخته نمی شده است؛ اما به هر حال در دوره قاجارها بود که این غذا جای خودش را در غذاخوری های کوچه و بازار و سفره خانواده های ایرانی باز کرد. برای اولین بار چه کسی و در چه جایی این غذا را پخته است؟ باید بگوییم که در یک کلام؛ پاسخ این سوال کاملا نامعلوم است! در رستوران تمام هتل ها بیشتر گردشگران خارجی ابتدا به سراغ این غذا می آیند. بعلاوه برای رزرو هتل داخلی روی نام آن کلیک کنید تا به صفحه مورد نظر منتقل شوید.

تاریخچه طبخ کباب

به صورت منطقی، کباب از تکه های گوشت حیوانات که بر روی آتش پخته می شود، آماده می شود. با همین یک خط می توانیم واضحا این را بگوییم که خالق کباب به همین فرمول راحت و آسان، انسان های اولیه بوده اند. اما در ادامه راستا پیشرفت غذاهای لذیذ ایرانی، مردم این کشور گویا توانسته اند تا به فرمولی سرشارتر و بهتر در زمینه پخت و طبخ این غذا نائل بیایند. اگر کلمه Kebab را در گوگل جستجو کنید، نتایج جالبی را خواهید دید. توصیف اروپایی ها از کباب ایرانی که در زمان صفویان در ایران خورده بودند در این زمینه جالب است!

آن ها می گویند که ایرانی ها پلو را به همراه اندازهی گوشت تازه و طعم دار شده از طریق ادویه های مختلف بر روی آتش چنان خوشمزه می پزند که آن را با دست می خورند! حتی شخص اول مملکت و مقام شاهنشاهی آغا محمد خان قاجار به غذاهایی همچون کباب بره، مرغ و گوسفند به همراه چلو علاقه بسیار زیادی داشته است. برای آشنایی بیشتر به مقاله تاریخچه چلو کباب در مجله خبرنگاران بروید.

غذای کباب با ریشه ای قفقازی

یکی از به نام ترین نویسندگان دوره قاجار که میرزا محمدرضا معتمدالکتاب نام داشته در یکی از کتاب هایش نوشته است که: ناصرالدین شاه قاجار که در اصل قفقازی هم بوده، به آشپز دربار دستور داد نوعی کباب مخصوص قفقازی بپزد. این آشپز هم تغییراتی در مزه، طعم و بعلاوه شکل گوشت کبابی انجام داد و غذای خوشمزه ایرانی شکل گرفت. او کباب ایرانی یا همان کباب بختیاری را به وجود آورد.

انواع کباب ها در ایران

در کنار کباب هم علاوه بر نان و یا پلوهای ساده و زعفرانی مختلف می توان انواع دسرها و مخلفاتی همچون: رب انار، ماست چکیده و یا ساده، ترشی های مختلف، سبزی ها و مخصوصا ریحون، جعفری و پیاز ساتوری شده و بسیاری از خوشمزه جات دیگر صرف کرد. با این اوصاف به این نتیجه می رسیم که این غذای ایرانی در دوره های مختلف تغییرات بسیاری داشته است. انواع کباب های ایرانی مختلف را نام می بریم.

  • کباب برگ
  • کوبیده
  • بختیاری
  • با استخوان
  • یا بی استخوان
  • شیشلیک
  • و بسیاری دیگر

کباب بختیاری، غذای ایرانی محبوب

این کباب به سرعت در میان مردم کوچه و بازار معروف و محبوب شد. به طوری که در تهران و دیگر شهرهای ایران غذاخوری هایی که این غذا را طبخ می کردند، پدید آمد. جالب است بدانید که زمانی دیزی با کباب بختیاری رقیب هم شدند! بازاریان همواره سر ظهر فقط و فقط به کبابی ها که دیگر رقیب دیزی فروشی ها شده بودند، مراجعه می کردند. این اتفاق زمانی افتاد که بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگ ترین مرکز مبادلات تجاری ایران ساخته شد. تا مدت ها بانوان امکان حضور در کبابی هایی که فقط مردها اجازه ورود به آن را داشتند، نمی رفتند. بالاخره فردی به نام عباس شمشیری کبابی را افتتاح کرد که بانوان هم در آن بتوانند از این غذای ایرانی خوشمزه امتحان نمایند.

از این روایات و مستندات که بگذریم، به نظر شما از بین غذاهای ایرانی کباب چه تغییراتی داشته است؟ حقیقت این است که در گذشته این غذا را خیلی ساده تهیه می کردند. در سرانجام روی آن اندازهی نمک و یا فلفل و گاهی هم سماق برای کم کردن چربی می ریخته اند. امروزه از قبل گوشت ها را با به شیوه های مختلف تکه می نمایند؛ در مواد مختلف می خوابانند؛ و بسیاری مقدمات دیگر را قبل از آشپزی برای طعمی متفاوت دادن به گوشت انجام می دهند.

قرمه سبزی، خاطره انگیزترین غذای ایرانی

این سوال که بپرسیم آیا قرمه سبزی دوست دارید یا نه، کمی خنده دار است! مگر می شود ایرانی جماعت قرمه سبزی را دوست نداشته باشد؟! این جمله ای است که از بیشتر مردم ایران می شنوید. در بین انواع غذا های ایرانی قرمه سبزی یا همان خورشت سبزی ایرانی ها از محبوب ترین و رایج ترین است. غذایی ایرانی از ترکیب گوشت، سبزیجات معطر، حبوباتی همچون لوبیای چشم بلبلی، پیاز سرخ شده، روغن، آب و ادویه به اندازه لازم تشکیل می شود. سبزی معطر این غذاست که آن را از دیگر غذاها در ایران متمایز می نماید. سبزی هایی مثل گشنیز، تره، شنبلیله، برگ چغندر و اسفناج مدت زمانی طولانی می پزند تا به اصطلاع قرمه سبزی جا بیفتد.

البته به این غذای ایرانی چاشنی به نام لیمو عمانی اضافه می نمایند که فوت و فن های خودش را دارد!

چرا قرمه سبزی این چنین محبوب شده است؟

از مواد اولیه قورمه سبزی که بگذریم باید بگوییم که اولا این غذا ایرانی برای پخت و به اصطلاح جا افتادن به زمان زیادی احتیاج دارد. در ثانی بین 2 تا 5 هزار سال این غذا به شیوه های مختلف پخته شده و عمر نموده است. از یاد نبرید که کالری این غذا بسیار بسیار بالاست! قورمه سبزی هم همچون دیگر غذاها در طول تاریخ و در نقاط مختلف دستخوش تغییراتی شده است. گاهی در آن از گوشت مرغ و اردک استفاده می نمایند و گاهی هم جای لیمو در آن آب غوره می ریزند. به هر حال این غذای خوشمزه ایرانی رسمی قدیمی هم دارد و در روزی خاص در سال باید حتما پخته می شد. قرمه سبزی را در اولین شنبه آذر ماه هر سال، به صورتی ویژه و مخصوص به آن روز، می پختند. اولین شنبه آذر ماه را روز جهانی قرمه سبزی نامگذاری نموده اند. به غیر از ایرانی ها، مردم کشور آذربایجان هم رسم پختن این غذا را دارند.

قیمه غذاهای اصیل ایرانی

قیمه هم دیگر احتیاج به توضیحی اضافه درباره محبوب بودنش نیست! این غذای ایرانی به قدری همچون قومه سبزی محبوب است که غذای عروسی و عزا ثابت ما ایرانی ها شده است. قیمه انواع مختلفی دارد و در کل لپه، گوشت، پیاز، ادویه و رب گوجه فرنگی در آن ثابت است. چند نوع دیگر از انواع قیمه هایی هستند که در ادامه معرفی می کنیم.

  • قیمه کدو
  • قیمه بامیه
  • قیمه رشتی
  • قیمه نثار
  • قیمه بادمجان
  • قیمه به و آلو
  • قیمه آلو
  • قیمه به
  • و حتی قیمه نخود

اگر دوست دارید بیشتر با این غذای خوشمزه در ادوار تاریخی آشنا شوید، مطلب تاریخچه خوشمزه ترین خورشت ایرانی، قیمه! را بخوانید

انواع پلوها همراه همواره غذاهای لذیذ ایرانی

دیگر وقتش است که به سراغ پلوها برویم. پلو انواع و اقسام مختلفی دارد که همه از تغییر برنج کته و یا آب کشی ساده پخته می شود.

پلو هم که دیگر واضح و تعیین است که از آن دسته غذاهای پر کالری و بی تعارف چاق نماینده است. غذایی در زمره پرتنوع ترین غذاهای ایرانی به شمار می رود.

و بسیار از انواع پلو های دیگر که نام آن ها تنها بعضی از تغییرات در شیوه پخت پلو هستند! شاید شما هم پلویی را در میان انواع غذهای ایرانی بشناسید که در این مقاله گفته نشده است. می توانید در کامنت ها برای ما نام ببرید.

گردشگران خارجی بیشتر کدام یک از غذاهای ایرانی را دوست دارند؟

نمی شود به این سوال یک جواب داد. با این حال تمام گردشگران خارجی که به ایران سفر نموده اند، نام غذاهای ایرانی زیر را گفته اند. معروف ترین غذاهای ایرانی از دید خارجی ها را در لینک آن می توانید بخوانید.

  • کباب کوبیده با پلو
  • قرمه سبزی
  • باقالی پلو با گوشت
  • آبگوشت
  • و بسیاری دیگر

قطعا نام غذاهای ایرانی آنقدر زیاد است که احتیاج به رجوع به کتاب های آشپزی جامع دارد. هنوز هم غذاهای اصیل ایرانی فراوانی هستند که نامشان در جایی ثبت نشده است. انواع غذاهای ایرانی نشان دهنده فرهنگ و تمدن چندین ساله مردمی است که در این سرزمین زندگی نموده اند. شما هم در کامنت ها می توانید غذاهای ایرانی خوشمزه را به دیگر خوانندگان معرفی کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1888

به "تغییرات خوشمزه غذاهای اصیل ایرانی در گذر زمان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات خوشمزه غذاهای اصیل ایرانی در گذر زمان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید