تخم مرغ و شیر؛ پروتئین هایی حتی برای گیاهخواران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، پروتئین دسته ای از مواد مغذی است که وجود آن در بدن لازم است.

تخم مرغ و شیر؛ پروتئین هایی حتی برای گیاهخواران

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام اکالا، پروتئین ها بسته به موقعیتی که در بدن اختیار می نمایند وظایف به خصوص و متفاوتی مثل تامین انرژی، رشد و تقویت بافت ها، نقش آنزیمی برای واکنش های بیوشیمی و انتقال پیغام بین سلول ها دارند. از این رو احتیاج است که با یک تغذیه مناسب و متشکل از پروتئین و سایر مواد مغذی، به میزان لازم پروتئین وارد بدن خود کنیم و از بروز بیماری های ناشی از کمبود این ماده مغذی پیش گیری نماییم.

مواد خوراکی مختلفی وجود دارند که منبع پروتئین هستند. انواع گوشت به عنوان منبع سرشار از پروتئین شناخته می گردد. شیر هم یکی دیگر از این منابع است. طبیعتا شیر ارگانیک و محلی سالم تر و مقوی تر است. اما انواع شیرهای پاستوریزه و پاکتی که به طور صنعتی تهیه می شوند هم دارای پروتئین هستند. انواع تخم مرغ محلی و صنعتی و البته تخم پرندگان دیگر هم حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند.

تخم مرغ و شیر، پرمصرف ترین پروتئین های خوراکی

بین انواع مختلف خوراکی هایی که حاوی پروتئین هستند می توان شیر و تخم مرغ را به عنوان پرمصرف ترین آن ها دانست. شیر یکی از محصولات لبنی است و تخم مرغ هم یک فرآورده حیوانی است. از این رو گیاهخواران محض (Veganismها) از این دو محصول هم مانند محصولات حیوانی و لبنی دیگر استفاده نمی نمایند.

گیاهخواری همراه با شیر و تخم مرغ

اما نوع دیگری از گیاهخواری هم وجود دارد که به آن گیاهخواری همراه با شیر و تخم مرغ (Ovo-lacto vegetarianism) می گویند. در این رژیم گیاهخواری، مصرف گوشت جایی ندارد؛ اما از تخم مرغ و فرآورده های لبنی مثل شیر و ماست و خامه استفاده می گردد. دو کلمه Ovo و lacto که به کلمه گیاهخواری اضافه شده اند، به ترتیب در زبان لاتین به معنای تخم مرغ و شیر هستند.

شاید جالب باشد بدانید فلسفه جایز بودن مصرف شیر و تخم مرغ در این نوع گیاهخواری این است که برای این محصولات حیوانی کشته نمی گردد.

این رژیم غذایی و این نوع گیاهخواری رایج ترین نوع گیاهخواری است.

تخم مرغ

گرچه که مواد غذایی می توانند در بسیاری از شرایط با یکدگیر جایگزین شوند، اما در نهایت این واقعیت هم وجود دارد که هر ماده ای ارزش غذایی و فواید مخصوص به خود را دارد.

تخم مرغ هم به صورت آب پز مصرف می گردد و هم به صورت سرخ شده یا نیمرو. تخم مرغ در تهیه انواع غذاها و دسرها و کیک و شیرینی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص تخم مرغ

یک عدد تخم مرغ بزرگ، حدود 6 گرم پروتئین دارد. تخم مرغ علاوه بر پروتئین بسیار زیاد، ویتامین هایی مثل ویتامین B12 و مواد معدنی مثل مهمیم، کلسیم و آهن و چربی های مفید دارد. چربی مفید تخم مرغ در زرده آن نهفته است و برخلاف تصور خیلی ها مصرف متعادل آن باعث افزایش کلسترول خون نمی گردد. در اغلب رژیم های لاغری تخم مرغ صندلی خود را همچنان حفظ می نماید.

پروتئین تخم مرغ هم در قسمت سفیده آن نهفته است. البته سفیده تخم مرغ مواد معدنی دیگری مانند روی، فسفر، سلنیوم و مس هم دارد.

وجود ویتامین B12 در بدن می تواند متابولیسم آن را تا حد بسیار قابل توجهی افزایش دهد. تخم مرغ می تواند به سبب ترکیبات خود روی عملکرد قلب و عروق تاثیر مثبت داشته باشد.

انواع تخم مرغ

تخم مرغ انواع مختلفی مثل تخم مرغ محلی و زعفرانی و تخم مرغ دوزرده دارد. تخم مرغ محلی، تخم مرغ کاملا ارگانیک است که پوسته قهوه ای رنگ دارد. سایر تخم مرغ ها به صورت صنعتی تهیه می شوند. تخم مرغ زعفرانی تخم مرغی است که زرده آن زرد تیره مایل به نارنجی است و طعم بهتری دارد. تخم مرغ دوزرده را به روش های صنعتی فراوری می نمایند و داخل آن دو زرده وجود دارد.

شیر

شیر پرمصرف ترین فرآورده لبنی است که وسط افراد در همه سنین مصرف می گردد. مصرف شیر به خصوص برای بچه ها لازم است؛ چرا که به علت سرشار بودن از کلسیم برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار لازم است. شیر گاو ویتامین D هم دارد.

شیرهمچنین یک منبع برای دریافت پروتئین محسوب می گردد. در هر 30 گرم شیر حدود 1 گرم پروتئین وجود دارد.

انواع شیر

شیر انواع مختلفی مثل محلی و پاستوریزه دارد. شیر پاستوریزه در کارخانه با مواد نگهدارنده ترکیب می گردد و ماندگاری بیشتری پیدا می نماید. شیرهای پاستوریزه خود در انواع کم چرب، پرچرب، نیم چرب، بدون لاکتوز و انواع شیر طعم دار در برندهایی مثل شیر پاکتی میهن، دومینو، پگاه، کاله، دامداران و ... فراوری و روانه بازار می شوند.

سایر خوراکی های پروتئین دار

گوشت به عنوان منبع پروتئین، انواع مختلف گوشت را شامل می گردد. گوشت گوسفند، گوشت گوساله و گاو، گوشت مرغ و ماهی و ... همگی سرشار از پروتئین هستند. گوشت سفید و قرمز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. اما به اعتقاد بعضی متخصصین تغذیه، گوشت سفید از گوشت قرمز سالم تر است و بهتر است مصرف آن ترجیح داده گردد. البته گوشت قرمز در مقایسه با گوشت سفید باعث خون سازی بیشتری می گردد.

علاوه بر این مواد، مواد خوراکی دیگری هم وجود دارند که پروتئین زیادی در ساختار خود دارند و به جذب پروتئین به وسیله بدن یاری می نمایند. لیستی از این مواد غذایی به همراه میزان پروتئین موجود در میزان مشخصی از این مواد در جدول زیر آورده شده است:

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1758

به "تخم مرغ و شیر؛ پروتئین هایی حتی برای گیاهخواران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ و شیر؛ پروتئین هایی حتی برای گیاهخواران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید