تخمین ریسک بیماری قلبی با هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، دانشمندان استرالیا و نیوزیلند با همکاری یکدیگر سیستمی طراحی نموده اند که با یاری هوش مصنوعی می تواند احتمال حملات قلبی افراد را پیش بینی کند؛ در این تحقیق و پژوهش، دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه اوتاگو نیوزیلند یک سیستم هوش مصنوعی(AI) طراحی نموده اند که می تواند ریسک ابتلای افراد به بیماری های قلبی (CVD) را تنها ازطریق شبکیه چشم آنها تخمین بزند.

تخمین ریسک بیماری قلبی با هوش مصنوعی

درواقع در این مطالعه، رگ های خونی شبکیه چشم مورد آنالیز قرار می گیرند، هر چند این روش چندان جدید به حساب نمی آید ولی این دانشمندان کار معاینه چشم افراد در معرض خطر را به صورت اتومات و تنها با یاری هوش مصنوعی انجام می دهند و هیچ نیازی به دخالت انسان ندارد که خود مزیتی عظیم به شمار می رود. بسیاری اوقات بیماران دیر به مراکز درمانی مراجعه می نمایند و این سیستم هوشمند می تواند حتی بدون مراجعه آنها به پزشک و تنها با معاینه چشم و دریافت عکس دیجیتال از شبکیه در خانه، احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی در آینده ای نزدیک هشدار دهد تا بیشتر مراقب سلامتی خود باشند؛ با این هشدار افراد زودتر به پزشک مراجعه می نمایند و احتمال مرگ و میر یا ناتوانی های جسمی ناشی از بیماری های قلبی کاهش چشمگیری خواهد یافت؛در واقع این سیستم هوشمند می تواند نقشی عمده در غربالگری افراد از نظر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی ایفا نماید.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که میزان شناسایی بیماران در معرض خطر با این روش حتی بهتر از نمونه های پزشکی و آزمایشگاهی متداول در دنیا است. هوش مصنوعی از فناوری Deep learning یاری می گیرد تا فشار خون، حجم توده بدنی، کلسترول خون و همچنین سطح هموگلوبین فرد را بدون درگیر شدن با آزمایش های زمانبر شایع، اندازه گیری کند که خود گام مثبتی در شناسایی افراد درمعرض خطر سکته های قلبی و سایر بیماری های قلبی به شمار می رود. البته این تنها طرحی نیست که از هوش مصنوعی برای حفظ سلامت افراد استفاده می نماید و در بریتانیا هم با استفاده از یک سیستم روباتیک اتومات مجهز به هوش مصنوعی، مطالعاتی در زمینه کولونوسکوپی هوشمند اجرا شده است تا مسائل روده عظیم بسرعت شناسایی و حتی پیش بینی گردد.

این سیستم روباتیک می تواند شرایط سلامت روده و دستگاه گوارش فرد را با استفاده از الگوریتم ها و یادگیری ماشینی پیش بینی کند و درصورتی که فرد مستعد ابتلا به سرطان روده است به وی هشدار بدهد؛ استفاده از این سیستم روباتیک بسیار ساده تر از دستگاه های اندوسکوپی معمول امروزی است. امروزه بعضی بیماران به دلیل ترس از اندوسکوپی، گاه خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می نمایند و به این ترتیب سلامتی شان به خطر می افتد اما این سیستم روباتیک می تواند اوضاع را کاملاً تغییر دهد. لازم به ذکر است انتظار می رود این سیستم روباتیک در آینده در شناسایی سرطان پانکراس و اندوسکوپی های مربوط به آن نیز بتواند به پزشکان و بیماران یاری های شایان توجهی بکند، البته هر دو این سیستم ها اکنون در مراحل آزمایشی قرار دارند ونتیجه این تحقیقات در مجله Nature Machine Intelligence منتشر شده است اما با توجه به نتایج مثبت این سیستم های فناورانه، احتمال می رود در آینده ای نه چندان دور در مراکز درمانی دنیا مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1215

به "تخمین ریسک بیماری قلبی با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخمین ریسک بیماری قلبی با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید