آشنایی با روش تهیه نان شیرمال

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نان شیرمال یکی از نان های خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که قدمت بسیار زیادی دارد و مانند نان فطیر اراکی بیشتر به عنوان سوغاتی شناخته می گردد. این نان خوشمزه را می توانید مانند پن کیک ساده در کنار انواع صبحانه ها سرو کنید.

آشنایی با روش تهیه نان شیرمال

به گزارش خبرنگاران به نقل از پارسی دی، مواد لازم جهت پخت نان شیرمال برای 4 نفر به این توضیح است:

شیر 1 لیوان

شکر ¾ لیوان

کره 150 گرم

تخم مرغ 2 عدد

آرد گندم 3 لیوان

کشمش ¼ لیوان

نمک ¼ قاشق چایخوری

روغن مایع به اندازه کافی

پودر خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری

  • طرز تهیه نان شیرمال

برای تهیه نان شیرمال سنتی ابتدا کره100 گرمی و کره 50 گرمی را از یخچال بیرون می آوریم و در دمای محیط اجازه می دهیم تا نرم گردد. پودر خمیر مایه را با 2 قاشق غذاخوری آب ولرم و 1 قاشق چایخوری شکر مخلوط می کنیم و به مدت 7 الی 10 دقیقه صبر می کنیم

تا مایه خمیر استراحت کند و ور بیاید. آن وقت در کاسه ای بزرگ 1 عدد تخم مرغ، کره (100)، شیر،شکر و نمک را با هم مخلوط می کنیم و خمیر مایه ور آمده را به آن ها می افزاییم و خوب مواد را مخلوط می کنیم و آرد گندم را کم کم به مواد اضافه می کنیم تا یکدست شوند و خمیر مایه نرمی داشته باشیم.

سپس کشمش را به خمیر اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم تا منسجم گردد. خمیر باید نرم باشد، پس اگر کمی به دست می چسبد مسئله ای نیست. ظرفی را با قلمو چرب می کنیم و خمیر را در آن قرار می دهیم و در جای گرم به مدت 3 الی 4 ساعت آن را نگهداری می کنیم تا استراحت کند.

آشنایی با روش تهیه نان کلاسیک

سپس فر را روشن می کنیم و روی 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا گرم گردد. خمیر را روی تخته با وردنه پهن می کنیم و با قالب های مورد نظر قالب می زنیم و یا خمیر را می بافیم به این صورت که سه یا چهار تا از خمیرها را به شکل لوله ای با طول های 30 سانتی متری حالت می دهیم و مانند بافتن مو خمیرها را می بافیم و یا هر مدلی که تمایل داریم به آن شکل می دهیم

.سپس تخم مرغ باقی مانده را می شکنیم و زرده آن را از سفیده اش جدا می کنیم و زرده را در کاسه ای می ریزیم و با کره 50 گرمی آب شده مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. آنگاه با قلمو کف سینی را کمی چرب می کنیم و خمیرهای شکل داده را داخل سینی می چینیم.

سپس قلمو را داخل مخلوط کره و زرده تخم مرغ می زنیم و روی خمیرهای شکل داده شده می کشیم تا روی تمامی خمیرها با مخلوط کره و زرده تخم مرغ آغشته گردد و بعد به مدت 30 دقیقه خمیرها را رها می کنیم و صبر می کنیم تا استراحت نمایند.

پس از گذشت زمان استراحت خمیرها، سینی که خمیرها را در آن چیده ایم را در طبقه وسط فر قرار می دهیم و یک ظرف آب نیز داخل فر می گذاریم تا بخار آب خمیرها را خشک نکند و به مدت 15 الی 20 دقیقه تامل می کنیم تا نان های شیرمال بپزد.

در آخر شعله بالای فر را روشن می کنیم تا روی نان ها نیز طلایی گردد. سپس سینی را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا نان ها خنک شوند. نان ها را از داخل سینی جمع می کنیم و در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم و برای صبحانه یا به عنوان عصرانه با چای نوش جان کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 483

به "آشنایی با روش تهیه نان شیرمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش تهیه نان شیرمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید