کوالکام با تراشه های نسل بعد PC به رقابت اپل می رود

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، کوالکام کوشش های خود را برای رقابت با تراشه های تازه سری M اپل که در مک بوک ها استفاده می گردد، افزایش خواهد داد. این سازنده تراشه دیروز رویداد روز سرمایه گذار 2021 را با تمرکز بر رونمایی از نسل بعدی فناوری خود از جمله CPU تازه طراحی شده به وسیله Nuvia، برگزار کرد. Nuvia یک تیم طراح تراشه است که به وسیله سه مهندس سابق اپل تأسیس شده که کوالکام اوایل سال جاری آن را خریداری کرد.

کوالکام با تراشه های نسل بعد PC به رقابت اپل می رود

خرید Nuvia به وسیله شرکت کوالکام به دلایلی بسیار پیچیده بوده است. جرارد ویلیامز مدیرعامل Nuvia، معاون ارشد مهندسی کوالکام است. ویلیامز در مارس 2019 اپل را ترک کرد و اندکی پس از آن، اپل از او شکایت کرد. اپل در شکایت خود مدعی شد که ویلیامز از فناوری این شرکت سوء استفاده نموده و سایر کارمندان اپل را برای پیوستن به او در تیم Nuvia ترغیب نموده است. ویلیامز سپس با شکایت از اپل واکنش نشان داد و گفت که اپل به طور غیرقانونی پیغام های متنی او را زیر نظر دارد و به اصطلاح نقض قرارداد او غیرقابل اجرا است. در حال حاضر این پرونده با قطعیت به نتیجه نرسیده است.

صرف نظر از مشکلاتی که هنوز بین ویلیامز و اپل وجود دارد و حل نشده، کوالکام با ادغام تیم فناوری Nuvia گامی بزرگ در جهت پیشرفت و ترقی فناوری برداشته است. طبق گزارش TheVerge، کوالکام می خواهد حضور قدرتمندتری در بازار پردازنده های PC داشته باشد و به همین دلیل در حال کار روی نسل بعدی پردازنده مبتنی بر آرم برای کامپیوترهای ویندوزی است. این تراشه ها که به وسیله تیم Nuvia طراحی می گردد، به عنوان پیشرو در عملکرد پایدار و عمر باتری عمل می نمایند. تراشه یادشده که سال 2023 فراوری خواهد شد، با تراشه های سری M اپل به رقابت خواهد پرداخت.

البته این بازه زمانی به اپل دو سال دیگر فرصت می دهد تا برنامه های آینده اپل سیلیکون خود را به نمایش بگذارد. مدیر فناوری کوالکام، جیمز تامپسون برنامه های تراشه های آینده این شرکت را در رویداد روز سرمایه گذار 2021 خاطرنشان کرد. این شرکت فراوری نماینده پردازنده میخواهد تا نمونه های تراشه جدیدش را 9 ماه زودتر از عرضه در سال 2023، در اختیار خریداران خود قرار دهد. کوالکام در سخنرانی روز سرمایه گذار خود، خط و نشان بزرگی برای اپل کشید.

این شرکت در مراسم معرفی تراشه های اسنپدراگون نسل بعدی خود، از اپل به عنوان نزدیک ترین رقیب خود یاد کرد. زمانی که کوالکام درباره فناوری مودم 5G خود صحبت می کرد خاطرنشان کرد هر کسی که قصد رقابت با فناوری 5G شرکت کوالکام را دارد، بهتر است با برنامه های این شرکت همراه گردد. البته اپل در حال ساخت مودم 5G برای استفاده در مدل های آینده آیفون است. علاوه بر اینکه این پردازنده میخواهد تا با تراشه های سری M که در مک بوک ها، آی مک و مک مینی استفاده شده رقابت کند، وعده شارژدهی بالای باتری را هم داده است. کوالکام بعلاوه از افزایش قدرت پردازشگر گرافیکی آدرنو خبر داده تا بتواند توانایی های گیمینگ دسکتاپ را در اختیار کاربران قرار دهد.

بد نیست بدانید که شرکت کوالکام در سال های گذشته هم در در بازار پردازنده های PC حضور داشته است. این شرکت در در اجلاس اختصاصی فناوری اسنپدراگون از پردازنده اسنپدراگون 8cx رونمایی کرد و در جریان رویداد کامپیوتکس 2019 در تایپه برای اولین بار شاهد استفاده از اسنپدراگون 8cx در لپ تاپ لنوو بودیم. اگرچه اسنپدراگون 8cx اولین کوشش کوالکام برای رقابت در بازار دستگاه های ویندوزی نبوده، اما قطعا جدی ترین کوشش این شرکت در معرفی رقیبی برای پردازنده های اینتل محسوب می شد.

کوالکام بعلاوه در همکاری دیگری با مایکروسافت، تراشه های SQ1 و SQ2 را برای سرفیس پرو ایکس طراحی کرد. مایکروسافت در رویداد معرفی محصولات سرفیس، از تراشه SQ1 و مبتنی بر پردازنده اسنپدراگون 8cx کوالکام رونمایی کرد که در سرفیس پرو ایکس به کار رفته است. در این پردازنده که به طور اختصاصی برای کامپیوترهای ویندوزی همیشه متصل طراحی شده بود، هشت هسته Kryo 495 به کار رفته که در دو کلاستر چهار هسته ای، یک کلاستر با سطح عملکرد بالا و دیگری با بهره وری توانی بالا توزیع شده اند. فرکانس هسته ها در این تراشه تعیین نیست، اما محصول گلکسی بوک اس سامسونگ که مجهز به این پردازنده است، فرکانس پایه ای معادل 2.84 گیگاهرتز دارد.

طبق ادعاهای کوالکام باید منتظر رقابت داغی بین پردازنده های این شرکت و سیلیکون های غول فناوری آمریکایی یعنی اپل باشیم.

منبع: 9to5mac

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1836

به "کوالکام با تراشه های نسل بعد PC به رقابت اپل می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوالکام با تراشه های نسل بعد PC به رقابت اپل می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید