ناکامی طرحهای فروش خودروسازان در تحقق وعده ها

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، در پی تعیین شدن نتایج بیست و هفتمین مرحله از طرح های فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو پس از انجام فرآیند قرعه کشی، ثبت درخواست بالغ بر سه میلیون و 531 هزار متقاضی برای چهار محصول این شرکت با مجموع ظرفیت 5500 دستگاه، نشان می دهد که اختلاف قیمت خودروها در کارخانه و بازار آزاد آنقدر مجذوب کننده است که همگان را به مشارکت در این بخت آزمایی ترغیب می نماید و در نتیجه، هدف اصلی برگزاری این طرح ها که اختصاص خودرو به مشتریان واقعی است، از واقعیت دور می گردد.

ناکامی طرحهای فروش خودروسازان در تحقق وعده ها

به گزارش خبرنگاران، صبح روز شنبه 4 دی ماه قرعه کشی برای معین کردن منتخبان بیست و هفتمین مرحله از طرح های فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو برگزار گردید. ثبت نام برای این طرح از روز سه شنبه هفته گذشته (30 آذرماه) با عرضه چهار محصول سورن پلاس، رانا پلاس سقف شیشه ای، پژو 207 دستی سقف شیشه ای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر سه ماهه و قیمت قطعی به مرحله اجرا عایدی. متقاضیان به مدت سه روز (تا خاتمه روز پنجشنبه 2 دی ماه) فرصت داشتند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو درخواست خود را برای خودرو مورد نظر ثبت نمایند.

نتایج حاصل از برگزاری طرح مذکور نشان می دهد که در این مرحله، در مجموع سه میلیون و 531 هزار و 457 نفر برای 5500 دستگاه خودرو در قالب چهار محصول مذکور ثبت نام کردند که براساس آمار از میان مجموع شرکت نمایندگان دارای شرایط و احراز هویت شده، دو میلیون و 95 هزار و 676 نفر برای خودرو پژو 207 دستی پانوراما (سقف شیشه ای)، 572 هزار و 906 نفر برای سورن پلاس با ظرفیت 1500 دستگاه، 525 هزار و 938 نفر برای خودروی راناپلاس پانوراما با ظرفیت 1500 دستگاهی و 336 هزار و 937 نفر برای خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک با ظرفیت 1000 دستگاه شرکت نموده بودند.

براین اساس به ترتیب شانس برنده شدن برای محصول پژو 207 دستی پانوراما 1 به 1397، برای سورن پلاس 1 به 381، برای رانا پلاس پانوراما 1 به 350 و برای دناپلاس توربو اتوماتیک 1 به 336 بوده است.

وسوسه برانگیز بودن شرکت در قرعه کشی ها

این حجم از تقاضا نشان می دهد که فاصله قیمت مصوب خودروها برای عرضه محصولات از کارخانه تا بازار آزاد آنقدر وسوسه نماینده است که چندان بی شباهت به داستان کارت های بازرگانی به نام پیرزن ها و پیرمردهای روستایی در سال 1397 نیست. البته آن ها بعضا بی خبر از این بودند که کارت بازرگانی به نام شان ثبت شده است اما در طرح های فروش خودروسازان، هزاران راه برای خرید کدملی افراد واجد شرایط این طرح ها همانند حداقل سن 18 سال، ارائه گواهی نامه معتبر، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی یا حداقل فاصله 48 ماهه از خرید (ثبت نام یا تحویل خودرو) از شرکت های ایران خودرو و سایپا وجود دارد.

جذابیت اختلاف بالای قیمتی خودروها از کارخانه تا بازار

البته این موضوع نیز بسیار شایع است که بسیاری از این ثبت نام نمایندگان، متقاضیان واقعی خرید خودرو و برای مصرف شخصی نیستند. افراد در این بخت آزمایی شانس خود را امتحان می نمایند تا در صورت برنده شدن، خودرو را در بازار آزاد فروخته و سودی در این میان کسب نمایند.

بطور مثال در همین طرح اخیر ایران خودرو، راناپلاس پانوراما با قیمت مصوب 227 میلیون و 623 هزار تومان عرضه شد که اختلاف قیمت 71 میلیون تومانی با بازار آزاد (298 میلیون تومان) دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک با خرید از کارخانه 127 میلیون تومان مقرون به صرفه تر تمام می گردد. این خودرو در بازار آزاد 520 میلیون تومان قیمت دارد و این درحالیست که قیمت آن در کارخانه 393 میلیون و 956 هزار تومان معین شده است. سورن پلاس نیز که با قیمت 240 میلیون و 408 هزار تومان در طرح ها برای ثبت نام عرضه می گردد، در بازار آزاد بالغ بر 299 میلیون تومان قیمت دارد که سودی 59 میلیون تومانی برای فروشنده اش خواهد داشت. بعلاوه پژو 207 دستی پانوراما نیز با قیمت 233 میلیون و 503 هزار تومان قیمت گذاری رسمی شده است که با اختلاف حدود 137 میلیون تومانی در بازار 370 میلیون تومان قیمت دارد.

این مشارکت در بخت آزمایی در حالیست که برداشته شدن شرط الزام در رهن ماندن یکساله خودروها نزد شرکت های خودروساز هم این راستا خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد را راحت تر نموده است.

بنابراین این موارد نشان می دهد که طرح های فروش خودروسازان که با هدف دستیابی مشتریان واقعی به خودرو و حذف دلالان ایجاد شد، چندان در راستا تحقق یا حداقل نزدیک به آن هم نیست. این موضوع از گلایه های مخاطبان خبرنگاران که اعلام می نمایند بارها ثبت نام نموده اند اما برنده نشده اند، پرواضح است.

پیغام مخاطبان خبرنگاران

به طور مثال پیغام دریافتی از مخاطبان به توضیح زیر است: ما 17 بار در طرح های ایران خودرو ثبت نام نموده ایم؛ اما هنوز برنده نشده ایم. 24مرحله شرکت کردم یکبار هم برنده نشدم؛ دروغ است این فروش فوق العاده ها. من تا الان در همه طرح ها ثبت نام ها نموده ام اما نمیدانم چرا اسمم در نمی آید. به نظرم آن هایی که قبلا خودرو داشتند و فروختند و الان ندارند باید در اولویت باشند چون خیلی ها فقط برای کسب سود گواهینامه گرفتن. اولویت را بگذارید برای کسانی که کلا در خانواده خودرو ندارند و واقعا احتیاج شخصی دارند؛ نه کسانی که همه اعضای خانواده ثبت نام می نمایند تا بعدا آن را بفروشند. امیدوارم این بار بالاخره برنده شوم. بسیار چشم انتظاریم و امیدوار که دیگر کلمه برنده نشدید را نبینیم. من در 36 طرح (اعم از فروش فوق العاده، پیش فروش و...) ثبت نام کردم اما هیچ وقت برنده نشدم. فقط باید ثبت نام کنی و خوش شانس باشی. برادر من با اولین ثبت نام برنده شد اما من با بیش از 18 بار ثبت نام در قرعه کشی برنده نشده ام. به نظر شما بهتر نیست کسانی که بیشترین دفعات ثبت نام خودرو داشتن و برنده نشده اند را در اولویت قرار بدهند؟!

تعداد این پیغام ها بسیار زیاد است و این موضوع نشان می دهد که هدف طرح های فروش برای اختصاص خودرو به مشتریان واقعی محقق نشده است.

البته گفتنی است که هفته گذشته، سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در حاشیه یکی از نشست های خود از حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده اطلاع داد و گفت: سال جاری قریب به 1.5 میلیون تقاضای خودرو وجود دارد؛ در حالیکه فراوری خودرو یک میلیون دستگاه است. این اختلاف سبب کمبود 500 هزار دستگاهی عرضه خودرو شده است. براین اساس طبق برنامه های طراحی شده برای افزایش فراوری متناسب با تقاضا، افزایش عرضه در سال آینده شکل خواهد گرفت و با توجه به این موضوع سال آینده قرعه کشی حذف می گردد.

با این اوصاف باید دید آیا برنامه افزایش فراوری و به تبع آن حذف این قرعه کشی ها به خاتمه خواهد رسید یا اینکه داستان سر دراز دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1856

به "ناکامی طرحهای فروش خودروسازان در تحقق وعده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناکامی طرحهای فروش خودروسازان در تحقق وعده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید