مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، شاید با شنیدن عبارت لاشه کشتی، اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند، سفر به جزیره ای زیبا و دورافتاده برای یافتن گنج باشد، اما در واقعیت بعضی از لاشه کشتی ها، فاجعه بارترین حوادث تاریخ بشریت را رقم زده اند. در ادامه با 10 مورد از مرگبارترین سوانح دریایی در تاریخ بشر آشنا خواهیم شد. این موارد، تنها کشتی های غیرنظامی را شامل می گردد و از معرفی کشتی هایی که در نتیجه جنگ و نبردهای دریایی غرق شده اند، در این مقاله صرف نظر شده است. با خبرنگاران همراه باشید.

مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ

10. کشتی السلام بوکاچو 98، عربستان سعودی-مصر، 3 فوریه 2006 (1101 کشته)

در تاریخ سوم فوریه سال 2006، یک کشتی با نام السلام بوکاچو 98 (Al-Salaam Boccaccio 98) در حالی که 1101 نفر را حمل می کرد، در دریای سرخ غرق شده و تمامی مسافرانش را به کام مرگ برد. این کشتی از بندر ضبا واقع در عربستان، به سمت بندر مصری صفاجا در حال حرکت بود. بیشتر مسافران این کشتی، کارگران مصری بودند که پس از مدت ها کار در عربستان، قصد بازگشت به خانه را داشتند.

دلیل اصلی غرق شدن کشتی السلام بوکاچو 98، شعله ور شدن آتشی درون آن بود. بی توجهی و اهمال کاپیتان این کشتی، یعنی صیاد عمر موجب وقوع چنین فاجعه ای شد. هنگامی که کشتی آتش گرفت، کاپیتان به جای بازگشت به مکانی امن، دستور به ادامه راه داد؛ شایان ذکر است که این کشتی تنها 30 کیلومتر با سواحل عربستان سعودی فاصله داشت.

9. کشتی مسافربری ژنرال اسلوکام، آمریکا، 15 ژوئن 1904 (1021 کشته)

15 ژوئن سال 1904، به عنوان روزی سیاه در تاریخ نیویورک ثبت شده است. مردم نیویورک در این روز، یکی از بدترین فجایع دریانوردی تاریخ را نظاره گر بودند. ژنرال اسلوکام (PS General Slocum) یک کشتی مسافربری بود که مسافران خود را برای گشت و گذار در حوالی نیویورک برده بود. این کشتی حامل 1342 نفر بود که عمدتاً اعضای کلیسای سنت انجیلی مارک لوتر بودند و به قصد پیک نیک راهی لانگ آیلند بودند. بیشتر مسافران، آلمانی-آمریکایی هایی بودند که در یک محله آلمانی واقع در منهتن زندگی می کردند. در میان مسافران این کشتی، تعداد زیادی زن و کودک نیز حضور داشت. هنگامی که این کشتی از رودخانه ایست سفر خود را آغاز کرد، آتشی درون آن شعله ور شد که به سرعت از کنترل خارج شده و کل کشتی را در بر گرفت. اقدامات امنیتی ناکافی و زیرساخت های ضعیف کشتی از جمله شلنگ های آبرسانی پوسیده، جلیقه و قایق های نجات ناکارآمد و نیز نداشتن آگاهی کافی کارکنان کشتی درمورد نحوه خاموش کردن آتش، با عدم توانایی مسافران در شنا، همگی دست در دست هم داده و موجب مرگ هولناک 1021 نفر از مسافران این کشتی شد.

8. کشتی مسافربری تویا مارو، ژاپن، 26 سپتامبر 1954 (1153 کشته)

در 26 سپتامبر 1954، طوفانی سهمگین که در ژاپن با عنوان شماره 15 و در غرب با نام ماری شناخته می گردد، جان 1153 نفر از مسافران کشتی مسافربری تویا مارو (Toya Maru) را گرفت. از این حادثه، با عنوان بدترین سانحه دریایی تاریخ ژاپن یاد می گردد. این کشتی بین هاکوداته در جزایر هوکایدو و آموری در جزایر هونشو در حال حرکت بود. یکی از سفرهای این کشتی، کمی قبل تر به دلیل پیش بینی وقوع طوفان لغو شده بود. با این حال، کاپیتان کشتی با اعتقاد بر این که بخش های خطرناک طوفان به اتمام رسیده، در غروب همان روز آغاز به حرکت کرد. این کار کاپیتان، اشتباهی بزرگ بود؛ چیزی نگذشت که طوفان، به کشتی تویا مارو رسید. در آن موقع، کشتی به دلیل وزش بادهای شدید و جریان های آبی قدرتمند، از بندر فاصله گرفته بود. هنگامی که آب وارد کشتی شد، ملوانان به کلی کنترل آن را از دست دادند و کشتی توسط آب های خروشان بلعیده شد. با غرق شدن کشتی تویا مارو، 1153 نفر از جمله مسافران و خدمه آن، جان خود را از دست دادند.

7. کشتی مسافربری تایپینگ، چین، 27 ژانویه 1949 (1500 کشته)

در 27 ژانویه سال 1949، حدوداً 1500 مهاجر که در جستجوی یک زندگی بهتر بودند، از چین راهی کیلانگ واقع در تایوان شده بودند ولی طی این سفر، جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران، از جمله افرادی بودند که از حکومت کمونیستی کشورشان طی جنگ داخلی چین، دل خوشی نداشتند. این کشتی از ترس این که مورد حمله نیروهای کمونیستی واقع نگردد، با چراغ هایی خاموش و نیز در ساعات منع عبور و مرو در حال حرکت بود. با این حال، اقدامات احتیاطی کشتی تایپینگ (Taiping)، موجب بدبیاری آن شد. این کشتی به دلیل تاریکی آب های مجمع الجزایر شهر جواشان، نتوانست کشتی مسافربری چینیوان در مقابل خود را ببیند که در نتیجه به برخورد این دو کشتی منجر شد. صدمات وارده به قدری بالا بود که موجب غرق شدن کشتی تایپینگ و مرگ حدوداً 1500 نفر شد.

6. کشتی تایتانیک، بریتانیا-آمریکا، 15 آوریل 1912 (1514 کشته)

فاجعه ای که در اوایل قرن بیستم برای کشتی غول پیکر تایتانیک (Titanic) رخ داد، نویسندگان و فیلمسازان بسیاری را بر آن داشت تا درمورد این حادثه دست به خلق آثار هنری متفاوتی بزنند. این کشتی، یکی بزرگ ترین و لوکس ترین کشتی های زمان خود بود که قرار بود سفر رویایی اش از ساوت هامپتون انگلستان به سمت نیویورک آمریکا را در 10 آوریل 1912 آغاز کند. بسیاری بر این باور بودند که کشتی تایتانیک با استفاده از بهترین فناوری های روز ساخته شده و هرگز غرق نخواهد شد. اما هیچ چیز در میان آب های پهناور از خطرات مصون نیست. در تاریخ 14 آوریل، کشتی تایتانیک با یک کوه یخ در حوالی سواحل جزیره نیوفاندلند برخورد کرد. این برخورد موجب صدمه دیدن بدنه کشتی و باز شدن حفره ای بزرگ در آن شد که منجر به وارد شدن مقدار زیادی آب به داخل آن شد. خدمه پس از این که فهمیدند کشتی در حال غرق شدن است، فوراً پیغام اضطراری برای کشتی های نزدیک فرستادند اما حتی یک کشتی هم در آن حوالی برای نجات آنان وجود نداشت. به دستور کاپیتان کشتی، قایق های نجات در آب انداخته شدند و زنان و بچه ها را زودتر از بقیه، سوار بر آن ها کردند. تعداد قایق های نجات بسیار کم بود و ظرفیت سوار کردن تمامی مسافران را نداشت. همچنین چندین قایق نیز قبل از این که کسی سوارش گردد، داخل آب فرو رفت. این موضوع موجب شد تا بسیاری از مسافران و خدمه در کشتی باقی بمانند و نظاره گر مرگ یکدیگر باشند. رفته رفته دریا آغاز به بلعیدن کشتی کرد و 1514 نفر از مسافرانش را به همراه خود به کام مرگ کشاند.

5. کشتی اس اس سلطانا، آمریکا، 27 آوریل 1865 (1600 کشته)

اگرچه فاجعه تایتانیک بسیار معروف و زبانزد عام و خاص است، اما شاید انفجار کشتی اس اس سلطانا (Sultana) که موجب مرگ 1600 نفر شد، بدترین حادثه در تاریخ دریانوردی آمریکا باشد. کشتی سلطانا در حال حمل 2300 نفر از زندانیان جنگ تازه آزاد شده، چند مسافر غیرنظامی و نیز خدمه اش از شهر ویکزبرگ و رودخانه می سی سی پی بود. این کشتی که ظرفیتش تنها 376 نفر بود، در آن روز 2700 نفر مسافر به همراه خود داشت. چند ساعت بیشتر از نیمه شب 27 آوریل سال 1865 نگذشته بود که یکی از دیگ های بخار کشتی سلطانا منفجر شد. این انفجار موجب وارد آمدن صدمات بسیار زیاد و نیز غرق شدن کشتی شد که جان بسیاری از مسافران خود را گرفت.

4. کشتی های چو، چین، 8 نوامبر 1945 (1800 کشته)

حدوداً 1800 نفر جان خود را در کشتی های چو (Hai Chu) از دست دادند. این کشتی از شهر کانتون واقع در چین راهی هنگ کنگ بود که 2000 سرباز و 100 غیرنظامی و خدمه به همراه داشت. کشتی های چو در حوالی بوکا تایگریس و در دهانه رودخانه کانتون غرق شد. کشتی 1078 تنی های چو زمانی غرق شد که با یک مین دریایی برخورد نموده و منفجر شد. تنها 300 نفر از این فاجعه جان سالم به در بردند.

3. کشتی لی جولا، سنگال-گامبیا، 6 سپتامبر 2002 (1863 کشته)

غرق شدن کشتی لی جولا (Le Joola)، یکی از ناگوارترین سوانح دریایی تاریخ بشریت محسوب می گردد. این کشتی در 26 سپتامبر سال 2002، در حال حمل 2000 مسافر از بنادر سنگال بود که در فاصله 35 کیلومتری سواحل گامبیا واژگون شد. این کشتی که تنها 550 نفر ظرفیت داشت، به طور وحشتناکی پر از مسافر بود. اگرچه دلایل اصلی غرق شدن این کشتی نامعلوم است، اما گفته می گردد که تعداد بسیار بالای مسافران و نیز بافت فرسوده کشتی موجب وقوع چنین حادثه ای شده است. 1863 نفر در این ضایعه، جان باختند.

2. کشتی کیانگیا، چین، 3 دسامبر 1948 (3335 کشته)

کشتی چینی اس اس کیانگا (SS Kiangya) که از شانگهای به سمت نانگبو در حال حرکت بود، در 3 دیامبر سال 1948 غرق شد. این حادثه زمانی رخ داد که کشتی کیانگا در حال رفتن به سوی رودخانه هوانگ پو بود. ظرفیت این کشتی در حدود 1186 نفر بود که در آن موقع دو برابر این تعداد مسافر را حمل می کرد. بیشتر مسافران کشتی مذکور، متشکل از پناهجویانی بود که در حال فرار از رژیم کمونیستی چین بودند. محتمل ترین دلیلی که برای انفجار و غرق کشتی اس اس کیانگا وجود دارد، برخورد آن با یک مین دریایی است که توسط نیروی دریایی امپراطوری ژاپن کار گذاشته شده بود. حدوداً 3335 نفر طی این حادثه جان خود را از دست دادند و تنها 700 نفر، توسط کشتی های دیگر نجات داده شده اند.

1. کشتی جهان پاس، فیلیپین، 20 دسامبر 1987 (4386 کشته)

مرگبارترین فاجعه تاریخ دریانوردی جهان، در 20 دسامبر سال 1987 رخ داد. طی این حادثه، کشتی ام وی جهان پاس (MV Doña Paz) با یک کشتی حمل سوخت به نام ام تی وکتور (MT Vector) در تنگه تابلاس و 180 کیلومتری جنوب مانیل، برخورد کرد. این کشتی پر از مسافرانی بود که می خواستند قبل از آغاز تعطیلات سال نو، به مقصدشان برسند. اگرچه در آن موقع دریا بسیار آرام و راستا کاملاً قابل رویت بوده، اما گفته می گردد اهمال و بی ملاحظگی خدمه هر دو کشتی یاد شده، موجب وقوع چنین عارضه ای شده است. کشتی وکتور هیچ دیده بانی نداشت اما کشتی جهان پاس افسران ارشد خود را بر روی عرشه داشت. هر دو کشتی از ارتباطات بی سیم سالم و کارآمد محروم بودند. به محض برخورد این دو کشتی، 8800 بشکه نفت و گازوئیلی که همراه وکتور بود، آتش گرفته و هر دو کشتی مذکور را در زبانه های آتش سوزاند. تقریبا هیچ کس از این حادثه جان سالم به در نبرد. 4386 انسان بی گناه در این فاجعه اسفناک جان باختند.

منبع: کجارو / worldatlas.com / worldatlas.com
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 456

به "مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ" امتیاز دهید

3 کاربر به "مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین سوانح دریایی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید