قارچ سیاه این افراد را بیشتر درگیر می نماید

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران : عضو علمی کمیته کشوری کرونا گفت: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می نمایند و یا سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است.

قارچ سیاه این افراد را بیشتر درگیر می نماید

به گزارش خبرنگاران ، مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو علمی کمیته کشوری کرونا، در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای اینکه درگیری ریه بیماران مبتلا به کرونا را کاهش دهیم، در فاز ریوی بیماری، اقدام به تجویز کورتون و دگزامتازون می کنیم و گاهی حتی دُزش را بالا می بریم. این دارو ها باعث بهبودی مقدار مرگ و میر و افزایش کارایی اکسیژن رسانی به ریه می گردد.

او اضافه کرد: اما مصرف بیش از حد این داروها در افرادی مثل بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری های بدخیم که نقص ایمنی دارند، می تواند احتمال ابتلا به نوعی قارچ را افزایش دهد.

مردانی ادامه داد: این عارضه به دلیل تغییراتی که در سیستم تنفسی، بینی و حتی چشم فرد به شکل لکه های سیاه خودش را نشان می دهد، قارچ سیاه نامیده می گردد.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: البته قارچ سیاه بیماری نادری است که افراد فاقد ایمنی را درگیر می نماید. این نوع بیماری از گذشته وجود داشته است و ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

او ادامه داد: سه ماه پیش یک بیمار در بیمارستان لقمان حکیم داشتیم که به دلیل کرونای خیلی شدید بستری شده بود و دُز بالای دگزامتازون دریافت نموده بود. وقتی دوره درمانش تمام شد و می خواستیم بیمار را ترخیص کنیم، متوجه ابتلای او به قارچ سیاه شده و مجبور شدیم بیمار را جراحی کنیم؛ پس از انجام جراحی و نمونه برداری، تشخیص قارچ سیاه تایید شد.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا بیان نمود: برای بیمار، درمان بسیار موثر ضدقارچ انجام شد و حدود 6 هفته هم علاوه بر زمانی که برای کرونا بستری بود، در بیمارستان بستری و سپس با حال خوب ترخیص شد.

مردانی توضیح داد: اما همه بیمارانی که به قارچ سیاه مبتلا می شوند، بهبود پیدا نمی نمایند و افرادی که دیر بیماری شان تشخیص داده می گردد و دیر درمان ضد قارچ را دریافت می نمایند، دچار مرگ و میر ناشی از ابتلا به قارچ سیاه می شوند.

او اضافه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا و شیوع این قارچ خطرناک، توصیه ما به افراد و به ویژه بیماران کرونایی این است که تحت هیچ شرایطی، کورتون و دگزامتازون را خودسر مصرف ننمایند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: در خصوص بیمارانی که بستری هستند و طبق تجویز پزشک تزریق دگزامتاون برایشان صورت می گیرد، پزشک معالجشان باید حتما دقت داشته باشد که در طول دوره درمان، بیمار مبتلا به عفونت قارچی قارچ سیاه نگردد و اگر هم ابتلا رخ داد، سریعا باید مراحل درمانی انجام گردد تا جلوی مرگ و میر افراد به دلیل ابتلا به این عفونت قارچی گرفته گردد.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا تاکید نمود: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می نمایند، نقص ایمنی دارند و یا به دلیل شیمی درمانی، سطح ایمنی بدنشان کاهش پیدا نموده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1665

به "قارچ سیاه این افراد را بیشتر درگیر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ سیاه این افراد را بیشتر درگیر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید