علم برداری سنت دیرینه مهریزی ها در دهه اول محرم است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، رئیس میراث فرهنگی شهرستان مهریز گفت: علم برداری از سنت های دیرینه مردم شهرستان مهریز است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

علم برداری سنت دیرینه مهریزی ها در دهه اول محرم است

به گزارش خبرنگاران به نقل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، مجاهد کرباسی گفت: از روز سوم محرم تا روز تاسوعا، عصرها پس از جوش اناری، جوش دوره و بعد از ورود هیئت های عزاداری، مراسم علم برداری در حسینیه باغ بهار مهریز شروع و تا غروب ادامه دارد.

او اضافه نمود: علم ها را با جامه و پارچه و دستمال های رنگارنگی که مردم نذر نموده اند می پوشانند و با نوحه خوانی و عزاداری به راه افتاده و علم ها را دور حسینیه می گردانند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان مهریز گفت: در حسینیه باغ بهار مهریز در شب اول محرم طبق سنت دیرینه مراسم روضه خوانی با هزینهٔ بانیان برگزار می گردد و در غروب روز دوم محرم اهالی محله علیا سنت حسنه ای را که از گذشتگان خود آموخته اند، انجام داده و با نوحه و عزاداری به محلّهٔ پایین می روند و از آنان دعوت می گردد که در مراسم تعزیهٔ حسینیه باغ بهار شرکت نمایند.

او اضافه نمود: از گذشته تاکنون حسینیه باغ بهار یکی از مراکز مراسم تعزیه و شبیه گردانی در این شهرستان و اطراف آن بوده و باگذشت زمان و افزایش جمعیت گسترش یافته است.

مراسم علم برداری دهه اول محرم مهریز در ایران منحصربه فرد بوده و با شماره 1810 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 270

به "علم برداری سنت دیرینه مهریزی ها در دهه اول محرم است" امتیاز دهید

1 کاربر به "علم برداری سنت دیرینه مهریزی ها در دهه اول محرم است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم برداری سنت دیرینه مهریزی ها در دهه اول محرم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید