ردیاب خودرو چیست؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ردیاب خودرو یک وسیله کوچک در اندازه یک گوشی موبایل است که سیمکارت می خورد و داخل درب خودرو یا داخل سقف و یا داخل داشبورد خودرو نصب می گردد.

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو یک وسیله کوچک در اندازه یک گوشی موبایل است که سیمکارتمی خورد و بر روی ماشین (داخل درب ماشین یا داخل سقف و یا داخل داشبورد ماشین)جاسازی و نصب می شود که سیمکشی بسیار آسانی دارد. همچنین به آسانی بر روی انواع ماشین های داخلی و خارجی و سبک و سنگین نصب می شود.

همانطور که گفتیم ردیاب خودرو سیمکارت می خورد و پس از نصب بر روی خودرو در هر لحظهموقعیت جغرافیایی که همان طول و عرض جغرافیایی است را از ماهواره های جی پی اسدریافت نموده و از طریق ارسال sms به صاحب خودرو ارسالمی نماید و از طریق اینترنت سیمکارت همین موقعیت را بر روی یک سایت ردیابی مخابره می نماید. بدین ترتیب در هر لحظه صاحب خودرو می تواند در هرکجای دنیا و بدون محدودیت فاصله خودروخود را به صورت کاملا آنلاین بر روی سایت ردیابی مشاهده کند و همچنین در هر لحظهبا باز شدن درب ماشین و یا ضربه خوردن ماشین به صاحب خودرو sms هشدار ارسال می شود . همچنینردیاب خودرو می تواند کار یک دزدگیر خودرو را هم انجام دهد چون هم به آژیر متصل می شود و هم به سنسور ضربه و از طریق ریموت کنترل و ارسال اس ام اس می تواند درب هایماشین را از هر نقطه ای از دنیا باز و بسته کند و در صورت به سرقت رفتن خودرو صاحبخودرو می تواند با ارسال یک sms ماشین خود را خاموش کند. در این شرایط به هیچ وجه قابلیت روشن شدن مجدد خودرو وجود ندارد مگر اینکه صاحب خودرو اجازهروشن شدن مجدد خودرو را با ارسال یک sms به ردیاب داخل ماشین صادرکند. در حال حاضر سیستم ردیاب خودرو یا همان دزدگیر جی پی اس خودرو ایمن ترینسیستم امنیتی در دنیا برای خودرو بشمار می رود.

محل ورود سیمکارت به ردیاب

نمونه نمایش خودرو بر روی سایت ردیابی

آموزش نصب ردیاب خودرو

نحوه اتصال سیم های برق:

سیم قرمز و مشکی به ترتیب برق مستقیم و بدنه می باشد. ولتاژ دستگاه از9 الی 36 ولت می باشد. سیم سبز به ای سی سی یا همان سوئیچ وصل می شود. سیم بنفش درصورت احتیاج مشتری به سیم بنزین پشت آمپر وصل می شود.سیم آبی و مشکی کوتاه به قرمز ومشکی دکمه اعلان خطر SoS وصلمی شود. سیم سفید دستگاه به سفید رله و سیم زرد رله به قرمز دستگاه، در صورت احتیاجبه رله قطع کن موتور وصل می شود.

فعال شدن دستگاه در سیستم:

برای فعال شدن دستگاه در سیستم باید دو اس ام اس(پیامک) به شماره سیم کارت جی پی اس ارسال شود. کافیست در قسمت تنظیمات برنامهوارد شوید، سپس مدیریت دستگاه را انتخاب کنید و بعد روی تنظیمات دستگاه کلیک کنید.سپس در قسمت ویرایش اس ام اس نامبر و اسام اس، آی پی را انتخاب کنید. دقت کنید که دو رقم آخر آی پی عدد 72 باشد و بعد ازآن ارسال برای دستگاه را انتخاب کنید.

Number (IP)

زمانی که می خواهید اس ام اس ها را از طریق تلفنهمراه خود ارسال کنید، کافیست در قسمت نوشتن متن اس ام اس این دو دستور را تایپ وهر کدام را بصورت جدا به شماره سیم کارت جی پی اس ارسال کنید. برای ارسال اس ام اسنامبر، اس ام اس آی پی را ارسال کنید. مانند نمونه زیر عمل کنید:

Ip91.98.152.9port2152

بعد از ارسال این دو دستور و ست شدن دستگاه ، جیپی اس نیز فعال می شود. برای تنظیم مدت زمان اجرای اطلاعات کافیست مدت زمان اجرارا معین کنید و مثلا برای مدت 60 ثانیه اس ام اس زیر را به شماره سیم کارت جی پیاس ارسال کنید.

Accon60

اگر مدت زمان مورد نظرتان 10 ثانیه است دستورزیر را ارسال کنید:

Accon10

استفاده از رله:

برای خاموش کردن، دستور زیر را به شماره سیمکارت جی پی اس ارسال کنید:

Stopelec123456

و برای فعال کردن، دستور زیر را به شماره سیمکارت جی پی اس ارسال نمایید:

Supplyelec123456

و برای فعال سازی ارسال اس ام اس به موبایل پساز حرکت خودرو:

Move123456

اگر می خواهید این دستور ها و نیز شنود دستگاهفقط از یک شماره اجرا بشود کافیست از شماره مورد نظرتان اس ام اس زیر را به شمارهسیم کارت دستگاه ارسال کنید.

Setadmin123456

Restrictmonitor

برای معرفی شماره دیگر به دستگاه:

شما علاوه بر یک شماره می توانید از طریق ارسالدستور زیر به شماره سیم کارت جی پی اس؛ شماره دیگر را نیز فعال کنید. مانند نمونهعمل کنید:

Admin123456 -0912

اطلاع از آخرین موقعیت جغرافیایی:

برای اطلاع از موقعیت جغرافیایی، اس ام اس زیررا به شماره سیم کارت ارسال کنید:

Position

و در قسمت search the mapوارد کنید تا موقعیت را نمایش دهد.

دیاگرام سیم کشی:

سوالات متداول در رابطه با ردیاب خودرو:

1. این ردیاب قابلیت نصب برو روی چه خودروهایی را دارد ؟

این ردیاب قابلیت نصب بر روی انواع خودرو را دارد از پیکان گرفته تاپژو و انواع مدل ماشین های خارجی سبک و سنگین و ماشین های راه سازی و همچنین قابلیتنصب بر روی موتورسیکلت را هم دارد .

2. فرق بین دو مدل ردیاب 603 و 604 در چیست ؟

کارایی هر دو مدل ردیاب خودرو شبیه هم است و از طریق آنها می توان خودرورا از راه درو از طریق موبایل، کامپیوتر و تبلت کنترل کرد.

تفاوت های آن ها:

  • مدل 604 دارای یک ریموت کنترل دستی هم می باشد که قفل مرکزی را باز وبسته می نماید و همچنین از طریق موبایل و کامپیوتر هم می توان قفل های مرکزی را باز وبسته کنید .
  • ردیاب 603 یک سیمکارت می خورد در حالی که مدل 604 دو سیمکارته است .

3. ردیاب خودرو یا همان دزدگیر جی پی اس خودرو چگونه کار می نماید ؟

ردیاب خودرو یک دستگاه کوچک به اندازه یک گوشی موبایل در سایز 8*5سانتیمتر می باشد که سیمکارت می خورد و معمولا در زیر داشبورد خودرو به صورت کاملامخفیانه جاسازی می شود و چند عدد سیم دارد که به سیم کشی خودرو متصل می شود و بعداز نصب در هر لحظه محل دقیق خودرو را از طریق ماهواره های جی پی اس دریافت می نمایدو از طریق اس ام اس به موبایل صاحب خودرو موقعیت لحظه ای خودرو، سرعت لحظه ایخودرو، شرایط درب خودرو و شرایط موتور خودرو را ارسال می نماید . همچنین از طریقسایت شرکت ارائه دهنده ردیاب، صاحبخودرو می تواند خودرو خود را به صورت زنده و آنلاین ردیابی کند و کل راستاهای پیمودهشده خودرو خود را به مدت یک سال بر روی نقشه مشاهده کند .

4. چه سیمکارتی را می توان در داخل ردیاب خودر قرار داد ؟

هر نوع سیمکارت اعتباری یا دائمی را شامل ایرانسل، همراه اول، تالیا، رایتل و ... را می توان در داخل ردیاب قرار داد ولی برای ردیابی بهتر در کل کشوربهترین گزینه سیمکارت اعتباری همراه اول می باشد .

5. آیا با قطع برق باطری خودرو و دستکاری برق خودرو، ردیاب خودرو از کارمی افتد؟

خیر. ردیاب خودرو دارای یک باطری داخلی است که بعد از قطع برق خودروتوسط باتری داخلی عمل ردیابی را به مدت 4 الی 5 ساعت انجام می دهد و به صاحب خودرواز طریق اس ام اس اطلاع می دهد که برق خودرو دستکاری شده است .

6. در چه فاصله ای می توان خودرو خود را از راه دور با ارسال اس ام اسخاموش کرد؟

در هر نقطه از ایران و بدون محدودیت فاصله می توانید با ارسال یک اسام اس، خودرو خود را در هنگام سرقت و یا در مواقع اضطراری خاموش کنید و در اینحالت دیگر خودرو به هیچ عنوان قابلیت روشن شدن دوباره را ندارد مگر اینکه صاحبخودرو مجدا به ردیاب خودرو اس ام اس ارسال کند و اجازه روشن شدن دوباره را صادرکند .

7. روش نصب ردیاب خودرو بر روی انواع خودروها چگونه است؟

روش نصب برای انواع خودروهای ایرانی و خارجی همانند هم است. نصب وروش کار با ردیاب خودر بسیار آسان می باشد.

  • ابتداسیمکارت را در داخل ردیاب قرار می دهید .
  • در مرحلهدوم آنتن جی پی اس و آنتن موبایل را به ردیاب وصل می کنید.
  • در مرحلهسوم فیش سیم های اتصال را به ردیاب وصل می کنید.
  • در مرحلهآخر سیم قرمز را به مثبت باتری و سیم مشکی را به منفی باتری و سیم سفید را به ACC ماشین و سیم آبی را به شاسی لادری خودرو وصل کنید.
  • هم اکنون ردیاب شما آماده کار کردن است و می توانید به شماره سیمکارتداخل ردیاب تماس بگیرید تا از طریق اس ام اس موقعیت خودرو - سرعت خودرو - شرایطدرب و موتور خودرو را برایتان ارسال کند .

8. بسته ردیاب خودرو دارای چه قطعاتی است؟

بسته دارای خود دستگاه ردیاب که در اندازه 8*5 سانتی متر، آنتن هایموبایل و جی پی اس، رله برای خاموش کردن خودرو از راه دور، میکروفن برای شنودصدای داخل کابین خودرو از طریق موبایل، سیم های رابط، دکمه یاری اضطراری مربوط بهراننده در مواقع اضطراری، همچنین مدل 604 دارای یک ریموت کنترل و دو عدد رله اضافهبرای وصل شدن به قفل مرکزی خودرو می باشد. همچنین ردیاب قابلیت اتصال به آژیر وسنسور شک را هم دارد .

9. در مواقعی که شبکه موبایل قطع شود و یا آنتن دهی موبایل مناسب نباشدردیاب به چه صورت عمل می نماید؟

خود ردیاب دارای یک جای مموری بر روی بدنه می باشد که یک مموری 4 گیگمیکرو SD راساپورت می نماید و در مواقع قطع شبکه موبایل به صورت اتوماتیک نقاط و مکان هایی را کهخودرو طی نموده از ماهواره های جی پی اس دریافت می نماید و در حافظه جانبی ذخیره می نماید و بعد از وارد شدن خودرو به محدوده آنتن دهی مکان های مورد نظر را بر روی سایتردیابی شرکت ارائه دهنده ردیاب ارسال می نماید و صاحب خودرو می تواند متوجه شود که در اینفاصله خودرو در چه مکان هایی بوده است .

10. در مواقعی که شبکه جی پی اس قطع باشد یا خودرو در زیر سقف قرار داشتهباشد ردیاب خودرو چگونه عمل می نماید؟

این ردیاب ها دارای تکنولوژی پیشرفته ای هستند که حتی در صورت قطع جیپی اس می توانند بلافاصله از طریق شبکه دکل های موبال مکان دقیق خودرو را محاسبهکند و به صاحب خودرو اطلاع دهد که به این حالت LBS گفتهمی شود.

11. پس از نصب ردیاب خودرو در چه مواقعی به صاحب خودرو اس ام اس ارسال می شود؟

پس از نصب ردیاب خودر، صاحب خودرو می تواند تا 5 شماره موبایل را برایردیاب تعریف کند که در موارد زیر به شماره های تعریف شده اس ام اس ارسال می شود :

  • باز شدن درب خودرو
  • روشن و خاموش شدن موتور خودرو
  • ضربه خوردن و یا تصادف کردن خودرو
  • آژیر کشیدن دزدگیر خودرو
  • وارد یا خارج شدن خودرو به یک محدوده خاص
  • حرکت خودرو با سرعت بیشتر از حد مجاز
  • فشار دادن دکمه یاری اضطراری داخل خودرو
نکته: گفتنی است که تمامی موارد فوق می تواند توسط صاحب خودرو فعال یاغیر فعال شود. به عنوان مثال زمانی که درب ماشین باز شود صاحب خودرو دیگر اس اماس باز شدن درب را دریافت نکند .

12. روش استفاده از سایت ردیابی چگونه است؟

پس از نصب ردیاب بر روی خودرو سایت ردیابی توست شرکت ارائه دهنده برای شخصفعال می شود و یک یوزر و پسورد به شخص داده می شود که با وارد شدن به سایتردیابی و واردشدن به قسمت سامانه ردیابی می توانید خودرو خود را به صورت زنده بر روی نقشه گوگلمپ مشاهده و ردیابی کنید. و همزمان شرایط درب خودرو و موتور خودرو و سرعت لحظه ایخودرو را ببینید. همچنین کل راستاهای پیموده شده خودر در طول یک سال از تاریخ نصببه بعد بر اساس تاریخ و زمان قابل مشاهده است و از طریق سایت ردیابی می توانیدموارد زیر را برای خودرو خود فعال یا غیر فعال نمایید .

  • خاموش کردن خودرو از راه دور
  • باز و بسته کردن درب خودرو از راه دور
  • تعریف سرعت مجاز برای خودرو بر حسب کیلومتر که اگر خودرو از این سرعتبیشتر برود به صاحب خودرو اس ام اس هشدار ارسال می شود .
  • تعریف محدوده مجاز جغرافیایی برای خودرو - مثلا یک محله خاص یا محدودهشهر که با خارج شدن خودرو از این محدوده به شما اس ام اس هشدار ارسال می شود .
  • مشاهده راستا پیموده شده خودرو بر اساس زمان و تاریخ
  • مشاهده میزان کیلومتر کار کرد خودرو در 24 ساعت یا یک ساعت معین
  • مشاهده ساعت هایی که خودرو حرکت نموده و خودرو روشن بوده (در 24 ساعت)

گروه تکنولوژی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 847

به "ردیاب خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردیاب خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید