دژکرد؛ شهری سرسبز و زیبا در استان فارس، تصاویر

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، جمعیت این شهر بر پایه سرشماری سال 1395 برابر با 3924 نفر یا 1166 خانوار بوده است . دژکُرد یا دژگُرد دژی مستحکم در منطقه کوهستانی زاگرس بوده و مربوط به دوره ساسانی است.

دژکرد؛ شهری سرسبز و زیبا در استان فارس، تصاویر

این شهر موقعیتی ممتاز دارد و با 2 استان اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد همسایگی دارد. وجود تپه ها و قلل متعدد در محدوده دژکرد موجب شده است تا این منطقه پوشش گیاهی و جانوری متعددی را پذیرا گردد. دهستان دژکرد ، این منطقه سبز قبای امروزی ، روزگاری مرز میان دولت پارس و ماد بود.

در تاریخی نزدیک تر این منطقه ، حاصل توسعه چندین آبادی است که از زمان صفویان ، پیرامون چشمه چهل شهیدان مستقر شده است. از آنجا که امنیت منطقه در آن دوران توسط امرای کرد تامین می شده ، به دژکرد معروف شده است.

هفت روستای این منطقه مانند خوشه پروین بر گرد آب سرنوشت مشترکی یافته اند. چهار روستای چرکس ، رئیسان ، ده نو و شرفی در این سوی رود و سه روستای بوگر ، مورپهن ، قطار آغاج ، در سوی دیگر با فاصله ای اندک از هم قرار گرفته اند. هرچند از تن پوش سبز منطقه آنچنان که بایسته است حفاظت و سیانت نشده است ، ولی باز هم این خاک حاصلخیز به برکت آب روان صدها گونه گونه های گیاهی را به انسانها هدیه داده است. دژکرد در سطح استان فارس قطب فراوری کدو و سیب به شمار می رود.

دژکرد با بیش از 3000 هکتار سیب درختی دارای بیشترین سطح باغات سیب شهرستان اقلید است.کیفیت بالای محصول فراوریی این منطقه باعث شده باغداران فراوریات خود را در سردخانه ها نگهداری و به مرور به بازار عرضه کنند.

این شهر در حد فاصل میان شهر سده و کاکان،می باشد و این شهر از مجموع سه روستای رئیسان، شرفی و چرکس به مرکزیت اسلامیه به شهر تبدیل شده، که از چشم انداز طبیعی زیبایی برخوردار است.شهر دژکرد در طول سال مورد بازدید گردشگران فراوانی قرار می گیرد.

برای رسیدن به دژکرد باید از جاده ای که از شهر سده می گذرد راهی آنجا شد. دژکرد در فاصله 16 کیلومتری روستای فوق العاده زیبای تنگ براق واقع شده است.فراوانی آبهای سطحی، کیفیت مناسب پوشش گیاهی، درختان جنگلی و آب و هوای مطبوع کوهستانی از ویژگیهای ارزشمندی است که دژکرد را در شمار یکی از جاذبه های طبیعتی استان فارس ایران قرار داده است.تفرجگاه چهل شهیدان در قسمت شمال این شهر واقع شده است.سیب، هلو و بادام از جمله محصولات عمده کشاورزی روستای دژکرد است که در سالهای اخیر رونق زیادی به اقتصاد این شهر داده است.

نحوه دسترسی به شهر دژکرد

آدرس :ایران، شیراز، اقلید، حد فاصل بین شهر سده و کاکان، دژکرد

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1405

به "دژکرد؛ شهری سرسبز و زیبا در استان فارس، تصاویر" امتیاز دهید

14 کاربر به "دژکرد؛ شهری سرسبز و زیبا در استان فارس، تصاویر" امتیاز داده اند | 4.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دژکرد؛ شهری سرسبز و زیبا در استان فارس، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید