دبیرخانه شهرهای خلاق در سازمان یونسکو راه اندازی شد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، شهرهای خلاق یونسکو

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در این سازمان در سال 2004 و به منظور توسعه همکاری مابین 180 شهری که از خلاقیت به عنوان عاملی اساسی برای پیشرفت پایدار شهری خود استفاده نموده بودند ایجاد شد. این شهرها برای رسیدن به هدفی مشترک که از آن طریق با قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قالب برنامه های توسعه ای در سطح محلی و با همکاری فعال در سطح بین المللی با یکدیگر کار می کردند شروع به فعالیت نموده اند. با خبرنگاران همراه شوید.

دبیرخانه شهرهای خلاق در سازمان یونسکو راه اندازی شد

بهمن نامور مطلق، معاون مطالعاتی و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با تاکید بر هم افزایی ملی بیشتر نهادهای مرتبط در حوزه شهرهای خلاق یونسکو و برندسازی شهری را امری مهم دانسته که کشورها و سازمان های بین المللی از قبیل شوراهای جهانی و یونسکو با آن مرتبط هستند و به آن توجه دارند. نامور مطلق همچنین با اشاره به باور یونسکو که از جمله اساسی ترین محورهای توسعه در جهان را شهرها در نظر گرفته است، اضافه کرد که شهرها نقش مرکزی و تعیین کننده ای در جوامع بشری ایفا می کنند. آینده جهان نیز آینده شهرها بوده و مرزهای کشورها به مراتب کمتر و قدرت و تاکید روی شهرها بیشتر می شود. وی همچنین جهان آینده را جهانی بدون مرز و با تمرکز روی شهرها معرفی کرد، به اندازه ای که در این زمینه گام های بلندی در اروپا برداشته شده است.

معاون مطالعاتی کمیسیون ملی یونسکو ایران، تاکید کرد که سازمان های جهانی در مورد پیشرفت پایدار شهری، برنامه هایی ارائه می کنند که ما هم در ایران می توانیم از این موقعیت ها استفاده کرده و آن ها را تبدیل به فرصت نماییم. او همچنین عملکرد ایران را در استفاده از فرصت های جهانی نامناسب دانسته و تاکید کرد که باید بیشتر از پیش در استفاده و بهره برداری درست از این فرصت ها بکوشیم. همچنین تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه ایران را زمینه مناسبی برای استفاده صحیح از فرصت های جهانی و حضور هر چه بیشتر ایران در عرصه های بین المللی ارزیابی نمود.

بهمن نامور مطلق مهم ترین طرح یونسکو را طرح شهرهای خلاق یونسکو دانسته که امروز از جمله مهم ترین برندها در توسعه شهری به شمار میرود. از میان این 180 شهری که این شبکه را تشکیل داده اند، سهم ایران فقط دو شهر اصفهان و رشت است. در حالی که ایران از تمدن بالایی برخوردار است و باید سهم بیشتری در این شهرها داشته باشد. مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران در مورد همکاری وزارت کشور با این کمیسیون نیز تاکید کرد که وزارت کشور از اهمیت این برند سازی ها و برندهای شهری مطلع بوده و مطلع هستند که شهرهای جهانی مانند شهرهای هوشمند، شهرهای پاک و شهرهای خلاق تا چه اندازه می توانند در توسعه شهری موثر بوده و در تحقق آن مفید واقع شوند.

او علاوه بر این به برگزاری یک جلسه از طریق دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران و همچنین مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی با گروه فرهنگ این کمیسیون و همچنین جمالی نژاد معاون عمران، توسعه وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و مدیران این وزارتخانه اشاره کرده که قرار است برای هماهنگی و هم افزایی بین این کمیسیون و وزارت کشور و انتقال فرصت ها و تجربیات جهانی، فعالیت هایی که هم پوشانی دارند را حذف و دبیرخانه ای به همین علت ایجاد کنند. نامور همچنین تاکید کرد که در این جلسه قرار شد تا شورای سیاستگذاری برندهای شهری در وزارت کشور راه اندازی شده و در آن نهادهای مربوطه، مانند وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و علاوه بر این کمیسیون ملی یونسکو ایران، با مشارکت یکدیگر در توزیع عادلانه برندها و توسعه شهری ایران همکاری کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1945

به "دبیرخانه شهرهای خلاق در سازمان یونسکو راه اندازی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "دبیرخانه شهرهای خلاق در سازمان یونسکو راه اندازی شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه شهرهای خلاق در سازمان یونسکو راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید