داستان جالب پیدایش متل قو

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، متل قو نام مستعار سلمانشهر است که در استان مازندران قرار گرفته و به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شمال کشورمان تبدیل شده است. متل قو شهرت خود را از گذشته دور دارد اما امروزه هتل قو الماس خاورمیانه به نماد آن تبدیل شده است.

داستان جالب پیدایش متل قو

متل قو یکی از شهرهای استان مازندران است که نام اصلی آن سلمان شهر است. این شهر در روزهای معمولی معمولاً حدود 13 هزار نفر جمعیت دارد که البته در مواقع تعطیلی و یا آخر هفته ها با جهش چشمگیری، جمعیت آن به بالای 100 هزار نفر می رسد. سلمان شهر بخشی از شهرستان عباس آباد است که ارتفاع آن از سطح دریا -20 متر است و سالانه 1500 میلی متر باران در آن می بارد.

بیشتر بدانید: با جاذبه های گردشکری مازندران آشنا شوید

وسعت شهر زیاد نیست و فقط 750 هکتار است، اما به دلیل قرار داشتن در راستا مناسب و موقعیت طبیعی منطقه توانست رشد فوق العاده زیادی را تجربه کند. سرمایه گذاران و ثروتمندان نیز در طول سال های گذشته وقتی استقبال مردم از این شهر کوچک را مشاهده کردند آرام آرام شروع به خرید زمین ها و ایجاد مناطق تفریحی، هتل و جهانگردی در این شهر نمودند و همین امر باعث رونق فراوان متل قو شد. اینجا در واقع یکی از معدود شهرهای شمالی است که دقیقاً در کنار ساحل دریا قرار گرفته است.

داستان پیدایش یک شهر

اگر شما هم به این شهر بیایید شاید تعجب کنید که چرا چنین شهر کوچکی انقدر امروزه معروف شده است و اصلاً دلیل این همه هجوم جهانگرد به یک شهر معمولی چیست؟ اصلاً پایه متل قو از کجا بنا قرار گرفت؟ از محلی ها که سؤال کنید داستان مردی را می گویند که در قدیم به او ارباب می گفتند و معتقد هستند که او پایه گذار این شهر و مالک بیشتر زمین های این منطقه بوده است. نام آن فرد جمشید جوانشیر است، او متولد سال 1303 در تهران است، جوانشیر که در جوانی علاقه مند به طبیعت می گردد و برای اولین بار به شمال سفر می نماید و پس از دیدن دریا، جنگل و زیبایی های شمال به شدت شیفته منطقه شده و فکر تهیه یک باغ در شمال وارد ذهنش می گردد.

او قبل از 20 سالگی پدر خود را از دست داد و با ارثی که از پدرش مانده بود تصمیم به سرمایه گذاری در این منطقه گرفت. در همین روزها شنیده بود که شخصی در کلارآباد جنگل های مخروبه خود را برای فروش گذاشته است. جوانشیر معامله را پذیرفت و خود را در کلارآباد که آن روزها یک روستای عظیم بود مستقر کرد و شروع به تبدیل کردن آن جنگل های خراب به باغ مرکبات کرد. کار پاک سازی جنگل به سختی انجام شد اما دیگر کارها مانند کاشت صیفی جات و یا پنبه کاری با شکست های عظیمی همراه بود اما چه اتفاقی باعث شد تا فکر ساخت یک متل در ذهن او افتاد؟

جوانشیر در اینباره در کتابی که سال 1380 از خاطرات و یادداشت نگاری هایش چاپ شده نوشته بود:

آن موقع که ما کار می کردیم فقط 3 هتل در شمال وجود داشت که هیچ کدام در مجاورت دریا نبودند، روزی در کنار دریا چشمم به چند قو افتاد، از همان روز ترکیب دیدن آن قوها و فکر ساخت یک هتل در کنار دریا ذهنم را به خودش مشغول کرد. برای این کار فقط 6 ماه زمان داشتم تا عید فرا برسد!! تنها چیزی که از متل ها می دانستم این بود که می شد اتومبیل خود را در کنار اتاق آن پارک کرد. جوانشیر که گویی فردی با پشت کار فراوان بود با همین اطلاعات کم کار را شروع کرد و تا عید همان سال پیروز شد یک سالن عظیم 220 متری 12 اتاق و 2 ویلا را شیک را بسازد. اجاره هر اتاق در آن موقع 10 تومان و هر ویلا را نیز به قیمت شبی 25 تومان مشخص کرد و این گونه بود که در عید 1338 هتل قو تأسیس شد. ساعت 11 صبح روز اول عید نوروز بود که تمام اتاق ها اجاره رفت و جوانشیر از این اتفاق شگفت زده شده و انگیزه ای زیاد برای توسعه کار گرفت.

آهسته آهسته شهرت متل قو همه جا پیچیده می شد و روزهای آخر هفته این منطقه را به شدت شلوغ می کرد، جوان هایی هم که به دنبال کسب درآمد از جهانگردان بودند کم کم وارد این منطقه شدند و این شروعی بود برای رشد این روستای کوچک. یک تابلو نئونی شبیه به قو تبدیل به نماد این متل شده بود و شب ها زیبایی خاصی به اطراف هتل می داد. اما در طی سال های بعد این روستا به شهری تبدیل شد و عناصر مختلفی مانند بانک، مدرسه، شهرک های ساحلی و ویلا سازی ها در آن پیشرفت چشم گیری داشت. این شهر در ابتدا ساقی کلایه نام داشت که ترکیبی بود از نام ساقی (اسم دختر جوانشیر) و کلایه به معنای محله در زبان گیلکی. پس از افتتاح شهرداری ساقی کلایه و کلارآباد به صورت مشترک، همسر جوانشیر به عنوان اولین شهردار زن تاریخ ایران این پست را بر عهده گرفت و رفته رفته این شهر را به یکی از مهمترین جاذبه های جهانگردی شمال تبدیل کرد.

هتل قو الماس خاورمیانه

هتل دولوکس و 5 خبرنگاران الماس خاورمیانه که در 35 طبقه ساخته شده و 377 اتاق در رنج های مختلف را درون خود جای داده است. این هتل زیبا دارای 3 باند هلیکوپتر، امکانات تفریحی ورزشی، آکواریوم، رستوران، سالن های کنفرانس و جنش و کلیه امکانات لازم برای یک اقامت راحت و خوش را برای مسافران مهیا می نماید.

چطور به متل قو برویم؟

اگر می خواهید به متل قو بروید می توانید از راستاهای مختلفی این کار را انجام دهید. بهتر است از تهران به جاده چالوس بروید، سپس از چالوس و به سلمانشهر بروید تا به متل قو برسید.

گروه جهانگردی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1311

به "داستان جالب پیدایش متل قو" امتیاز دهید

7 کاربر به "داستان جالب پیدایش متل قو" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان جالب پیدایش متل قو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید