ساختمان تاریخی تیمو در کرمان قربانی بارش های اخیر

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خانه قاجاری تیمو

خانه قاجاری تیمو از جمله خانه های باقی مانده از دوران قاجار بوده و متعلق به یک یونانی الاصل و مالک و همچنین مدیر شرکت فرش کرمان در دوران پهلوی بوده که در محله زرتشتی های کرمان قرار گرفته است. خانه قاجاری تیمو از سال ها قبل نه تنها به حال خود رها شده، بلکه از این خانه سرقت های زیادی مربوط به صنعت فرش اجرا شده است که تا کنون هیچ کس نسبت به آن ها اعتراضی ننموده است. بر اساس گزارش ایسنا، گفته می گردد بیش از 50 درصد استان های کشور تا کنون میلیاردها ریال برای خسارت های وارد شده به دلیل سیل به بناهای تاریخی خود را اعلام نموده اند، اما همچنان اعتقاد بر این است که تعداد کمی از بناهای تاریخی آسیب متحمل شده اند. البته این آمارها بر اساس بناهای تاریخی و میراثی است که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارند و مکانی مانند خانه قاجاری تیمو مدیر شرکت فرش کرمان بدون توجه مانده و در اثر بارش ها و سیل تخریب شده است. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این خبر بیشتر بخوانیم.

ساختمان تاریخی تیمو در کرمان قربانی بارش های اخیر

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

امید ابراهیمی خانه قاجاری تیمو را یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند دانسته که در محله زرتشتی های کرمان قرار گرفته است. هر چند خانه قاجاری تیمو در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و سرقت های زیادی نیز از این بنا اجرا شده است اما خود خانه همچنان سالم باقی مانده بود تا اینکه در اثر بارش ها و سیل اخیر در کرمان که در هفته سرانجامی فروردین ماه روی داد، باعث شده تا بخش زیادی از خانه قاجاری تیمو از بین برود. او با اشاره به تخریب بخش های اصلی این خانه تاریخی در هفته گذشته در اثر بارش های سیلابی کرمان ادامه داد: براساس گفته های مردمی و بعضی از قدیمی های صنعت فرش در کرمان، نقش های اصلی فرش کرمان نیز در این خانه بوده که پس از رها شدن به سرقت رفته اند.

امید ابراهیمی بیان نمود که این خانه باغ منسوب به تیمو، دارای چند عمارت با تزیینات معماری بسیار شاخص از دوره قاجار بوده است. با وجود کوشش های بسیاری که فعالان میراث فرهنگی استان کرمان برای رسیدگی به این خانه داشته اند، اداره میراث فرهنگی کرمان این بنا را در لیست آثار ملی قرار نداده و خاتمه این بنای با هویت اصیل در کرمان بر اثر بارش ها و سیل اخیر تخریب شده و آسیب شدیدی به آن وارد گشت. دوستداران میراث فرهنگی در آنالیز هایی که در سال های گذشته داشتند با نقوش متفاوتی از فرش ها رو به رو شدند، در حال که پس از مدتی که دوباره به آنجا سر زدند اثری از نقش فرش ها نبود. امید ابراهیمی افزود که علی رغم اطلاع رسانی از شرایط نابسامان خانه قاجاری تیمو پس از نوروز 98 به سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان این سازمان به دلیل ثبت ملی نبودن این خانه تاریخی آن را مورد بی مهری قرار داده و نهایتا آسیب های شدیدی در اثر بارش ها وسیل به آن وارد گشت.

ابراهیمی همچنین در خصوص خانه قاجاری تیمو و سابقه تاریخی آن شرح داده که ژان تیمویاناکی که مدیریت این شرکت را در کرمان بر عهده داشت، بر اساس مقررات تمامی اموال شرکت شرق را خریداری نموده و تعدادی از هنرمندان کرمانی را به کار گرفته تا فرش های با کیفیتی را با نام تیمو فراوری نماید. او تا سرانجام عمر خود در کرمان باقی ماند و پس از مرگ نیز در همان شهر در کنار همسرش به خاک سپرده شد. پس از او فرزندش ژرژ تیمویاناکی کار پدرش را ادامه داده تا اینکه در سال 1314 شرکت او منحل شده و شظکت سهامی فرش ایران به تنهایی به کار خود ادامه داد. علاوه بر این جرج تیمو نیز بیشتر در زمینه طراحی فرش فعالیت می نموده و بعدها به فراوری آن پرداخته است. وی با تغییراتی ر رنگ بندی و نقش فرش موجب بازآفرینی در آن ها می شد. در حال حاضر چهار نوع از فرش های بازآفرینی شده او در اختیار کلکسیونرهای فرش ایران و کرمان قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 824

به "ساختمان تاریخی تیمو در کرمان قربانی بارش های اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان تاریخی تیمو در کرمان قربانی بارش های اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید