جدیدترین ویژگی امنیتی فایرفاکس با باگ های کدنویسی مقابله می نماید

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، موزیلا امروز خاطرنشان کرد که مرورگر فایرفاکس 95، جدیدترین نسخه مرورگر موزیلا که از دیروز در دسترس عموم قرار گرفته، ویژگی امنیتی جدیدی را معرفی می نماید که برای محدود کردن آسیب هایی که باگ ها و آسیب پذیری های امنیتی در کد آن می تواند ایجاد کند طراحی شده است. این ویژگی که RLBox نام دارد با یاری محققان دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا و دانشگاه تگزاس توسعه و سال گذشته نسخه اولیه آن انتشار یافت. جدیدترین به روزرسانی مرورگر فایرفاکس برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل منتشر می گردد.

جدیدترین ویژگی امنیتی فایرفاکس با باگ های کدنویسی مقابله می نماید

RLBox در واقع یک سازوکار حفاظتی (سندباکس) برای جدا نگاه داشتن بعضی نرم افزارهای در حال انجام در آن واحد با دیگر نرم افزارها به شمار میرود. این به معنی است که این فناوری می تواند کد مشکل دار را در محیطی جداگانه ایزوله کند تا هر گونه آسیب پذیری امنیتی که ممکن است شامل آن باشد نتواند به سیستم کلی آسیب برساند. فناوری جعبه شنی یک روش امنیتی پرکاربرد در حوزه کامپیوتری است که در آن می توانید به آزمایش برنامه های نو یا غیر مطمئن پرداخته و تنظیمات مختلف را در آن آنالیز نمایید.

قابلیت RLBox مرورگر فایرفاکس با این رویکرد سنتی فرق دارد که این تفاوت به عملکرد و استفاده از حافظه آن مربوط می گردد. همین موضوع باعث می گردد تا این فناوری، بعضی از اجزای های فرعی مرورگر مانند غلط یاب متن را در حالی که همچنان در همان فرآیند در حال انجام هستند، به عنوان کد مشکل دار تلقی و آن را برای آنالیز ایزوله کند. بنابراین به نظر می رسد که این اقدامات، محدودیت هایی را در خصوص نحوه اجرای کد یا حافظه ای که می تواند به آن دسترسی داشته باشد ایجاد می نماید.

باید خاطر نشان کنیم که مرورگر فایرفاکس با انتشار نوترین به روزرسانی امنیتی خود، پنج بخش را از یک دیگر جدا می نماید: موتور رندر فونت Graphite، غلط یاب متن Hunspell، ظرف فرمت چندرسانه ای Ogg، تجزیه نماینده XML Expat و فرمت فشرده سازی فونت وب Woff2.

موزیلا می گوید این بدان معناست که اگر باگ ها یا آسیب پذیری ها در یکی از این زیرمجموعه ها پیدا گردد، تیم فایرفاکس نیازی به کوشش برای جلوگیری از به خطر انداختن کل مرورگر نخواهد داشت. تیم موزیلا اضافه کرد: حتی وجود حفره های امنیتی در هر یک از آن ها تهدیدی برای فایرفاکس به حساب نمی آید.

طبق اعلام موزیلا، این یک راهکار جامع نیست و نمی توان انتظار داشت که این رویکرد در همه قسمت های مرورگر جواب دهد. برای مثال ممکن است در بخش هایی که به عملکرد مرورگر حساس هستند، این فناوری جوابگو نباشد. به هر حال توسعه دهندگان موزیلا امیدوار هستند تا سایر مرورگرها و پروژه های نرم افزاری از این فناوری بهره ببرند و خود آن ها هم قصد دارند تا در آینده از این فناوری در اجزای بیشتری از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایند.

این شرکت بعلاوه برنامه شکار باگ خود را به روزرسانی نموده و اکنون اگر محققین بتوانند فناوری جعبه های شنی نو را دور بزنند و حفره های امنیتی آن را شناسایی نمایند، به آن ها مبلغی را به عنوان جایزه پرداخت خواهد نمود. مرورگر فایرفاکس که سایه سنگین دیگر رقبای خود نظیر گوگل کروم را حس می نماید، سعی دارد تا با ارائه قابلیت های کلیدی و متنوع رضایت هر چه بیشتر کاربران خود را جلب کند.

موزیلا به تازگی قابلیتی را به مرورگر خود اضافه نموده که در صورت تایپ کلمات در نوار آدرس، با بخشی موسوم به پیشنهادهای فایرفاکس روبه رو می شوید که تبلیغات مربوط به کلمات تایپ شده را نمایش می دهد. طبق اعلام این شرکت، برای نمایش این تبلیغات از اطلاعات مربوط به شهر کاربران و کلیدواژه های تایپ شده استفاده می گردد. این یعنی مانند گذشته بعد از تایپ کردن کلمات مختلف در نوار آدرس، غیر از پیشنهادهای مربوط به موتور جست وجوی گوگل و آدرس های مرتبط در تاریخچه مرورگر و بوک مارک ها، در قسمت پایینی با لینک های تبلیغاتی روبه رو خواهید شد.

بعلاوه حدود یک ماه پیش، موزیلا به وعده خود رنگ عمل پوشاند و مرورگر فایرفاکس را در ویندوز استور قرار داد. طبق قوانین نو مایکروسافت برای ویندوز استور، مرورگرهایی مانند فایرفاکس می توانند در این پلتفرم قرار بگیرند. باید این که موزیلا با ارائه این قابلیت های نه چندان کاربردی می تواند کاربران از دست رفته خود را به این پلتفرم برگرداند یا خیر. این شرکت احتمالا در ماه های آینده به روزرسانی های دیگری را هم منتشر می نماید.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1912

به "جدیدترین ویژگی امنیتی فایرفاکس با باگ های کدنویسی مقابله می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین ویژگی امنیتی فایرفاکس با باگ های کدنویسی مقابله می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید