ارمنستان با جمهوری آذربایجان سند همکاری امضا می نماید

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نیکول پاشینیان کفیل نخست وزیر ارمنستان گفت که کشورش میخواهد سند جدید با جمهوری آذربایجان در جریان مذاکرات سه جانبه با مشارکت روسیه امضا کند.

ارمنستان با جمهوری آذربایجان سند همکاری امضا می نماید

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

از مسکو پاشینیان روز پنجشنبه در جلسه دولت ارمنستان اعلام نمود که مذاکرات سه جانبه بین ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان جریان دارد.

کفیل نخست وزیر ارمنستان گفت: توافق های اولیه که با مشارکت شرکای بین المللی به دست آمده است بطور کامل در راستای منافع ارمنستان است و اگر جمهوری آذربایجان این توافق ها را با شرایطی که ما مورد توافق قرار دادیم اجرا کند، این سند را امضا می کنم.

وی با بیان اینکه این سند هنوز به صورت پیش نویس تنظیم شده است از افشای مفاد آن خودداری کرد.

پیش تر میکاییل میناسیان سفیر سابق ارمنستان در واتیکان از امکان امضای سندی بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه اطلاع داد که بر اساس آن کمیسیون مشترکی برای معین مرزهای ارمنستان و آذربایجان تشکیل می گردد.

اختلافات اخیر ارمنستان و جمهوری اذربایجان در زمینه معین مرز ها ، موجب تنش در مرز مشترک دو کشور شده است .

پاشینیان امروز در جلسه دولت ارمنستان همچنین از حضور حدود 500-600 نظامی آذربایجانی در خاک ارمنستان اطلاع داد.

وی با بیان اینکه شرایط میدانی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان تغییری نکرده است، توضیح داد: نظامیان آذری باید خاک ارمنستان را ترک نمایند و ایروان به جستجوی راههای سیاسی برای حل مسائل پیش آمده با جمهوری آذربایجان ادامه می دهد و تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از شروع اقدامات نظامی را بکار می گیرد.

در همین حال به گزارش ایرنا، در گفت و گوی تلفنی روز چهارشنبه الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه شرایط پساجنگ قره باغ مورد آنالیز نهاده شد .

در این گفت و گوی تلفنی حل وظایف عملی برای تامین ثبات و امنیت در منطقه مطابق با بیانیه های سه جانبه 10 نوامبر سال 2020 و 11 ژانویه سال 2021 روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ، آنالیز شد .

علی اف و پوتین در این ارتباط حوادث اخیر در مرز مشترک جمهوری اذربایجان و ارمنستان را مورد اشاره قرار داد و ابراز عقیده کردند که راهکار مسایل پیش امده در این زمینه فقط به وسیله روشهای سیاسی و دیپلماتیک امکان پذیر است .

رییس جمهوری روسیه در این ارتباط اعلام نمود که کشورش کوشش های میانجیگری و یاری سازنده به مشاوره با هدف دستیابی به توافق بین آذربایجان و ارمنستان در خصوص معین مرز ها را ادامه خواهد داد .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظمی 44 روزه اغاز شده ششم مهر ماه سال گذشته توانست سرزمینهای تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ را آزاد کند .

این درگیری های نظامی با امضای بییانیه سه جانبه 20 آبان ماه سال گذشته میان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست وزیر ارمنستان سرانجام یافت .، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1607

به "ارمنستان با جمهوری آذربایجان سند همکاری امضا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان با جمهوری آذربایجان سند همکاری امضا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید