شروع عملیات نجات بخشی بندر مقام

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تخریب بخش هایی از پروژه بندر مقام شروع شد. پروژه پرورش لاور میگو در ساحلی که پهنه گردشگری و زیستگاه لاک پشت های پوزه عقابی تلقی شده در چند روز گذشته اعتراض هایی را برانگیخت که به تعلیق موقت آن منجر شد.

شروع عملیات نجات بخشی بندر مقام

به گزارش خبرنگاران، فیلمی که به این خبرگزاری رسیده نشان می دهد لودری که تا روز سه شنبه (17 دی ماه) درحال خاک برداری و اجرای پروژه پرورش لاور میگو در ساحل بندر مقام بود، اکنون درحال تخریب ساختمان احداث شده در حریم 60 متر دریا است.

بندر مقام از توابع بخش شیبکوه در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است. دهستان آن زمانی مقر حکومت قبیله بنی حمّاد بود و هنوز هم بقایایی از آثار آن دوره در این منطقه دیده می گردد. بندر صیادی مقام دروازه ورودی جزیره لاوان نیز است. وجود عارضه های زمین شناسی در ساحل مُکسّر نیز این منطقه را به لحاظ گردشگری مطرح نموده، با این وجود چندی پیش فیلمی از این ساحل منتشر شد که نشان می داد لودری درحال خاک برداری ساحل است. طبق تایید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان برای این بخش از ساحل مجوز پرورش لارو میگو صادر شده است.

رضا برومند ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان گفته بود: این بخش از ساحل اراضی ملی است.

بسیاری از فعالان گردشگری و محیط زیست و رسانه ها نسبت به واگذاری این بخش از ساحل از بندر مقام واکنش های اعتراضی داشتند. روزهای دوشنبه و سه شنبه (17) در ادامه واکنش هایی که به فضای مجازی کشید، زنجیره انسانی در این بخش از ساحل بندر مقام که درحال خاک برداری بود، تشکیل شد و در ادامه فرماندار بندر لنگه تا زمان معین شدن نتیجه آنالیز های تکمیلی، دستور توقف خاک برداری و اجرای این پروژه را صادر کرد.

اما روز چهارشنبه 18 دی ماه در فیلم تازه ای، همان لودر درحال تخریب ساختمانی است که در جریان این پروژه در این بخش از ساحل بندر مقام ساخته شده بود.

فاروق خلیلی، کنشگر اجتماعی و محیط زیست و دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری، که هنگام تخریب در صحنه شاهد بوده است، به خبرنگاران گفت: روز چهارشنبه 18 دی ماه هیاتی متشکل از دادستان کل استان هرمزگان، فرماندار بندر لنگه، مدیران محیط زیست، منابع طبیعی و شورای محل و امام جماعت بندر لنگه در محل اجرای این پروژه حضور داشتند و پس از آنالیز های میدانی و ارزیابی ایرادها، ساختمانی که در تعرض با حریم 60 متر دریا و خارج از اراضی واگذار شدهبه این پروژه بود، تخریب شد. البته نتیجه نهایی آنالیز ها و نظارت این هیات هنوز اعلام نشده است.

به گفته او، این پروژه با دستور فرماندار بندر لنگه همچنان درحالت تعلیق است و فعلا دستوری برای توقف کامل آن صادر نشده است.

داود میرشکار ـ مدیرکل دفتر حفاظت زیست بوم های دریایی و ساحلی سازمان محیط زیست - پیش تر گفته بود: این پروژه مجوز 19 گانه ای از ارگان های ذی ربط حتی وزارت میراث فرهنگی و محیط زیست را دریافت نموده است و فعالیت این سایت خارج از محدوده ممنوعه 60 متری خط ساحلی است.

خبرنگاران پیگیر جزئیات این اقدام تازه است تا از صحت توقف کامل پروژه پرورش لاور میگو که در حریم ساحلی بندر مقام درحال احداث بود، آگاه گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 643

به "شروع عملیات نجات بخشی بندر مقام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات نجات بخشی بندر مقام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید