کشف بزرگ و تازه دانشمندان در مریخ ، نشانی از حیات باستانی در سیاره سرخ

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، دیجیاتو نوشت: شواهد تازه به شکل امواجی در صخره ها ارائه شده که دانشمندان معتقدند در واقع نشان از وجود آب باستانی در گذشته مریخ است.

کشف بزرگ و تازه دانشمندان در مریخ ، نشانی از حیات باستانی در سیاره سرخ

از سال 2012، مریخ نورد کنجکاوی ناسا در حال آنالیز سطح مریخ بوده تا اطلاعاتی در خصوص تاریخ این سیاره، از جمله شواهدی از آب باستانی در آن پیدا کند. اکنون این ابزار تحقیقاتی اطلاعات باورنکردنی تازهی در خصوص گذشته باستانی سیاره سرخ ارائه نموده که به گفته دانشمندان می تواند شواهدی از وجود آب باستانی در مریخ باشد.

تازهترین یافته های مریخ نورد کنجکاوی نشان می دهد که مناطقی از سیاره سرخ که قبلاً دانشمندان معتقد بودند خشک تر هستند، در واقع محل نگهداری آب باستانی در مریخ بوده است. بعلاوه این شواهد تازه به شکل امواجی در صخره ها ارائه شده که دانشمندان معتقدند زمانی روی سطح این سیاره یافت شده است.

احتمال وجود حیات میکروبی در مریخ

این شواهد از آب باستانی، همراه با سایر پروژه های تحقیقاتی ناسا، حتی محققان را به آنالیز احتمال وجود حیات میکروبی گذشته در مریخ راهنمایی نموده است. با ادامه مأموریت مریخ نورد کنجکاوی، به نظر می رسد در چند سال آینده اطلاعات باورنکردنی در خصوص تاریخ مریخ و پتانسیل آن برای زندگی آشکار خواهد شد.

در چند سال گذشته، با یاری مریخ نورد کنجکاوی و استقامت ناسا، پیشرفت های باورنکردنی در درک ما از آب باستانی در مریخ و محیط زیست این سیاره به دست آمده است. و با برنامه ریزی ناسا برای انجام یک مأموریت سرنشین دار به مریخ در آینده، حتی می توان اطلاعات بیشتری درباره دنیا های همسایه سیاره ما کسب کرد.

همانطور که کنجکاوری به مأموریت خود ادامه می دهد، احتمال وقوع اکتشافات تازه در آینده بیشتر می گردد، به خصوص زمانی که ناسا تصمیم بگیرد مأموریت بازگشن نمونه های مریخ خود را شروع کند و نمونه های سنگی که استقامت آن ها را جمع آوری نموده را بیشتر آنالیز کند. البته نگرانی هایی درباره حضور باکتری های باستانی مریخ روی زمین وجود دارد، اما ناسا میخواهد با این مشکل در هنگام رسیدن نمونه ها به زمین مقابله کند.

ناسا بعلاوه اوایل این ماه به ایده ساخت یک سیستم پیشرانش هسته ای اشاره نموده بود که زمان سفر به مریخ را از 6 تا 9 ماه، به 45 روز کاهش می دهد.

5858