کرمانشاه در صندلی یازدهم ارزیابی بنگاه های مالی متاثر از کرونا

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، یک مدرس دانشگاه گفت: در پایش محیط کسب و کار زمستان 99 متاسفانه استان کرمانشاه با سه پله تنزل نسبت به فصل قبل (پاییز 99) در صندلی 26 ام بین 31 استان کشور جای گرفته است.

کرمانشاه در صندلی یازدهم ارزیابی بنگاه های مالی متاثر از کرونا

خبرنگاران کرمانشاه؛ دکتر عرفان امیری ابتدا اشاره ای به تعریف فضای کسب و کار داشت و اظهار کرد: فضای کسب وکار به مجموعه عواملی اطلاق می گردد که بر شرایط عملکرد بنگاه های اقتصادی موثر بوده و البته دور از دسترس مدیران بنگاه های اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه فرآیند مستمر پایش محیط کسب وکار می تواند نقاط قوت و ضعف را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد، اضافه کرد: با توجه به ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار این پایش از بین نمونه های اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون شکل می گیرد که اعضای اصلی بخش خصوصی هستند.

به گفته این مدرس دانشگاه، تا کنون 18 دوره پایش فضای کسب و کار صورت گرفته و در هر فصل (دوره) حدود چهار تا پنج هزار فعال از جمع نزدیک به 70 هزار نفر از صاحبین بنگاه های اقتصادی در این پایش مشارکت داشته اند.

امیری معتقد است، در شهرهایی که شرایط مناسبی در اشتغال دارند بصورت نسبی فعالیت و ترغیب بیشتری برای شرکت در پایش وجود دارد و در شهرهای نامناسب از نظر اشتغال، مشارکت کمتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در چند دوره گذشته این ارزیابی، شاخص ملی محیط کسب و کار با احتساب اثر کرونا بعنوان یکی از موانع کسب و کار محاسبه شده، یادآور شد: استان کرمانشاه در صندلی یازدهم از بُعد تاثیر کرونا بر فضای کسب و کار نهاده شد.

امیری با اشاره به بهبود صندلی کرمانشاه در این زمینه نسبت به فصل قبل، تاکید نمود: در پاییز 99 کرمانشاه در رتبه دوم تاثیرگذاری کرونا بر فضای کسب و کار قرار داشت و خوشبختانه اثر کرونا بر فعالیت های بنگاه ها کمتر شده است.

این مدرس دانشگاه گفت: فعالیت هایی که کرونا بیشترین اثر را بر آنها گذاشته عبارتند از خدمات مربوط به تامین جا و غذا، فعالیت اداری و خدمات پشتیبانی، آموزش، حمل و نقل و انبارداری و ... است .

امیری تاکید نمود: به علاوه در زمستان 99 بخش صنعت مساعدترین و بخش کشاورزی نامساعدترین محیط کسب و کار را به خود اختصاص داده است.

وی مولفه های مساعد برای فضای کسب و کار استان کرمانشاه را نیز به ترتیب دسترسی به آب، دسترسی به حامل های انرژی (برق، گاز، گازوئیل و...)، دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت و ... گفت.

این مدرس دانشگاه گفت: غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین اقتصادی از بانکها، وجود رقابت غیرمنصفانه شرکتها و موسسات دولتی یا شبه دولتی در بازار، وجود انحصار،امتیاز یا رانت در بازار مولفه های نامساعد فضای کسب و کار استان هستند.

وی با بیان اینکه در این پایش شاخص، محیط کسب و کار شرکت های دانش بنیان نیز آنالیز شده، اضافه کرد: متاسفانه مسائل این شرکتها در مقایسه با سایر واحدهای اقتصادی کشور سخت تر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1567

به "کرمانشاه در صندلی یازدهم ارزیابی بنگاه های مالی متاثر از کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه در صندلی یازدهم ارزیابی بنگاه های مالی متاثر از کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید