کدام خودروی پرچمدار چینی را باید خرید؟
به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، جک اس 5 و تیگو 7 جزو کراس اوورهای چینی قدیمی تر، اما همچنان پرطرفدار بازار هستند. در ادامه دو شاسی بلند جک S5 و تیگو 7 را مقایسه می کنیم.
به خاطر علاقه بی حد و حصر ایرانیان به شاسی بلندها و شرایط موجود، کراس اوورهای جمع وجور یا کامپکت چینی توانسته اند جایی برای خود در بازار خودرو ایران دست و پا نمایند. چری تیگو 7 و جک S5 هم جزو پرفروش ترین کراس اوورهای کامپکت چینی موجود در ایران به حساب می آیند که گزینه های خیلی ها برای خرید یک شاسی بلند جمع و جور برای رفت و آمدهای روزانه اند. این دو خودرو چینی را به علت اشتراکات فنی، قیمتی و امکاناتی می توان رقیبی برای همدیگر دانست که شاید انتخاب از بین آن ها برای مشتریان سخت باشد. در ادامه پس از معرفی مختصر، به مقایسه جک S5 فیس لیفت و تیگو 7 می پردازیم.
جک اس 5 را که عرضه اش برای اولین بار به سال 2013 برمی گردد، کرمان موتور در سال 1394 به صورت مونتاژی به ایران آورد. بازار ایران مثل همواره پذیرای شاسی بلندها و کراس اوورها بود و قوای محرکه و امکانات و تجهیزات قابل قبول موفقیت این محصول کرمان موتور را تضمین کردند. در واقع، اس 5 حتی یکی از پرطرفدارترین خودروهای چینی بازار ایران شد که هرچند کراس اوور نو کی ام سی کی 7 از راه رسید، همچنان در سبد محصولات کرمان موتور باقی ماند. در سال 1400 نسخه فیس لیفت اس 5 با طراحی به روزرسانی شده و پیشرانه نو عرضه شد.
چری تیگو 7 در سال 2016 روانه بازار چین شد و کمپانی مدیران خودرو در سال 1396 عرضه آن در بازار ایران را بر عهده گرفت. این کراس اوور در آن موقع جزو لوکس ترین خودروهای چینی موجود در کشور بر شمرده می شد. با این که حالا فونیکس برند پرچمدار مدیران خودرو است، تیگو 7 هنوز تحت برند ام وی ام مونتاژ و عرضه می گردد. نسل اول تیگو 7 را باید رقیب جک S5 در نظر گرفت، از آنجا که دومین نسل آن یا همان نسخه پرو در رده بالاتری قرار می گیرد. کی ام سی کی 7 رقیب تیگو 7 پرو از سبد محصولات کرمان موتور است.
اول از همه نباید از این نکته چشم پوشی کرد که تیگو 7 و جک S5 فیس لیفت با توجه به عمرشان از به روزترین طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی برخوردار نیستند. از این رو، نباید انتظار المان هایی نظیر طراحی دو قسمته چراغ های جلو، چراغ های عقب سرتاسری و نمایشگر دوگانه یکپارچه را از آن ها داشت. با وجود این، اگر انتظارات خود از این دو کراس اوور چینی را تنظیم کنیم، می توانیم طراحی آن ها را همچنان در سطحی رضایت بخش در نظر بگیریم. البته وقتی دقیق تر طراحی تیگو 7 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور را با یکدیگر مقایسه کنیم، نوتر بودن کراس اوور مدیران خودرو به وضوح به چشم می آید.
در حالی که در کابین چینی های نو بازار ایران مثل لاماری ایما نمایشگر دوگانه یکپارچه به چشم می خورد، در جک اس 5 و تیگو 7 همان داشبورد ساده با یک نمایشگر کوچک مرکزی چینی های چند سال قبل مشاهده می گردد. اگرچه طراحی داشبورد این دو شاسی بلند در پایه و اساس تفاوتی با یکدیگر ندارد، چندین عامل کابین Tiggo 7 مدیران خودرو را از رقیب آن متمایز می نمایند؛ از طراحی چشم نوازتر و بعلاوه سرراست تر صفحه آمپر و جاگذاری هماهنگ تر کنترل های وسط با المان های روز تا استفاده از مواد نرم تر یا سافت تاچ در داشبورد.
در نهایت، تفاوت بین جک اس 5 فیس لیفت و تیگو 7 فاحش نیست، ولی آثاری از طراحی مدرن تر در شاسی بلند مدیران خودرو قابل مشاهده اند؛ برجسته ترین نمونه هم استفاده از خطوط برجسته بیشتر در قسمت های مخلف بدنه است. در زمینه کابین هم تفاوت این دو خودرو چینی به جزئیات ختم می گردد؛ به طوری که شاید حتی بیشتر ترجیحات مشتری معین نماینده باشند.
در مقایسه جک S5 و تیگو 7 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، این دو کراس اوور در یک سطح قرار می گیرند. ضمن این که بسته به رده خود امکانات مناسبی را پیش روی خریدار می گذارند. با وجود این، کراس اوور ام وی ام با چند آپشن در برابر کراس اوور کرمان موتور دست بالاتر را دارد. از جمله این آپشن ها می توان به دوربین 360 درجه، آپشن ایرانی پسند سقف پانوراما و اتوهلد اشاره نمود. تنها آپشن برجسته جک اس 5 که تیگو 7 از آن بهره مند نیست، حافظه یا مموری صندلی راننده است. در ادامه می توانید با مشاهده فهرست امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی تیگو 7 و جک S5 آن ها را از این منظر مقایسه کنید:
امکانات و تجهیزات جک S5 فیس لیفت
- مه شکن های جلو و عقب
- چراغ های روشنایی روز یا دی لایت
- سنسور نور و باران
- سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی 9 اینچی
- 6 اسپیکر
- رینگ های آلومینیومی 18 اینچی
- شیشه های برقی
- شیشه راننده اتوماتیک
- شیشه درب پنجم دودی
- آینه های بغل تاشو برقی با گرم کن
- تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای
- صندلی های چرمی
- تنظیم برقی صندلی راننده با حافظه صندلی
- گرم کن صندلی های جلو
- استارت بدون کلید
- کروز کنترل
- سانروف
- دوربین دید عقب
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- ترمز پارک برقی
- فرمان با نیرو یاریی برقی
- سنسور فشار باد تایرها
امکانات و تجهیزات تیگو 7 IE
- مه شکن های جلو و عقب
- چراغ های روشنایی روز یا دی لایت
- سنسور نور و باران
- فعال سازی مه شکن های جلو همزمان با چرخش فرمان
- سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی 9 اینچی
- 6 اسپیکر
- رینگ های آلومینیومی 18 اینچی
- شیشه های برقی اتوماتیک برای تمام سرنشینان
- پاور ویندوز
- آینه های بغل تاشو برقی با گرم کن
- تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای
- دریچه در ناحیه عقب
- صندلی های چرمی
- تنظیم برقی صندلی راننده
- گرم کن صندلی های جلو
- استارت بدون کلید
- کروز کنترل
- سقف پانوراما
- دوربین 360 درجه
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- فرمان با نیرو یاریی برقی
- سنسور فشار باد تایرها
- حالت های رانندگی اکو و اسپرت
سطح ایمنی
هر دو شاسی بلند چینی تیگو 7 و جک اس 5 را می توان در سطح مناسبی از نظر ایمنی بر شمرد. این دو شاسی بلند 5 ستاره ایمنی C-NCAP را به عنوان پشتوانه خود دارند و به امکانات و سیستم های یاری راننده و ایمنی متعدد نظیر کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم یاریی برای حرکت در سربالایی و ایربگ های جلو و جانبی مجهزند. در مقایسه کلی تیگو 7 و جک S5 در زمینه ایمنی، کراس اوور ام وی ام به لطف ایربگ های پرده ای در کفه سنگین تر ترازو است. در ادامه فهرست امکانات و آپشن های ایمنی و یاری راننده این دو خودرو چینی بازار ایران را مشاهده کنید:
امکانات ایمنی و یاری راننده تیگو 7 IE
- کنترل آغاز حرکت در سربالایی (HAC)
- کنترل سرعت در شیب (DAC)
- 6 ایربگ در 10 نقطه (ایربگ های راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و پرده ای سرتاسری)
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- ترمز یاریی (EBA)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
- کنترل کشش (TCS)
امکانات ایمنی و یاری راننده جک اس 5 فیس لیفت
- کنترل آغاز حرکت در سربالایی (HAC)
- کنترل سرعت در شیب (DAC)
- 4 ایربگ (ایربگ های راننده و سرنشین جلو و جانبی سرنشینان جلو)
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- ترمز یاریی (EBA)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
تیگو 7 مدیران خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که توان فراوری قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن متر را دارد. نیروی این پیشرانه را یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته به چرخ های جلو منتقل می نماید. مصرف سوخت این کراس اوور چینی 7.3 لیتر در هر 100 کیلوتر برآورد می گردد. ضمن این که شتاب گیری آن از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 10.9 ثانیه زمان می برد.
جک اس 5 فیس لیفت زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت دارد که می تواند 161 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته هم جهت انتقال نیرو در این شاسی بلند کرمان موتور به کار رفته است. این خودرو با این پیشرانه، در یک سیکل ترکیبی 8.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مصرف می نماید. بعلاوه این قابلیت را دارد تا ظرف 10.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. نکته قابل توجه پیشرانه نو S5 فیس لیفت این است که اگرچه نسبت به پیشرانه قبلی حجم کمتری دارد، بازدهی و عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد.
وقتی عملکرد فنی جک S5 و تیگو 7 را با یکدیگر مقایسه می کنیم، اختلاف قابل ملاحظه ای بین آن ها پیدا نمی گردد. عملکرد این دو خودرو به عنوان کراس اوورهای خانوادگی جمع وجور چینی با محدوده قیمتی پایین، تا حدودی رضایت بخش است. بعضی از ویژگی های فنی مثبت آن ها هم سرعت بالای تعویض دنده به وسیله گیربکس دو کلاچه و اعمال حداکثر گشتاور در دور موتور پایین هستند. زمانی هم که مسئله سواری در میان باشد، خشکی غالب بین خودروهای کراس اوور خصوصاً به خاطر استفاده از سیستم تعلیق نیمه مجزا در عقب قابل انتظار است. در مجموع اما تیگو 7 تجربه رانندگی نرم تر با ارگونومی بهتر را ارائه می نماید.
در حوزه شتاب گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت، اس 5 نو و تیگو 7 با شتاب گیری بین 10.5 تا 11 ثانیه یا حتی بیشتر، باز هم هم رده اند. وقتی این دو شاسی بلند بازار ایران تفاوت پیدا می نمایند که موضوع گیربکس مطرح باشد. تیگو 7 و اس 5 به ترتیب مجهز به گیربکس خشک و تر هستند و تیگو 7 در نتیجه استفاده از گیربکس دو کلاچه خشک، دارای حساسیت و استهلاک دوچندان است؛ بعلاوه این احتمال وجود دارد که در ترافیک سنگین با افزایش بیش از حد دما روبرو گردد. همین باعث می گردد که دارندگان Tiggo 7 مجبور باشند در حرکت کم سرعت بدون استفاده از گاز و توقف طولانی با حالت D گیربکس دقت به خرج بدهند.
جمع بندی مقایسه شاسی بلندهای جک S5 و تیگو 7
در آخر، باید نقاط قوت کراس اوور تیگو را طراحی هماهنگ تر با المان های نو و برخورداری از امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتر دانست. جک S5 هم نقاط قوتی نظیر افت پایین تر قیمت برای نسخه های دست دوم و استهلاک و حساسیت کمتر گیربکس دارد. اگرچه ترجیحات مشتری هم نقشی کلیدی را ایفا می نمایند، جمع بندی مقایسه جک S5 و تیگو 7 این است که محصول مدیران خودرو گزینه ای بهتر و به روزتر به شمار می رود.
منبع: خبرآنلاین
منبع: فرادید