پیرغار مکانی دیدنی در روستای ده چشمه در استان چهار محال و بختیاری

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، چهار محال و بختیاری جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد که هر کدام می تواند به عنوان یک قطب توریستی در این منطقه محسوب شود، یکی از جذاب ترین مناطقی که در این شهر وجود دارد منطقه پیرغار است.

پیرغار مکانی دیدنی در روستای ده چشمه در استان چهار محال و بختیاری

به گزارش خبرنگاران-چهار محال و بختیاری،پیرغار مکانی دیدنی روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان در 45 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

ده چشمه روستائی تاریخی با صبغه مشروطیت

ده چشمه روستائی زیبا و تاریخی و اهمیت آن به دلیل این است که کتیبه ای تاریخی از دوران مشروطیت در این منطقه وجود دارد که برای اهالی پیرغار بسیار ارزشمند است.

پیر غار با آبشارهای زیبا و چشم نواز

در روستای ده چشمه و پیرغار آبشاری به همین نام وجود دارد که یکی از جاذبه های دیدنی در این منطقه به شمار می رود و از دیدنی ترین آبشارهای فصلی است که در ایران وجود دارد و به علت وجود چشمه ها و رودخانه های این استان نسبت به استان های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است. این آبشار نام خودش را از غاری آهکی و ناشناخته که به نام پیرغار می گیرد که به این آبشار سرازیر می شود و کشتزارهای روستای ده چشمه را سیراب می نماید.

پیر غار و کتیبه های دوران مشروطیت

در پیرغار یکی از مهمترین و ارزشمندترین جاذبه هایی که سبب شده نام آن بسیار بر سر زبان ها باشد کتیبه ای است که از دوران مشروطیت در این منطقه باقی مانده است. بر روی قسمتی از کوه پایه رشته کوه زاگرس کتیبه ای به زبان فارسی حکاکی شده است. این کتیبه ها در منطقه تفریحی پیرغار قرار دارند و مربوط به دوران قاجاریه و عصر مظفری می باشند.

کتیبه در چهار قسمت مجزا به سینه صخره ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده اند. کتیبه سوم تقریبا در حد فاصل و زیر دو کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل دو بخش مجزا است. نوع خط کتیبه ها نستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است. کتیبه پیرغار در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پیر غارمنطقه ای گردشگری با جذب گردشگران ایرانی و خارجی

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان چهار محال همواره دارای آب و هوای مناسبی به ویژه در فصل بهار و تابستان که برای طبیعت دوستان می تواند بهترین گزینه برای سفر باشد. درختان سرسبز و آبشارهای خروشان هر کدام دلیلی هستند تا این منطقه برای عموم مردم جذاب باشد. این منطقه در تابستان و بهار یکی از شلوغ ترین مراکز گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و سالانه هزاران نفر به این منطقه سفر می کنند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1465

به "پیرغار مکانی دیدنی در روستای ده چشمه در استان چهار محال و بختیاری" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیرغار مکانی دیدنی در روستای ده چشمه در استان چهار محال و بختیاری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرغار مکانی دیدنی در روستای ده چشمه در استان چهار محال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید