پل معلق هیر؛ در قلب طبیعت سرسبز استان اردبیل

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، پل معلق هیر پلی شیشه ای و معلقه که از روی رودخانه پرآب هیر چایی در شهر هیر میگذره. این پل در شهر هیر در جنوب شرقی استان اردبیل قرار داره و یکی از جذابیت ها و نقاط گردشگری استان زیبای اردبیل به شمار میره. اگر اهل مسافرت و طبیعت گردی و همینطور عاشق هیجان و ماجراجویی هستید، حتما باید از پل هیر تماشا کنید. چون این منطقه هم طبیعت بسیار زیبایی داره و به باغ های میوه اش معروفه و هم اینکه پل معلق هیر در این منطقه واقع شده.

پل معلق هیر؛ در قلب طبیعت سرسبز استان اردبیل

ما در تیم گردشگری خبرنگاران در این مقاله قصد داریم تا شما را به تمام ویژگی های این پل معلق مجذوب کننده آشنا کنیم تا اگر دوست دارید اوقاتی مجذوب کننده و هیجان انگیز رو تجربه کنید حتما به این پل سر بزنید.

پل معلق هیر کجاست؟

پل معلق هیر در قلب طبیعت زیبا و سرسبز و تماشایی هیر در استان اردبیل قرار داره. هیر که تقریبا در جنوب استان اردبیل قرار داره، یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای استان اردبیل به شمار میره و بخاطر داشتن باغ های میوه مثل آلبالو و گیلاس به شهر شکوفه های گیلاس و یا باغ شهر اردبیل هم شناخته میشه. پل شیشه ای معلق هیر هم در این شهر و بالای رودخانه هیر چایی واقع شده و به دلایلی که باید از این شهر زیبا تماشا کنید اضافه نموده.

وقتی روی این پل قدم میزنید از یک طرف میتونید کوه با صلابت سبلان رو ببینید و از طرف دیگه کوه های باغرو و باغ های میوه که در اونجا قرار گرفته رو مشاهده کنید. اگر هم به زیر پاتون نگاه کنید رودخونه پرآب و خروشان و زیبای هیره چایی رو مشاهده می کنید که با عبور خودش از این منطقه به اون طراوت و زندگی بخشیده.

ویژگی های پل هیر اردبیل

جالبه بدونید که پل معلق هیر، اولین پل معلق تمام شیشه ای و قوسی شکل در ایران و در جهانه! شاید با تماشا عبارت اولین در جهان کمی متعجب بشید اما این موضوع کاملا واقعیت داره. در جهان هم پل های شیشه ای وجود دارند و هم پل های معلق، اما پل هیر اولین پلی هست که این دو ویژگی هیجان انگیز رو ترکیب نموده و بنابراین به اولین پل معلق شیشه ای قوسی شکل در جهان تبدیل شده. این پل کاملا و تماما به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و تمام قطعات مورد احتیاجی که در اون به کار رفته اند مثل قطعات شیشه ای و کابل های فلزی هم در ایران فراوری شدند.

طول این پل حدود 200 متره و حدود 100 متر هم از سطح زمین فاصله داره و عرض اون هم تقریبا یک متر و بیست سانتی متره و در مساحت حدود 20 هکتاری برپا شده. ساخت این پل در سال 1397 آغاز شد و از سال 1399 برای مسافران و گردشگران قابل استفاده است.

برترین زمان بازدید، چه زمانیه؟

همونطور که گفتیم این پل در شهر هیر و در استان اردبیل قرار گرفته و همونطور که خودتون هم میدونید اردبیل استانی با آب و هوای سرده. بنابراین میشه گفت برترین زمان برای تماشا این پل هیجان انگیز و حتی رفتن به بقیه نقاط استان اردبیل فصل بهار و فصل تابستونه چون در این فصل های آب و هوای اردبیل به شدت دلچسب میشه و طبیعت بکر این استان هم به زیباترین حالت خودش درمیاد.

نکاتی که باید در خصوص پـل معلـق هیـر بدونید!

  • پل شیشه ای قوسی شکل و معلق هیر در یک کیلومتری شهر هیر قرار گرفته و در دره هیر و بر روی رودخانه هیر چایی واقع شده.
  • در بالای این پل معلق و در ارتفاع حدود 150 متری از زمین، زیپ لاینی هم قرار داره که با امتحان کردن اون میتونید اوج آدرنالین رو تجربه کنید. بعلاوه زیپ لاینی مخصوص بچه ها هم در حال ساخته شدنه.
  • پل شیشه ای معلق هیر بعد از پل مشگین شهر دومین پل معلق به حساب میاد اما تماما شیشه ای بودن این پل اون رو به عنوان پل شیشه ای معلق در ایران و جهان به مقام اول رسونده.
  • شرکت سازنده این پل همون شرکتی هست که پل معلق مشگین شهر رو ساخته بود و اونها بعد از به موفقیت به انجام رسوندن اون پروژه به فکر راه اندازی این پروژه افتادند و در نهایت تونستند با موفقیت اولین پل شیشه ای معلق قوسی شکل در جهان رو بسازند.
  • در سایت A این مجموعه مجسمه و سازه ای شبیه انسان ساخته و طراحی شده که از تمام قسمت های مجموعه قابل تماشاه. در دست این مجسمه مشعلی وجود داره که این مشعل همواره روشنه!
  • تماشای این پل در شب خیلی زیباتره چون با نورپردازی های حرفه ای و خاص و زیبا در شب نمایی بسیار تماشای پیدا میکنه.

دسترسی به پل معلق شیشه ای هیر

همونطور که در ابتدای مقاله گفتیم این پل در شهر هیر در جنوب استان اردبیل قرار گرفته و اسمش رو هم از همین شهر قرض گرفته. شهر هیر در حدود 23 کیلومتری جنوب شرقی استان زیبا و تماشای اردبیل قرار داره و در جهت اصلی جاده سرچم-اردبیل واقع شده. شهر هیر آب و هوای فوق العاده ای داره و دارای طبیعتی زیبا و سرسبزه. این شهر بخاطر داشتن باغ های میوه مخصوصا گیلاس و آلبالو به باغشهر اردبیل یا شهر شکوفه های گیلاس هم معروفه.

برای رسیدن به پل معلق شیشه ای هیر باید وارد جاده سرچم اردبیل بشید. بعد از اینکه حدود 23 کیلومتر از شهر اردبیل دور شدید مطمئنا تابلوهای راهنمای شهر هیر رو میبینید. دره دربند در یک کیلومتری شهر هیر واقع شده.

راهنمای بازدید

مجموعه پل معلق هیر دارای پارکینگ جدا هست اما در روزهای شلوغ ظرفیت این پارکینگ به سرعت پر میشه و جاده منتهی به پل هیر هم در حال حاضر ظرفیت محدودی داره و قابلیت تردد حجم بالای ترافیک رو نداره.

بعد از پارک ماشین تا رسیدن به پل حدود 500 متر فاصله وجود داره که شما باید این جهت شیب دار رو با پای پیاده طی کنید و در نهایت از حدود 20 پله بالا برید تا به پل برسید. به طور کلی بازدید از پل هیر تنها 30 دقیقه زمان میبره اما بازدید از تمام مجموعه به 2 تا 3 ساعت زمان احتیاج داره. در این مکان جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی دیگه مثل زیپ لاین، استخر، بگ جامپ، ترامپولین، فواره موزیکال و مجتمع تفریحی و بازی هم ساخته شده که میتونه بازدید از پل هیر رو برای تمام افراد خانواده با هر سنی و مخصوصا هواداران هیجان و معتادان آدرنالین لذتبخش کنه.

بعلاوه قراره در آینده در این مکان هتل و واحدهای اقامتی و تجاری و رستوران شیشه ای هم ساخته بشه.

امکان بازدید از پل معلق شیشه ای هیر از ساعت 10 صبح تا 8 شب وجود داره و ورودی اون هم 25 هزار تومنه.

پرسش های متداول

  • پل هیر چه ویژگی هایی داره؟

پل معلق هیر که از شیشه ساخته شده در شهر هیر در استان اردبیل قرار داره و اولین پل معلق شیشه ای قوسی شکل در ایران و در جهان به شما میره.

  • تفاوت پل معلق هیر با پل های معلق دیگه چیه؟

قبلا هم در داخل و خارج از کشور پل های معلق و یا پل های شیشه ای ساخته شده اما اولین پلی که این دوتا ویژگی رو با هم داره پل شیشه ای معلق هیر هست و به همین علت اولین پل شیشه ای معلق در جهانه.

  • پل شیشه ای هیر در کجا قرار رفته؟

این پل در دربند شهر هیر در جنوب شرقی استان زیبای اردبیل قرار گفته. این پل روی رودخانه پر آب و زیبای هیر چایی ساخته شده.

  • راه رسیدن به پل معلق هیر چیه؟

برای رسیدن به این مجموعه باید وارد جاده سرچم اردبیل بشید و بعد از گذروندن حدود 23 کیلومتر، و یک کیلومتر قبل از رسیدن به شهر هیر به این مجموعه تفریحی می رسید.

  • امکانات تفریحی مجموعه پل معلـق هیـر چه چیزایی هستند؟

این مجموعه علاوه بر این پل معلق شیشه ای دارای استخر، فواره موزیکال، زیپ لاین ترامپولین و بگ جامپ هم هست و میتونه مکان بسیار مفرحی برای علاقه مندان به هیجان و آدرنالین باشه.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2048

به "پل معلق هیر؛ در قلب طبیعت سرسبز استان اردبیل" امتیاز دهید

1 کاربر به "پل معلق هیر؛ در قلب طبیعت سرسبز استان اردبیل" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل معلق هیر؛ در قلب طبیعت سرسبز استان اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید