واکنش یک نماینده به حذف داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به حذف داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه واکنش نشان داد و تاکید نمود که باید برای استفاده از داروهای داخلی و حمایت از آنها فرهنگسازی گردد.

واکنش یک نماینده به حذف داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه

دکتر حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران در واکنش به تصمیم شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت درباره خروج داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بر فراوری داروی داخلی تاکید شده است بنابراین باید به سمت و سوی فراوری داروی داخلی حرکت کنیم اما متاسفانه بعضی از همکاران پزشک ما درحالی که داروهای ایرانی مشابه خارجی وجود دارد همچنان ترجیح می دهند که داروی خارجی را برای بیماران خود تجویز نمایند این درحالی است که بارها از همکارانمان تقاضا نموده ایم در صورتی که مشابه داخلی داروی خارجی وجود دارد از تجویز داروی خارجی برای بیمار اجتناب نمایند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: از سوی دیگر بسیار پیش آمده است که خود بیمار از پزشک معالج خود می خواهد که داروی خارجی برای او تجویز گردد در این زمینه به نظر می رسد که احتیاج به فرهنگسازی و معرفی دستاوردهای دارویی کشور است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره بیمارانی که داروهای داخلی برای آنها مشکل زا می گردد و بدنشان به این داروها واکنش منفی نشان می دهد نیز گفت: وزارت بهداشت باید در این زمینه راه حلی بیندیشد تا اگر اثربخشی داروهای ایرانی برای بعضی بیماران خاص (سرطان، هموفیلی، و ....) کم است و یا بدن آنها نسبت به این داروها واکنش نشان می دهد این دسته از بیماران دچار مشکل نشوند.

دکتر شهریاری در ادامه گفت: یک راه حل می تواند این باشد که در چنین شرایطی از یک پزشک معتمد خواسته گردد تا وضعیت چنین بیمارانی را آنالیز کند و اگر برایش محرز شد که بدن بیمار به داروی ایرانی واکنش نشان می دهد و اثربخشی قابل قبول را ندارد برایش داروی خارجی تجویز کند و بیمه هم در این زمینه وارد عمل گردد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من در شرایط فعلی باید به سمت و سوی فراوری داروهای با کیفیت ایرانی حرکت کنیم. از فراوریات داخلی و فراوری نمایندگان داخلی حمایت کنیم و علاوه براین، پزشکان را هم ترغیب کنیم که درصورتی که داروی داخلی مشابه خارجی در بازار وجود دارد فقط داروی داخل کشور تجویز نمایند و از این ها مهمتر باید فرهنگسازی کنیم تا مردم بدانند که داروهای فراوری داخل اثربخشی بسیار دارند و با کیفیت هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 366

به "واکنش یک نماینده به حذف داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش یک نماینده به حذف داروهای خارجی دارای مشابه ایرانی از فهرست بیمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید