مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، اما در میان مردم استان سیستان و بلوچستان در کنار این کار، مراسم شب دزکی هم دارند. به این ترتیب که در این شب، تعداد کمی از خویشان و آشنایان نزدیک خصوصاً جوانان هم سن و سال داماد و دختران هم سن و سال عروس و دختران دم بخت، به صورت غیر رسمی دعوت می شوند و پس از پایکوبی، نیمه های شب بدون سر و صدا به دست و پای داماد حنا می بندند.

مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

یکی از آداب و رسوم مربوط به ازدواج که البته در گذشته بسیار متداول بوده و امروزه کارکرد کمتری دارد، ناف بری بوده است؛ یعنی مادر پسری که می خواسته دختری از خانواده مورد نظرش ببرد، به محض به جهان آمدن دختر، ناف او توسط مادر پسر بریده می شده. در واقع با این کار، از همان نوزادی، دختر برای پسر نامزد می شده. اما حالا این رسم برچیده شده است. این اقدام در بعضی از روستاهای بوشهر و خوزستان بیشتر رواج داشت.

در استان هرمزگان برای عروس و داماد حجله ای تزیین می نمایند و شب عروسی، آنها را تا حجله بدرقه می نمایند. این حجله ها اتاقی در خانه پدر عروس است که بسیار مفصل تزیین می گردد. درون اتاق حجله ها را با آینه های زیادی که به دیوار و سقف نصب نموده اند، آیات کوتاه کلام الله مجید؛ گلدان، آویز، لوستر و … تزئین می نمایند در این اتاق بیشتر از رنگ های تند و شاد استفاده می گردد و در گذشته هم از در و دیوارش طلا آویزان بوده است، اما اکنون به دلیل شرایط مالی خانواده ها، هر کسی بسته به وسعش این اتاق را تزئین می نماید. در این حجله ها معمولاً، سرویس حمام و دستشویی نیز وجود دارد. عروس و داماد در گذشته از دو هفته تا 3 ماه از حجله بیرون نمی آمدند؛ مگر برای کارهای ضروری. غذای آنها نیز توسط خانواده تأمین می شده است.

منبع مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران

انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1832

به "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آداب و رسوم عروسی سنتی جنوبی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید