لزوم استفاده از نمادهای جندی شاپور در نما و مکاتبات وزارت علوم

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، به گزارش خبرنگاران، عباس پاپی زاده عصر امروز سه شنبه در دومین کنگره بین المللی جندی شاپور باستان در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور اظهار کرد: در 1750 سال قبل مردمان جندی شاپور دزفول دست به تاسیس اولین مرکز علمی دنیا تحت عنوان جندی شاپور می زنند که نشان از درک و نبوغ بالای علمی مردم این منطقه دارد که باعث شگفتی مردمان عصر حاضر است.

لزوم استفاده از نمادهای جندی شاپور در نما و مکاتبات وزارت علوم

وی اضافه نمود: یکی از ویژگی های مهم این دانشگاه آن بوده که دانشمندانی از سراسر دنیا در حوزه های مختلف علمی و پزشکی، فلسفه، نجوم و ریاضیات، به دور از هر گونه تعصبات و افراط گرایی قومی و نژادی به تحقیق و فراوری علم پرداخته اند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: شهر دانشگاهی جندی شاپور دزفول اولین اجتماع از دانشمندان دنیا بوده که در تاریخ رخ داده و به گواه مورخان، دانشجویانی از سراسر دنیا به جندی شاپور آمده و پس از تحصیل علم، به سرزمین خود بازگشته و به نشر علم پرداخته اند.

پاپی زاده توضیح داد: نکته مهم اینجاست که اگر نیاکان ما چنین شهامت عظیمی در گسترش مرزهای دانش در دنیا داشته اند، اکنون ما نیز باید با دست یافتن به افق ها و مرزهای جدید دانش، پرچم پیشرفت و آبادانی و نشر علم در دنیا را به اهتزار درآوریم.

وی خطاب به وزیر علوم بیان کرد: به نمایندگی از مردم شهرستان دزفول از وزیر علوم می خواهم ضمن فراهم کردن زمینه معرفی این خواستگاه مهم علمی دنیا، در تمام کتب تاریخی تحول علم، مبدا علمی دنیا و ایران به درستی جندی شاپور دزفول ذکر گردد و از نمادهای این دانشگاه بین المللی در طراحی ساختمان ها و نشانه ها و برندهای علمی و مکاتبات وزارت علوم و به خصوص در ساختمان مرکزی وزارت علوم استفاده گردد.

به گزارش خبرنگاران، دومین کنگره بین المللی جندی شاپور باستان با حضور وزیر علوم و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی از جمله 10 دانشمند بین المللی از صبح امروز سه شنبه به مدت دو روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول شروع شده است.

این کنگره متعاقب اقدامات اجرا شده در نخستین کنگره جندی شاپور باستان است که در اسفندماه سال 95 به مدت دو روز با حضور وزیر علوم، علی اکبر ولایتی و جمعی دیگری از مسئولان کشوری و مهمانان خارجی در دزفول برگزار شده بود.

با اقدامات اجرا شده و پس از ارسال مستندات و مدارک در نوامبر 2017 سازمان دنیای یونسکو فعالیت جندی شاپور باستان به عنوان اولین دانشگاه دنیا به قدمت 1750 سال را تائید کرد در حالیکه تا پیش از این تقویم آموزش عالی دنیا کمتر از یک هزار سال بود.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یک هزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی دنیا بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی دنیا در این دانشگاه شکل گرفته است. این دانشگاه به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 96

به "لزوم استفاده از نمادهای جندی شاپور در نما و مکاتبات وزارت علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده از نمادهای جندی شاپور در نما و مکاتبات وزارت علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید