طراحی دستگاه فرآوری زعفران توسط یک شرکت دانش بنیان ، تولید نوین جوانان ایرانی در خدمت زعفران کاران قرار می گیرد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، شرکتی دانش بنیان یک دستگاه فرآوری زعفران طراحی و تولید کرده است که می تواند خدمت رسانی ارزشمندی را به کشاورزان و زعفران کاران داشته باشد.

طراحی دستگاه فرآوری زعفران توسط یک شرکت دانش بنیان ، تولید نوین جوانان ایرانی در خدمت زعفران کاران قرار می گیرد

جواد غیاثی مدیرعامل شرکت سامانه های هوشمند کشاورزی والی در گفتگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال های 93 تا 94 با توجه به نیاز کشاورزان و صنایع به محصولی برای فرآوری زعفران، این پروژه به عنوان سرانجام نامه یکی از اعضای هیئت مدیره فعلی شرکت مطرح بود، اما از سال 96 بصورت رسمی ثبت شد و در حال حاضر پس از ساخت چند نمونه آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی آن به یک محصول رسیده ایم.

غیاثی در معرفی دستگاه فرآوری زعفران افزود: یک سال است که فرآوری زعفران را در مقیاس بالا انجام می دهیم و براساس قرارداد هایی که برای تولید داریم تا آبان ماه سال جاری می توانیم تولید انبوه این محصول را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سامانه های هوشمند کشاورزی والی شرح داد: این محصول با تمام پیچیدگی های خود نیاز بازار، صنعت و کشاورزان است که نمونه مشابهی با این جزییات از آن در دنیا وجود ندارد درواقع شرکت ما اولین مخترع و تولید کننده این دستگاه با جزییات و حجم فرآوری زعفران است.

مدیرعامل شرکت والی درباره جزییات این دستگاه بیان نمود: ظرفیت پاکسازی زعفران در یک ساعت 25 کیلوگرم، هدر رفت کلاله یک تا پنج درصد، مصرف انرژی حداکثر 20 کیلووات و فضای موردنیاز 20*7*4 متر و تعداد نیروی مورد نیاز شش کارگر و یک کاربر است.

وی در مورد حامیان این طرح در فرایند تبدیل ایده به محصول از یک شرکت خصوصی کارآفرینی (بهمن) نام برد و ادامه داد: فضای کارمان را با هزینه های کم، توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تهیه کردیم و موسسه دانش بنیان برکت و شرکت دنیای زعفران که نخستین مرجع آماری و تحلیلی صنعت زعفران است در ادامه از ما حمایت کردند.

غیاثی با بیان اینکه شرکت های دولتی در این جهت آن ها را حمایت نکرده اند، اظهار کرد: البته وزارت خانه های دولتی تنها در زمینه معرفی محصول به ما کمک کردند، اما به نام کمک مالی نبوده است بخصوص در این زمان که تولید محصولات ریسک بالایی دارد.

وی با اشاره به این نکته که سال گذشته قیمت گل زعفران به دلیل کمبود نیروی کار به یک سوم کاهش پیدا کرد، ادامه داد: علیرغم حجم بالای محصول برای برداشت، اما سال گذشته با کمبود نیروی انسانی برای پاک کردن گل های زعفران روبه رو بودیم.

مدیر عامل شرکت والی با اشاره به کوتاه بودن زمان برداشت زعفران که طی یک الی دوماه صورت می گیرد، گفت: کمبود نیروی انسانی برای فرآوری زعفران، حجم زیاد گل ها هنگام برداشت، آلوده شدن گل ها هنگام حمل ونقل و اینکه با گذر زمان کیفیت زعفران کاهش پیدا می کند دلایلی است که نیاز به این دستگاه را نشان می دهد.

به گفته وی، هرچه از زمان چیدن گل زعفران بگذرد، کیفیت زعفران پایین آمده و درنتیجه کشاورزان قیمت مطلوب برای فروش و فاکتور های صادرات را از دست می دهند.

غیاثی با اشاره به شعار سال افزود: تولید انبوه محصولاتی همچون دستگاه فرآوری زعفران در شرکت های دانش بنیان جهش تولید را رقم می زند. در حال حاضر به دلیل نیاز به حدود 3000 هزار دستگاه فرآوری زعفران زیرساخت صنعتی لازم ایجاد شده که می تواند کشت این محصول را افزایش دهد.

وی با توجه به ارزآور بودن صنعت زعفران افزود: زیر ساخت صنعتی ایجاد شده، صنعت زعفران را از نظر کمی و کیفی مثل تولید، اشتغال و صادرات دچار تحول کرد و ممکن است طی سال های آینده رشد 50 تا 60 درصدی فعلی را به 100 درصد تبدیل کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 975

به "طراحی دستگاه فرآوری زعفران توسط یک شرکت دانش بنیان ، تولید نوین جوانان ایرانی در خدمت زعفران کاران قرار می گیرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی دستگاه فرآوری زعفران توسط یک شرکت دانش بنیان ، تولید نوین جوانان ایرانی در خدمت زعفران کاران قرار می گیرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی دستگاه فرآوری زعفران توسط یک شرکت دانش بنیان ، تولید نوین جوانان ایرانی در خدمت زعفران کاران قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید