سرنوشت شوم کودکی که 2000 سال قبل در حال فرار از آتشفشان وزوو بود!

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، کودک 2000 ساله آتشفشان وزوو

در ماه فوریه سال جاری باستان شناسان جسد جدیدی را ناپل ایتالیا کشف کردند که متعلق به یکی از بازماندگان شهر پمپئی بود. در تحقیقات اجرا شده اعلاک شد که این جسد متعلق به کودکی معلول بوده که پس از مشاهده فروان آتشفشان تصمیم به فرار گرفته بود. کودک 2000 ساله آتشفشان وزوو اما مانند سایر ساکنان این شهر پیروز به فرار نمی گردد و در سرنوشت دردناک آنان شریک است. البته علت مرگ او مواد مذاب نبودند بلکه برخورد یک قطعه سنگ بزرگ بر سرش خاتمه او را اینگونه رغم زد. برای اطلاع از جزییات این خبر با خبرنگاران همراه باشید.

سرنوشت شوم کودکی که 2000 سال قبل در حال فرار از آتشفشان وزوو بود!

فوران آتشفشان پمپئی

از اولین فوران های کوه آتش فشان وزوو در سال 79 میلادی، مواد گرم آتش فشانی و ساکنانی که در اثر گاز آتش فشانی خفه شده بودند، برجای ماندند و سپس فوران مواد مذاب آتشفشانی ادامه پیدا نموده و سراسر شهر را فراگرفته و باعث شده تا پمپئی همانند گوری از خاکستر برای 1700 سال دست نخورده باقی بماند. در حقیقت روز نوزدهم اکتبر سال 79 میلادی برای ساکنین دو شهر باستانی پمپی و هرکولانیوم، روز انتها دنیا بود زیرا در این روز کوه آتشفشانی وزوو با فورانی ناگهانی مردم شهر را غافلگیر کرد.

در ابتدا مقادیر زیادی گاز سمی از دهانه این کوه خارج شد و این موضوع سبب مرگ مردم این دو شهر شده و سپس لایه ضخیمی از خاکستر روی همه چیز را پوشاند تا درنهایت لایه ای قطور از مواد مذاب بر روی شهر و ساکنان آن نهاده شد. به این ترتیب یک شهر باستانی با مردمان و ساکنانش به همان صورت اولیه برای هزاران سال باقی ماندند. طبق آنالیز های انجام گرفته توسط باستان شناسان ساکنان شهر پمپئی حدود 30000 نفر بودند و حفاران تا به حال توانستند جسد بیش از 1150 نفر از آنان را کشف نمایند و کودک 2000 ساله آتشفشان وزوو نیز یکی از آن ها بوده است.

این اجساد برای 1500 کاملا مدفون شده بودند و می گردد گفت بدون این که هیچ کس اطلاعی از سرنوش شوم آن ها داشته باشد آن ها کاملا ناپدید شده بودند تا این که در سال 1599 به صورت اتفاقی پیروز به کشف این شهر باستانی شدند.جالب است بدانید که از میان اجساد کشف شده در منطقه 394 نفر از آن ها نه بر اثر خفگی و نه با موائ مذاب بلکه به خاطر سقوط از ارتفاع کشته شده اند.

درباره جسد تازه کشف شده اما گفته می شد که او در باقی مانده های حمام عمومی پمپئی پیدا شده است و کودک 2000 ساله آتشفشان وزوو در حال فرار بود که سنگ 300 کیلویی روی سر و قسمت بالای بدن وی افتاده و موجب مرگ او شده است. در واقع او توانسته بود در مرحله اول پیروز به فرار گردد اما ریزش سنگ بر سرش موجب قطع سر او شد و مرگ دردناکی را برای او رغم زد.

در آنالیز های بیشتر تعیین شد که کودک 2000 ساله آتشفشان وزوو احتمالا 7 یا 8 سال سن داشته است و به گفته ماسیمو اوسانا، مدیر شهر باستانی پمپئی، سعی نموده است برای فرار از گازهای کشنده به گوشه ای پناه ببرد.

این آتشفشان در طول هزاره های اخیر بارها فوران نموده است، و به دلیل فوران های انفجاری و نیز جمعیت زیادی که در این محدوده زندگی می نمایند همیشه جزو خطرناک ترین آتشفشان ها محسوب می گردد. وزوو که سال ها الهام بخش افسانه ها بوده است، از سال 1995 تبدیل به پارک ملی شده است.

تنها توضیح این فاجعه توسط پلینی در نامه ای در سال 104 میلادی توضیح داده می گردد. او در هنگام روی دادن این اتفاق 17 سال داشت و در شهر میسنوم بود طبق گفته های او خاکستر تا ارتفاع 32 متری بالا رفته بود و ابری از گرد و غبار به سمت دامنه کوه سرازیر شده بود. طبق گفته های او محققان این نظریه را ارائه نموده اند که احتمالا در آن هنگام دمای اطراف بین 240 تا 360 درجه سانتی گراد بالا رفته است و می توان گفت زمین پمپئی به یک جهنم واقعی تبدیل شده است. علاوه بر مواد مذاب در آن هنگام زمین لرزه های شدیدی نیز زمین را تکان می داد و بارانی از خاکستر بر سر مردم می بارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 670

به "سرنوشت شوم کودکی که 2000 سال قبل در حال فرار از آتشفشان وزوو بود!" امتیاز دهید

4 کاربر به "سرنوشت شوم کودکی که 2000 سال قبل در حال فرار از آتشفشان وزوو بود!" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت شوم کودکی که 2000 سال قبل در حال فرار از آتشفشان وزوو بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید