سرعت اینترنت موبایل ایران 6 پله سقوط کرد؛ اینترنت ثابت رفت رتبه 134 دنیا

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، متوسط سرعت اینترنت موبایل ایران نسبت به سال گذشته 6 پله سقوط کرده است ولی شرایط سرعت اینترنت ثابت بدتر است و در رتبه 134 جهانی واقع شده است.

سرعت اینترنت موبایل ایران 6 پله سقوط کرد؛ اینترنت ثابت رفت رتبه 134 دنیا

سایت اسپید تست (Speed Test) که برای غالب کاربران اینترنت شناخته شده؛ جدیدترین گزارش خود درباره شرایط اینترنت موبایل و ثابت (باندپهن) کشورها در سال 2019 را منتشر کرد.

طبق این گزارش، اینترنت موبایل ایران در رتبه 70 دنیای است که نسبت به سال گذشته (2018) شش پله سقوط کرده است. متوسط سرعت اینترنت موبایل در ایران 26.74 مگابیت اعلام شده است.

در اینترنت موبایل کشورهایی مانند مکزیک، جمهوری دومینیکن، فیجی و ایرلند بالاتر از ایران هستند و کشورهای تایلند، لائوس و تونس پایین تر از ایران قرار گرفتند.

اما در اینترنت ثابت، همان طور که قابل انتظار است و اتفاق تازه ای نیست؛ شرایط ایران چندان مناسب نبوده و از اینترنت موبایل بسیار عقب تر است. سایت اسپید تست می گوید متوسط سرعت اینترنت ثابت ایران 15.09 مگابیت است و این کشور را در جایگاه 134 دنیا قرار می دهد.

سرعت اینترنت ثابت کشورهایی مانند آنگولا، باربادوس، مالدیو و اوگاندا از ایران بالاتر است و بعد از ایران کشور تانزانیا قرار گرفته است. کشور سنگاپور با متوسط سرعت اینترنت ثابت 200 مگابیت بر ثانیه در جایگاه نخست است. در سرعت اینترنت موبایل هم کره جنوبی در رتبه اول قرار گرفته است.

صلاح کار کجا و من خراب کجا

فاصله 15.09 مگابیتی سرعت اینترنت ثابت ایران با 200 مگابیت سنگاپور خیلی زیاد است و هیچ جوره ای نمی شود این دو را با هم مقایسه کرد. البته، در اینترنت ثابت برخی از کشورهای بسیار پیشرفته مانند استرالیا، انگلیس و روسیه هم وضع خوبی ندارند و در میانه های جدول هستند.

ولی در اینترنت ثابت، کشور امارت (همسایه ایران) در رتبه دوم است. رتبه ای که رشک برانگیز است و شاید می شد متعلق به ایران باشد.

توسعه اینترنت فیبرنوری و از انحصار خارج کردن اینترنت VDSL و بسترسازی برای ارائه این سرویس های اینترنت به کاربران خانگی با قیمت مناسب و بدون مسائل نصب و راه اندازی و قراردادهای ترکمنچای می تواند سرعت اینترنت ثابت ایران را بهبود بخشد.

البته، سرعت اینترنت موبایل ایران هم رضایت بخش نیست. اگر نخواهیم شبکه های 5G تازه تاسیس در کشورهای مختلف را مدنظر قرار دهیم؛ روی همان شبکه های 4G LTE نیز ایران از دنیا عقب تر است. به طور اسمی اینترنت 1 گیگابیت بر ثانیه روی 4G راه اندازی شده است ولی عملا هیچ اپراتوری چنین سرعت هایی نمی دهد و در بهترین حالت کاربران سرعت هایی بین 100 تا 200 مگابیت دریافت می کنند.

فراموش نکنیم که توسعه اینترنت یکی از شاخص های پیشرفت کشورها در عصر حاضر است. در زیر جدول کشورهای نخست از نظر سرعت موبایل و سرعت اینترنت ثابت را مشاهده می کنید:

متوسط سرعت اینترنت های دنیای هم در عکس زیر مشهود است:

عجب اوضاع پیچیده و درهم برهمی شده است این اینترنت در ایران! از یک سو، آمارهای رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نشان می دهد طی…

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جدیدترین آمار ضریب نفوذ اینترنت ثابت و موبایل در ایران تا انتها شهریورماه 98 را اظهار داشت. طبق این…

پرسش خوبی است و شاید برای بسیاری از کاربران هم در مقطعی مطرح شده باشد. آیا واقعا با هر سرعتی می توان از اینترنت فایل دانلود…

این روزها غالب کاربران اینترنت موبایل متوجه کاهش کیفیت سرعت آن شدند و اعتراض هایی داشتند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در…

مدتی است که اپراتورهای مخابراتی مانند ایرانسل و مبین نت؛ سرویس اینترنتی جدیدی به نام TD-LTE را عرضه می کنند و هر روز بر شهرها و مناطق…

اگر اواخر دیشب، حدود ساعت های 12 و 1 شب به اینترنت متصل شده باشید؛ متوجه کندی وحشتناک سرعت اینترنت و گاها قطع و وصل آن…

موسسه OpenSignal گزارشی از شرایط میانگین سرعت وای فای و شبکه موبایل در بیش از 100 کشور دنیا منتشر کرده است. درحالی که در بسیاری از کشورها…

سایت های فناوری در حالی از شبکه های پرسرعت 5G صحبت می کنند که باورشان نمی شود هنوز در برخی کشورها سرعت اینترنت موبایل از وای فای بیشتر است. در…

منبع: شبکه چی
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 695

به "سرعت اینترنت موبایل ایران 6 پله سقوط کرد؛ اینترنت ثابت رفت رتبه 134 دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت اینترنت موبایل ایران 6 پله سقوط کرد؛ اینترنت ثابت رفت رتبه 134 دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید