درباره 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، روز 10 سپتامبر (19 شهریور) روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام دارد و به افزایش آگاهی درباره خطرات خودکشی و پیشگیری از آن اختصاص داده شده است.

درباره 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی

بر اساس گزارش انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی، هر سال بیش از 800 هزار نفر یعنی هر 40 ثانیه یک نفر به علت خودکشی در دنیا جان می سپارند و خودکشی در میان 20 علت اصلی مرگ ومیر در دنیا قرار می گیرد.

دکتر تدروس آدهانوم قبرسیوس، مدیر کل سازمان دنیای بهداشت در این باره می گوید: هر مرگ ناشی از خودکشی مصیبتی برای خانواده، دوستان و همکاران است. با این وجود خودکشی ها قابل پیشگیری هستند. ما از همه کشورها می خواهیم تا راهبردهای ثابت شده پیشگیری از خودکشی را به شیوه ای پایدار در برنامه های ملی بهداشت و آموزش شان بگنجانند.

میزان دنیای خودکشی استانداردشده بر حسب در سال 2016 در دنیا 10.5 در 100 هزار بود. البته میزان خودکشی در میان کشورها بسیار متفاوت است و از 5 مرگ ناشی از خودکشی در هر 100 هزار نفر تا بیش از 30 مرگ ناشی از خودکشی در 100 هزار نفر متفاوت است.

با وجود اینکه 79 درصد موارد خودکشی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می دهد، کشورهای با درآمد بالا بالاترین میزان خودکشی (به طور میانگین 11.5 در 100 هزار) را دارند. در کشورهای پردرآمد مردان سه برابر بیشتر از زنان به علت خودکشی می میرند. در مقابل، در کشورهای با درآمد متوسط، میزان مرگ ناشی از خودکشی در زنان و مردان به هم نزدیک تر است.

از طرف دیگر خودکشی دومین علت مرگ (پس از تصادفات جاده ای) در میان افراد جوان در سنین 15 تا 29 سال است.در میان نوجوانان 15 تا 19 سال، دومین علت مرگ در میان دختران (پس از عوارض مربوط به بارداری) و سومین علت مرگ در پسران (پس از حوادث جاده ای و خشونت بین فردی) است.

شایع ترین روش های خودکشی به ترتیب دار زدن، مسموم کردن خود با مواد سمی حشره کش و استفاده از سلاح های گرم است. مداخلات اصلی که موفقیت آنها در کاهش خودکشی ثابت شده است، شامل محدود کردن دسترسی به وسائل خودکشی، آموزش رسانه ها درباره گزارش کردن مسئولانه موارد خودکشی، اجرای برنامه هایی در میان جوانان برای آموزش مهارت های زندگی که به آنان توانایی کنار آمدن با استرس های زندگی را بدهد و شناسایی زودرس افراد در معرض خطر خودکشی، به کار دریافت تدابیر درمانی در خصوص آنان و پیگیری وضعیت شان است.

  • چطور اخبار خودکشی را پوشش دهیم؟
  • محدود کردن قانونی مواد سمی حشره کش، یک راهبرد موثر

شیوه ای که تصور می گردد بیش از همه در کوتاه مدت بتواند شمار مرگ های ناشی از خودکشی را کاهش دهد، محدود کردن دسترسی به مواد حشره کشی است که افراد برای مسموم کردن خودشان به کار می برند. سمیت بالایی بسیاری از مواد حشره کش و آفت کش باعث می گردد اغلب موارد خودکشی با استفاده از آنها به مرگ منتهی گردد، به خصوص در مواردی که ماده ضد سمی برایشان وجود ندارد یا مراکز درمانی مجهزی در منطقه موجود نیست.

سازمان دنیای بهداشت می گوید، شواهد فزاینده از کشورهای متعدد بیانگر آن است که مقررات برای ممنوع کردن استفاده از حشره کش های بسیار سمی می تواند به کاهش میزان های خودکشی در کشورها بینجامد.

در سری لانکا یکی از کشورهایی است که بهترین تحقیقات در این باره در آن اجرا شده است، مجموعه ای از محدودیت های قانونی در دسترسی به مواد سمی حشره کش در فاصله سال های 1995 تا 2015 به کاهش 70 درصدی خودکشی ها انجامید و به طور تقریبی جان 93000 نفر را نجات داد.

یک نمونه قابل ذکر دیگر کره جنوبی است که ماده آفت کش پاراکوآت مسئول اکثریت مرگ های ناشی از خودکشی با ِآفت کش ها در آن بود. ممنوعیت پاراکوآت در سال های 2011 تا 2012 در این کشور به نصف شدن مرگ های ناشی از خودکشی با مسموم کردن خود با آفت کش ها در سال های 2011 تا 2013 منتهی شد.

  • خاتمه دردناک با قرص برنج

  • کیفیت داده ها باید بهبود یابد

ثبت مرتب و پایش منظم خودکشی در سطح ملی اساس ایجاد راهبردهای پیشگیری از خودکشی موثر در کشورها است. با این وجود فقط 80 کشور از 183 کشور عضو سازمان دنیای بهداشت تا سال 2016 برنامه های باکیفیت ثبت داده های حیاتی را داشته اند. اغلب کشورهای با درآمد کم و متوسط فاقد چنین ثبت داده هایی هستند. ثبت دقیق داده ها در این زمینه می تواند به ایجاد راهبردهای موثرتر پیشگیری از خودکشی و گزارش دقیق تر پیشرفت به سوی اهداف دنیای در این زمینه یاری کند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.

فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

  • کارزار 40 ثانیه کنش

سازمان دنیای بهداشت با همکاری فدراسیون دنیای بهداشت روانی، انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی و اتحادیه دنیای بهداشت روانی از 10 سپتامبر کارزار 40 ثانیه کنش را آغاز می نماید. این کارزار در 10 اکتبر (18 مهر) مصادف با روز دنیای بهداشت روانی که سال جاری تمرکز آن هم بر پیشگیری از خودکشی است، خاتمه می یابد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 285

به "درباره 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید