توضیحات زنگنه درباره سهمیه بنزین سفر و کم فروشی صندلی های بنزین ، کاهش صادرات گاز به عراق

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، وزیر نفت گفت: در حال حاضر نیروگاه ها حدود 170 میلیون واحد معادل مترمکعب یا لیتر سوخت مصرف می نمایند که 70 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و مابقی سوخت مایع است و با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی از وزارت نیرو درخواست نموده ایم که در این مدت صادرات برق را نه تنها اضافه ننمایند بلکه کاهش دهند.

توضیحات زنگنه درباره سهمیه بنزین سفر و کم فروشی صندلی های بنزین ، کاهش صادرات گاز به عراق

از سفر با تور کانادا خرداد 99 لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه با روسای دانشگاه ها در جمع خبرنگاران و پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین شرایط تحویل گاز به نیروگاه ها اظهار کرد: طراحی ای که ما برای تامین گاز کشور در نظر گرفته ایم این است که برای تامین گاز خانگی مسئله ای ایجاد نگردد لذا تمام کوشش ما این است که بتوانیم گاز خانگی را بدون ایجاد مسئله ای تامین کنیم.

وی اضافه کرد: پس از آن تامین گاز عمومی، صنایع کوچک و عمده مانند پتروشیمی ها و صادرات و بعد از آن نیروگاه ها در اولویت قرار دارند. به همین دلیل اولین جایی که با کاهش گاز روبرو می شویم باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا تامین سوخت خانگی با مشکل روبرو نگردد، نیروگاه ها است.

وزیر نفت اضافه کرد: با توجه به اینکه نیروگاه ها سوخت دوم دارند، در میزان تحویل سوخت گاز به آنها مراعات خواهیم کرد و حتی از دوستان وزارت نیرو نیز درخواست تدبیر در صادرات را داشته ایم چراکه در این شرایط انصاف نیست که گازوئیل مصرف کنیم و صادرات داشته باشیم.

وی درخصوص جایگزینی گاز به جای مازوت در نیروگاه ها اظهار کرد: در حال حاضر تمام گاز فراوریی در بخش خانگی مصرف می گردد به گونه ای که بیش از 600 میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف گاز داریم. این در حالی است که بیش از 850 میلیون مترمکعب گاز به شبکه تزریق و بیشترین میزان آن در منازل مصرف می گردد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا برای مشترکان پرمصرف جریمه ای در نظر گرفته اید، گفت: در حال حاضر هیچ قانونی برای جریمه نداریم اما می توان ساز و کار آن را در نظر گرفت ولی تمایلی به انجام این کار نیست البته در ادارات دولتی اگر بیش از میزان در نظر گرفته شده مصرف صورت گیرد، قطع گاز را در آن اداره خواهیم داشت.

  • کاهش صادرات گاز به عراق

وزیر نفت درخصوص آخرین شرایط صادرات گاز به کشورهای دیگر گفت: به دلیل افزایش مصرف گاز مسئله ای در صادرات به وجود نیامده اما به دلایل فنی صادرات به عراق کم شده ولی در خصوص ترکیه در حال حاضر مسئله ای نداریم.

وی درخصوص پرداخت پول گاز از سوی عراق گفت: این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی دهد.

  • رکورد فراوری هزار میلیون مترمکعب گاز در روز شکسته می گردد

زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر فرایند فراوری گاز بسیار خوب است و به زودی رکورد هزار میلیون مترمکعب را می شکنیم، گفت: مراسمی نیز برای اعلام آن برگزار خواهد شد.

  • 37 میلیارد دلار درآمدزایی از پتروشیمی در جهش سوم

وزیر نفت درخصوص اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف توسعه پتروشیمی ها در شرایط تحریم گفت: دو جهش در صنعت پتروشیمی تعریف شده که در جهش دوم تا سال 1400 به فراوری 100 میلیون تن به ارزش 27 میلیارد دلار و در جهش سوم از 1400 به بعد به فراوری حدود 137 میلیون و به ارزش 37 میلیارد دلار خواهیم رسید.

  • شروع فراوری گاز از فاز 11 پارس جنوبی تا سرانجام دولت دوازدهم

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص توسعه فاز 11 و برنامه احداث ایستگاه تقویت فشار اظهار کرد: کار توسعه فاز 11 توسط شرکت پتروپارس شروع شده، جکت قبلا ساخته شده بود و برای قرارگیری بار جدید محاسبات انجام می گردد. همچنین قراردادهای مناقصه نیز در حال پیگیری است و کالاهایی که احتیاج داریم خریداری خواهد شد.

زنگنه اظهار کرد: امیدواریم که تا سرانجام دولت فراوری اولیه از این میدان به خشکی آورده گردد چراکه برنامه ما در صورتی که بتوانیم تجهیزات را از خارج از کشور خریداری کنیم، فراوری یک میلیارد فوت مکعب است.

وزیر نفت درخصوص احداث ایستگاه تقویت فشار نیز گفت: در حال حاضر احداث آن در برنامه نیست و در مرحله مطالعه قرار داریم. اکنون گزینه های مختلفی را برای فاز 11 مطالعه می کنیم که از جمله آن فشارافزایی در دریا و خشکی است که هر کدام از این گزینه ها به سه زیرگزینه تقسیم می گردد و از نظر مفهومی مطالعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دریا مشکل ما تنها این نیست که توربین و کمپرسور بسازیم، توضیح داد: به راحتی می توانیم با استفاده از ظرفیت داخل کمپرسور بسازیم اما این مساله جنبه های دیگری نیز دارد که باید در کنار یکدیگر دیده گردد. به همین دلیل تمام گزینه ها مطالعه خواهد شد و برای این موضوع نیز مشاور استخدام می کنیم حتی ممکن است فشارافزایی در خشکی انتخاب گردد.

  • برای افزایش قیمت نفت در پی شیوع ویروس کرونا جلسه ای نخواهیم داشت

زنگنه درخصوص برگزاری جلسه اضطراری به دنبال کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: بعید است که در این خصوص جلسه ای تشکیل گردد و طبق روال اسفندماه یک جلسه فوق العاده خواهیم داشت.

  • کم فروشی بنزین در صندلی ها را گزارش دهید

وزیر نفت درباره کم فروشی بنزین در صندلی عرضه سوخت گفت: اگر چنین تخلفی در صندلی ها رخ دهد، مردم باید آن را به شرکت پخش فرآورده های نفتی منعکس نمایند چراکه این مساله علاوه بر اینکه جنبه کیفری دارد، شرکت پخش به عنوان انضباط مدیریتی با آن برخورد خواهد نمود و جرائمی اعمال خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه البته ضروری است مردم نیز در زمان سوختگیری دقت کافی را داشته باشند، توضیح داد: شیوه صحیح سوختگیری و توجه به مسائلی که متوجه تخلف صندلی ها شوند، موضوعی است که ما از همه مردم خواستاریم.

  • درباره سهمیه بنزین سفر هنوز تصمیمی ابلاغ نشده است

زنگنه اظهار کرد: هنوز تصمیمی درخصوص سهمیه بنزین نوروز به وزارت نفت ابلاغ نشده اما در دولت و مجلس مباحثی در این رابطه مطرح شده اما بنده اطلاعی از تصویب آن ندارم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 588

به "توضیحات زنگنه درباره سهمیه بنزین سفر و کم فروشی صندلی های بنزین ، کاهش صادرات گاز به عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات زنگنه درباره سهمیه بنزین سفر و کم فروشی صندلی های بنزین ، کاهش صادرات گاز به عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید