تنگه کریان قشم، منطقه ای بکر در جنوب ایران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تنگه کریان در قشم

قشم یکی از جزایر معروف ایران و از بزرگترین جزیره های ایران است و در فصل بهار و زمستان یکی از مقاصد اصلی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم به یکی جاذبه های بسیار دیدنی این منطقه به نام تنگه کریان در قشم نیز اشاره داشته باشیم. تنگه کریان منطقه ای بکر در دل کوه های دولاب قشم است که دارای قدمتی باستانی بوده و از زمان های دور برای تامین آب شیرین اهالی جزیره قشم مورد استفاده داشته است؛ در ادامه همراه ما در سفر به جزیره قشم باشید تا بیشتر با تنگه کریان در قشم آشنا شوید.

تنگه کریان قشم، منطقه ای بکر در جنوب ایران

همانطور که گفتیم در دل کوه های دولاب قشم تنگه ای به نام کریان واقع است که هنگام بارندگی و پس از باران هایی که در این منطقه می بارد زیبایی منحصر به فردی را به وجود می آورد و بعلت آبگرفتگی چاله های این دره و ارتفاع از سطح زمین، نسیمی که از وسط دره می گذرد هوایی خوش و خنکای خاصی را به همراه دارد. این چاه ها محل ذخیره آب باران بوده و ارزش بالایی در ذخیره آب شیرین منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک مثل قشم را نیز بر عهده دارد. این کانال ها و چاه ها تنگه کریان، قدمتی باستانی دارند و از زمان های دور برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است.

در تنگه کریان جزیره قشم گرگورسازی از دیگر صنایع دستی مردمان جزیره قشم به شمار می آید. گرگور تله های سیمی و نیم دایره شکلی است که به عنوان وسیله اصلی صیدماهیان کف زی از آن ها استفاده می گردد و گرگورسازی در حال حاضر به خاطر کمبود و گرانی سیم مخصوص آن که وارداتی است رونق گذشته را ندارد اما در صورت تهیه و تامین سیم آن در آبادی های صیادی جزیره قشم ساختن گرگور کم و بیش رواج دارد. کوزه گری، گل دوزی، برودوزی نیز از دیگر صنایع دستی شهرستان قشم به شمار می آیند. از نظر کشاورزی، به ویژه باغ داری، شهرستان قشم توانسته است به خودکفایی برسد و از مکان های زیر کشت آن می توان رمکان، توریان، کوشه، کاروان، دیرستان را نام برد.

تنگه چاه کوه دیگر منبع ذخیره آب شیرین قشم

البته تنها تنگه کریان در قشم وظیفه تامین آب شیرین منطقه را بر عهده ندارد و دیگر تنگه این جزیره به نام چاهکوه هم مسئول نگه داری آب و باران و تامین آب شیرین منطقه است. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های بی نظیری است که در جزیره قشم قرار گرفته است و دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و در اثر گذر زمان شکل و ظاهری متفاوت گرفته اند. برای تماشای هر کدام از این صخره ها می توانید ساعت ها زمان بگذارید، اگر به تماشای ستارگان در شب نیز علاقمند هستید، می توانید به تماشای آسمان آن در شب بایستید و به شمارش ستارگانی که در آسمان بی نظیر قشم قابل مشاهده هستند، بنشینید. عمق این دره حدود 100 متر است و دنیای جدیدی را به روی شما می گشاید به گونه ای که فکر می کنید به سرزمین دیگری وارد شده اید. در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است چرا که آب در گذشته های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. البته شاید بتوان هنوز هم قداست را در این مکان جستجو کرد چرا که قدرت پروردگار در جای جای آن خودنمایی می نماید.

روستای دولاب

روستای دولایی جایی که تنگه کریان در آن واقع شده است روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است و در شرق باسعیدو قرار گرفته است. علت نام این روستا را محتمل به علت وجود چاه های آب شیرین در این منطقه در زمان گذشته می دانند که آب آن را با دولاب به سطح زمین انتقال می دانند. امروزه نیز از این روش برای تأمین آب بخش هایی از جزیره قشم استفاده می نمایند. این روستا در دهستان دولاب قرار گرفته است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 1٬125 نفر بوده است.

مختصری درباره جزیره قشم

قشم بزرگترین جزیره مسکونی ایرانی و یکی از زیباترین و با صفاترین منطقه ها گردشگری در سرتاسر منطقه جنوبی ایران است و از مهمترین شهرستان های استان هرمزگان در طول تاریخ به شمار می رود. قدمت این شهر از پیش از اسلام بوده و امرای قشم با داشتن نیروهای زمینی و دریایی حاکمیت خود را حفظ نموده اند. چنان که در کتب تاریخی آمده، توجه به قشم در دوره ایلخانی مغول ها بالا می گیرد. با ورود پرتغالی ها به خلیج فارس، قشم به دست آن ها می افتد و این استیلا تا قرن یازدهم هجری (دوره صفویان) ادامه می یابد.

لوازم مورد احتیاج برای سفر به تنگه کریان در قشم

  • کفش مناسب پیاده روی
  • قمقمه آب
  • کرم ضد آفتاب
  • خوراکی های کم حجم

برترین زمان سفر به تنگه کریان در قشم

با توجه به این که جزیره قشم در جنوب ایران واقع است و آب و هوا در این منطقه در اغلب اوقات گرم و خشک است، اما برای سفر ضروری است بدانید که در بهار و تابستان این جزیره آب و هوای گرمی دارد اما به این علت که در تنگه کریان دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می نماید آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد. اما در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع می گردد و می توانید به غیر از تنگه کریان دیگر نقاط قشم را هم به راحتی ببینید. رزرو هتل قشم به شما یاری می نماید که محل اقامت خود را از قبل معین کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1893

به "تنگه کریان قشم، منطقه ای بکر در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه کریان قشم، منطقه ای بکر در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید