تامین آب نیم میلیون نفر بر بستر بی پولی، وعده هایی که بایگانی شد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران - گروه استان ها: طرح انتقال آب کاکا رضا یکی از طرح های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می شود که با اجرای کامل آن سالانه 135 میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکا رضا به حوزه خرم آباد منتقل خواهد شد.

تامین آب نیم میلیون نفر بر بستر بی پولی، وعده هایی که بایگانی شد

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

با احداث سد مخزنی و بندهای انحرافی در بستر و راستا رودخانه کاکا رضا خرم آباد علاوه بر تأمین 56 میلیون مترمکعب آب مصرفی خانگی و صنعتی شهرستان خرم آباد، بخش عمده ای از اراضی کشاورزی دیم این شهرستان به کشت آبی تبدیل خواهد شد.

طرح رؤیایی انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد

با اجرای این سد و شبکه آبیاری مناطق پایین دست، حدود هشت هزار هکتار اراضی دیم دشت های بادیه، ده پیر، قلعه جغد و کمالوند خرم آباد به کشت آبی تبدیل خواهد شد. همچنین طرح سیستم انتقال آب کاکا رضا علاوه بر دستاوردهای بزرگ در حوزه کشاورزی و آب می تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در منطقه تبدیل شود.

این طرح در چهار مرحله اجرایی شده است که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب آن از سال 83 آغازشده است. این مرحله از طرح شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب به طول سه هزار و 111 متر و قطر تمام شده 3.7 متر با ظرفیت حداکثر 15 مترمکعب در ثانیه است.

مرحله دوم این طرح نیز مربوط به سامانه انتقال و احداث کانال آب رسان به طول شش هزار و 587 متر و عرض کف 2.2 متر است که با مقطع ذوزنقه ای همراه با ابنیه آن اجرا می شود. همچنین مرحله سوم این طرح نیز که مربوط به عملیات اجرایی دو سد سراب تلخ و مخمل کوه در حوضه خرم آباد است در دستور کار قرارگرفته است. پس از انتقال آب به خرم آباد کار ایجاد شبکه های توزیع مرحله بعدی این طرح محسوب می شود.

در این راستا به منظور تسریع در رساندن آب کاکا رضا به خرم آباد پروژه خط انتقال آب به طول 23 کیلومتر به کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب شهری و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دستور کار قرار گرفت تا بتواند راه حلی زودبازده برای تأمین آب شرب شهر خرم آباد باشد.

خرم آباد در هراس بی آبی

تسریع در اجرای این پروژه ازآنجا حائز اهمیت است که طی سال های اخیر با شدت دریافت خشک سالی ها در استان لرستان و کاهش میزان آبدهی چشمه های سطح شهر خرم آباد متولیان امر برای تأمین آب جمعیت نزدیک به نیم میلیون نفری خرم آباد در فصل تابستان با مسائلی روبرو شدند.

در حال حاضر بخش عمده ای از آب شرب موردنیاز شهر خرم آباد از چشمه های این شهر و همچنین برخی چاه های آب حفرشده تأمین می شود که استمرار خشک سالی ها می تواند مرکز لرستان را با کابوس کم آبی روبرو کند.

این در حالی است که باوجود روبرو بودن مردم مرکز استان لرستان باکم آبی اجرای پروژه انتقال آب کاکا رضا به خرم آباد این پروژه طی یازده سال گذشته بر روی مدار وعدها قرار داشته است.

طرح انتقال آب به شهر خرم آباد بر روی مدار وعده های مسئولان

آخرین بار این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان بود که در نشست خبری خود با رسانه ها قاطعانه گفت: پروژه انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

این در حالی است که حمیدرضا کرم وند چس از گذشت چندماه و انقضای وعده افتتاح در هفته دولت این بار وعده افتتاح این پروژه را در خردادماه سال آینده می دهد.

وی در جریان بازدید استاندار لرستان از فرایند اجرای پروژه انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد در جمع خبرنگاران بابیان اینکه این پروژه یکی از پروژه های عمرانی بزرگ استان لرستان است گفت: طرح انتقال آب کاکارضا به خرم آباد یک پروژه انتقال آب بین حوزه ای بوده و یک طرح ویژه و خاص است که می تواند آب شرب شهر خرم آباد را طولانی مدت تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان بابیان اینکه قطعه اول این پروژه توسط شرکت آب منطقه ای لرستان اجرا شده است گفت: قطعات تکمیلی آن را شرکت آب و فاضلاب لرستان در حال اجرا دارد.

تابستان سال آینده وعده جدید مسئولان

کروم وند شرح داد: کار تست و شستشوی قطعه اول و تونل اول این پروژه اجرا شده و خوشبختانه هیچ مسئله ای در تست وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه قطعات بعدی این پروژه نیز در حال تکمیل است بیان نمود: امیدواریم با تخصیص اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بخشی از آب شرب شهر خرم آباد را در فاز اول و در فصل گرما تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ادامه داد: برنامه ریزی ما این است که در تابستان سال آینده این بخش از پروژه به بهره برداری برسد و دبی آب آن به تصفیه خانه منتقل خواهد شد.

کرم وند بابیان اینکه اجرای این پروژه 23 کیلومتر خط انتقال و تونل دارد اضافه نمود: تا به امروز 90 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

وی بابیان اینکه پیش بینی ما این است که برای فاز اول و پرداخت دیون این پروژه 20 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز باشد گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه انرژی و وقت خوبی گذاشته اند و حتی از اعتبارات خودشان در این پروژه هزینه کرده اند.

سدهای رؤیایی به نام مخمل کوه و سراب تلخ برای خرم آباد

شیرعلی یاراحمدی مشاور طرح انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: اهداف مشخصی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه از حدود 300 میلیون مترمکعب آب دربند کاکا رضا قرار بوده که 120 میلیون مترمکعب را به حوزه شهرستان خرم آباد انتقال دهیم گفت: 60 میلیون مترمکعب آن برای مصارف درازمدت شرب و صنعت شهر خرم آباد تا افق 1420 و مابقی آن را نیز برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته می شود.

مشاور طرح انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد مؤلفه های اصلی این طرح را یک بند انحرافی به طول 50 متر و ارتفاع پنج متر، حوضچه صاف کننده، کانال 400 متری، تونل سه هزار و 111 متری و خروجی تونل بیان نمود و گفت: سامانه انتقال دهنده آب با ظرفیت 15 مترمکعب بر ثانیه به سد سراب تلخ و سپس به سد مخمل کوه از دیگر بخش های این پروژه محسوب می شوند.

یاراحمدی بابیان اینکه بند انحرافی و تونل انتقال آن به اتمام رسیده است ادامه داد: بعدازاین سامانه انتقال آب به سد سراب تلخ و سپس به شهر خرم آباد بوده که 95 درصد آن اجرا شده است.

وی بابیان اینکه از پروژه انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد دو سد مخمل کوه و سراب تلخ باقی مانده است بیان نمود: این سدها نیز در سال های آینده اجرایی خواهند شد.

مشاور طرح انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد با اشاره به اینکه اجرای این پروژه حدود 700 میلیارد تومان هزینه دارد گفت: درمجموع این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرایی شدن دو مؤلفه باقی مانده از این طرح دسترسی به اهداف اولیه مدنظر در این زمینه را ممکن می سازد.

تعبیر ابر پروژه برای طرح آب رسانی!

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در رابطه با فرایند اجرای پروژه انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد بابیان اینکه این پروژه برای تأمین آب شرب شهر خرم آباد تا افق 1420 طراحی شده است گفت: این پروژه در قالب یک پروژه بزرگ تحت عنوان انتقال آب از رودخانه کاکا رضا برای شهر خرم آباد با رویکرد آب شرب، کشاورزی و صنعت و گردشگری طراحی شده است.

وی با اشاره به بخش آب شرب این پروژه ادامه داد: قسمتی از این ابر پروژه آب رسانی به تعبیر مشاور در آستانه بهره برداری واقع شده است.

استاندار لرستان بابیان اینکه قسمت تأمین آب شرب از پروژه آب رسانی کاکارضا به شهر خرم آباد قرار بوده که در پایان سال 94 به بهره برداری برسد گفت: با توجه به شرایط اعتباری و بودجه ای که دارد ممکن است مانتوانیم تا پایان امسال شاهد بهره برداری آن باشیم.

بازوند شرح داد: بااین وجود به طورقطع این پروژه در نیمه اول سال 95 به بهره برداری می رسد.

30 میلیارد تومان دیگر نیاز است

وی از پروژه انتقال آب کاکا رضا به شهر خرم آباد به عنوان یکی از خواسته های دیرینه مردم نام برد گفت: این قسمت از پروژه نزدیک به 90 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته که توسط شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری اجرا شده است.

استاندار لرستان ادامه داد: خط انتقال آب کاکارضا به خرم آباد بین 20 تا 30 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد که به اتمام برسد و درمجموع سرمایه گذاری آن نزدیک به 120 میلیارد تومان می شود و قسمتی از کل سرمایه گذاری 600 میلیارد تومانی بوده که برای اجرای همه این پروژه در نظر گرفته شده است.

بازوند با اشاره به اجرای این طرح با رویکرد شرب، صنعت و کشاورزی بیان نمود: همچنین بحث گردشگری نیز از سوی مشاور در کنار این طرح در نظر گرفته شده که می توان آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کرد.

استمرار خشک سالی ها و هراس مردم از بی آبی

بنابراین گزارش هم اکنون آب شرب شهر خرم آباد از محل چهار چشمه این شهر که منبعی پایدار به شمار نمی رود تأمین می شود، موضوعی که در سالهای خشکسالی مسائل زیادی برای مردم در پی داشته است.

با این تفاسیر با استمرار خشک سالی ها و تبعات ناشی از آن در کاهش سطح آب های زیرزمینی و چاره اندیشی نکردن در این زمینه شاهد مسائل حادتری در آینده در بخش تأمین آب شهر حدود نیم میلیون نفری خرم آباد خواهیم بود.

مرکز لرستان نیازمند تأمین منبع پایدار آب برای افق 20 ساله خود است، موضوعی که با اجرای طرح انتقال آب کاکا رضا به خرم آباد رنگ عملیاتی به خود گرفت، حال برای محقق شدن این مطالبه دیرینه مردم باید متولیان امر تلاش جدی تری از خود نشان دهند تا هر چه سریع تر این پروژه به بهره برداری برسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 747

به "تامین آب نیم میلیون نفر بر بستر بی پولی، وعده هایی که بایگانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین آب نیم میلیون نفر بر بستر بی پولی، وعده هایی که بایگانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید