اعلام بازسازی ارسی و کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ایرنا/ براساس سخنان مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، بازسازی ارسی و کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان صورت می گیرد.

اعلام بازسازی ارسی و کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

آفرین امامی گفت: بناها و بخشهایی که احتیاج به بازسازی فوری داشته در اولویت قرار دارند، به این منظور بخشی از ارسی های کاخ گلستان، کاشی های هفت رنگ، عایق بندی بامها، برطرف نشتی و رطوبت بعضی از بناها، پاک سازی آینه کاری های قسمتی از فضای این مجموعه میراث جهانی، پاک سازی و استحکام بخشی درها و پنجره های ضلع شمال بازسازی می شوند.

او اضافه نمود: بازسازی این آثار از یک ماه پیش از محل درآمدهای اختصاصی با کوشش معاونت توسعه مدیریت و با همکاری معاونت میراث فرهنگی شروع شده و با توجه به نوع و حجم پروژه ها زمان اتمام آن متفاوت است.

امامی توضیح داد: انجام حفاظت و بازسازی احتیاجمند مطالعه است، به همین منظور مطالعات پروژه های بازسازیی، حفاظت کاتدی، سیستم گازرسانی و ایمن سازی برق، آسیب شناسی و تهیه طرح سیستم الکترونیکال این مجموعه در حال اجرا است.

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر 440 سال یکی از منحصر بفردترین مجموعه های تاریخی ایران است. نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال 1216 ه. ق و در عهد فتحعلیشاه قاجار به انتها می رسد.

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال 998 ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (1109 - 1078 ه. ق) با ساخت دیوان خانه ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می گیرد، ولی امروزه از آن بنیانها اثری در میان نیست.

داشته های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی رود. کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو بعنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1026

به "اعلام بازسازی ارسی و کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام بازسازی ارسی و کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید