اریسمان میزبان برگزاریروایت نینوا

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز گفت: هجدهمین مراسم آئینی روایت نینوا بعدازظهر روز اربعین در روستای تاریخی اریسمان از توابع بخش امامزاده آقا علی عباس(ع) شهرستان نطنز برگزار می شود.

اریسمان میزبان برگزاریروایت نینوا

علی مشربی بادی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مراسم آئینی روایت نینوا، تاریخ حماسی واقعه عاشورا را بازگو و تصویرسازی می کند تا صحنه های اسارت اهل بیت(ع) را آن طور که شایسته است، مقابل دیده شیفتگان حضرتش به نمایش درآورد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز ادامه داد: در این مراسم، شرح ماجرا و اتفاقات بعد از شهادت امام حسین(ع) تا به اسارت درآمدن اهل بیت امام حسین(ع) در روز عاشورا روایت می شود.

وی شرح داد: این مراسم هر سال در جوار گلزار شهدای اریسمان و در مساحتی افزون بر هفت هزار مترمربع برگزار می شود و شامل تصویرگری نهر علقمه و رود فرات، گودی قتلگاه، تل زینبیه و خیمه گاه است.

مشربی خاطر نشان کرد: در این مراسم، حدود 200 نفر مخالف خوان و موافق خوان به اجرا می پردازند که شامل 50 کودک، 105 نفر موافق، 40 مخالف و 10 نفر سوارکار بوده و یک نفر نیز به عنوان راوی اتفاقات آن را شرح می دهد.

وی با بیان اینکه این مکان، گنجایش حدود 17 هزار نفر را دارد، به منابع و مستندات مورداستفاده در این مراسم اشاره کرد و گفت: تمام نمایش هایی که در این مراسم آئینی برگزار می شود، بر اساس مستندات تاریخی رسمی و معتبر گردآوری شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز گفت: علاوه بر روستای اریسمان، این مراسم در روستای ده آباد و شهر بادرود هم برگزار می شود که عاشقان خاندان عصمت و طهارت در این دو مراسم دیگر نیز حضور پرشوری دارند.

وی درباره دیگر مراسم های ویژه اربعین در شهرستان نطنز شرح داد: پخت آش و حلیم، برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در دو نقطه شهرستان، برگزاری مراسم تعزیه خوانی و سینه زنی از دیگر مراسم های ایام اربعین حسینی در نطنز است.

مشربی یادآور شد: مراسم پیاده روی در شهر نطنز از مصلی نماز جمعه آغاز می شود و تا امامزاده احمد بن محسن بن امام زین العابدین(ع) روستای خفر، با طی مسافت حدودی 12 کیلومتر ادامه دارد و همچنین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهر بادرود نیز از میدان امام خمینی(ره) تا امام زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) به مسافت تقریبی شش کیلومتر برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 424

به "اریسمان میزبان برگزاریروایت نینوا" امتیاز دهید

1 کاربر به "اریسمان میزبان برگزاریروایت نینوا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اریسمان میزبان برگزاریروایت نینوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید